Kesalahan Penulisan Huruf Katakana シ (shi) Dan ツ (tsu) Pada Mahasiswa Semester 3 Pendidikan Bahasa Jepang FKIP UHAMKA
Writing Errors in Katakana Letters シ (shi) and ツ (tsu) in 3rd Semester Students of Japanese Language Education, FKIP UHAMKA
DOI:
https://doi.org/10.23887/jpbj.v11i1.74672Kata Kunci:
penulisan, huruf katakana, analisis kesalahanAbstrak
In the curriculum of the Japanese Language Education Study Program at Muhammadiyah University, Prof. Dr. Hamka Jakarta, mastery of katakana letters is the main focus. However, many students experience errors when writing katakana, which is believed to be caused by short learning and the lack of use of katakana in textbooks. This research aims to describe mistakes in writing Katakana letters by Class of 2022 students, with test results showing that students tend to make mistakes, especially in stroke order or the order of strokes and writing.
Referensi
Adimihardja, “Belajar Katakana Hiragana”, Bandung: CV Pustaka Grafika, 2003, pp. 74.
Arikunto, “Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktek”, Jakarta: Rineka Cipta, 2012, pp. 67.
Chandra, “Pelajaran Bahasa Jepang”, Jakarta: Evergreen Japanese Course, 2007, pp. 9-12.
Hastuti, “Sekitar Analisis Kesalahan Berbahasa Indonesia”, Yogyakarta: Gema Widya, 2003, pp.
Husin N, Tan Abdullah N, Aziz A, “An error analysis of hiragana and katakana writing systems in
the learning of Japanese as third language at UiTM”, International Journal of Modern Languages
and Applied Linguistics (IJMAL), vol. 4, no. 3, pp. 46-64, Sep, 2020.
Sasanti, 2015. “Filosofi Huruf Jepang dalam Pembelajaran Kanji”., Vol. II, pp. 53, Sep, 2015.
Sudjianto, “Pengantar Linguistik Bahasa Jepang”, Bandung: Kesaint Blanc, 2004.
Sudjianto, “Pengantar Linguistik Bahasa Jepang”, Jakarta: Kesaint Blanch, 2007, pp. 83.
Sutedi, “Penulisan Pendidikan Bahasa Jepang”, Bandung: Humaniora Utama Press, 2009
Sutedi, “Penulisan Pendidikan Bahasa Jepang”, Bandung: Humaniora Utama Press, 2011, pp. 7.
Tarigan, “Pengajaran Analisis Kesalahan Berbahasa” Bandung: Angkasa, 2011, pp. 126.
B., Kumala, I., & Febriyanti, R. “etidaksesuaian Penulisan Huruf Hiragana pada Pembelajar Pemula
Bahasa Jepang.” JPBJ, 2022, 8(3).
J., RahmawikaH, A., Rahayu, N., & Budiani, D. Analisis Kesalahan Penulisan Huruf Katakana oleh
Mahasiswa Program Studi Pendidikan Bahasa Jepang FKIP UNIVERSITAS RIAU. JPBJ, 2023, 9(2).
Sahudi, K., Dewi Utamani, C., Bahasa Jepang, P., & Cipto Hadi Pranoto, S. (n.d.). Analisi Kesalahan
Hitsujun Kanji pada Mahasiswa Bahasa Jepang Tingkat Dasar. In Jurnal SORA (Vol. 5, Issue 2).
Unduhan
Diterbitkan
Terbitan
Bagian
Lisensi
Hak Cipta (c) 2025 Jurnal Pendidikan Bahasa Jepang Undiksha

Artikel ini berlisensiCreative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.