Kesalahan Penulisan Huruf Katakana シ (shi) Dan ツ (tsu) Pada Mahasiswa Semester 3 Pendidikan Bahasa Jepang FKIP UHAMKA

Writing Errors in Katakana Letters シ (shi) and ツ (tsu) in 3rd Semester Students of Japanese Language Education, FKIP UHAMKA

Penulis

  • Mutiara Apriliani Universitas Muhammadiyah Prof. Dr. Hamka
  • Futri Anaresa mahasiswa
  • Deasy Wahyu Hidayati Universitas Muhammadiyah Prof. Dr. Hamka

DOI:

https://doi.org/10.23887/jpbj.v11i1.74672

Kata Kunci:

penulisan, huruf katakana, analisis kesalahan

Abstrak

In the curriculum of the Japanese Language Education Study Program at Muhammadiyah  University, Prof. Dr. Hamka Jakarta, mastery of katakana letters is the main focus. However,  many students experience errors when writing katakana, which is believed to be caused by  short learning and the lack of use of katakana in textbooks. This research aims to describe  mistakes in writing Katakana letters by Class of 2022 students, with test results showing that  students tend to make mistakes, especially in stroke order or the order of strokes and writing.

 

Referensi

Adimihardja, “Belajar Katakana Hiragana”, Bandung: CV Pustaka Grafika, 2003, pp. 74.

Arikunto, “Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktek”, Jakarta: Rineka Cipta, 2012, pp. 67.

Chandra, “Pelajaran Bahasa Jepang”, Jakarta: Evergreen Japanese Course, 2007, pp. 9-12.

Hastuti, “Sekitar Analisis Kesalahan Berbahasa Indonesia”, Yogyakarta: Gema Widya, 2003, pp.

Husin N, Tan Abdullah N, Aziz A, “An error analysis of hiragana and katakana writing systems in

the learning of Japanese as third language at UiTM”, International Journal of Modern Languages

and Applied Linguistics (IJMAL), vol. 4, no. 3, pp. 46-64, Sep, 2020.

Sasanti, 2015. “Filosofi Huruf Jepang dalam Pembelajaran Kanji”., Vol. II, pp. 53, Sep, 2015.

Sudjianto, “Pengantar Linguistik Bahasa Jepang”, Bandung: Kesaint Blanc, 2004.

Sudjianto, “Pengantar Linguistik Bahasa Jepang”, Jakarta: Kesaint Blanch, 2007, pp. 83.

Sutedi, “Penulisan Pendidikan Bahasa Jepang”, Bandung: Humaniora Utama Press, 2009

Sutedi, “Penulisan Pendidikan Bahasa Jepang”, Bandung: Humaniora Utama Press, 2011, pp. 7.

Tarigan, “Pengajaran Analisis Kesalahan Berbahasa” Bandung: Angkasa, 2011, pp. 126.

B., Kumala, I., & Febriyanti, R. “etidaksesuaian Penulisan Huruf Hiragana pada Pembelajar Pemula

Bahasa Jepang.” JPBJ, 2022, 8(3).

J., RahmawikaH, A., Rahayu, N., & Budiani, D. Analisis Kesalahan Penulisan Huruf Katakana oleh

Mahasiswa Program Studi Pendidikan Bahasa Jepang FKIP UNIVERSITAS RIAU. JPBJ, 2023, 9(2).

Sahudi, K., Dewi Utamani, C., Bahasa Jepang, P., & Cipto Hadi Pranoto, S. (n.d.). Analisi Kesalahan

Hitsujun Kanji pada Mahasiswa Bahasa Jepang Tingkat Dasar. In Jurnal SORA (Vol. 5, Issue 2).

Diterbitkan

2025-02-28