Penerapan Pembelajaran Tipe Co-op Co-op dan Team Games Tournament (TGT) pada siswa SMP dengan Materi Pelaku Ekonomi dan Perannya dalam Kegiatan Ekonomi
DOI:
https://doi.org/10.23887/jjpe.v13i2.34804Keywords:
Hasil Belajar SIswa, Model Pembelajaraan, Model Pembelajaran KooperatifAbstract
This research uses collective learning approaches and Team Games Tournaments to look at students' learning achievements. The study is now underway in SMP Negeri 8 Singaraja's grade VIII, including two classrooms. Tests are used to acquire data. Statistics and hypothesis tests are used to analyze the results. This study revealed that the experimental and control groups had substantial disparities in student learning outcomes. The experimental group that used TGT got significantly better results than the control group that used collaborative form learning. Students who used cooperative learning strategies received an average score of 72.38, while those who used the TGT learning model received an average score of 83.6.
References
Aliati, Y. I. B. S. F. (2017). Perbandingan Pengaruh Model Co-op Co-op Dengan Integrated Reading And Composition Terhadap Hasil Belajar Peserta Didik Pada Mata Pelajaran Ekonomi Di SMA Negeri 1 Pagaralan. Jurnal Profit, Vol 4No 1.
Daryanto , Mulyo Rahardjo. (2012). Model Pembelajaran Inovatif. Gava Media.
Fathurrohman, M. (2015). Belajar & Pembelajaran Inovatif Alternatif Desain Pembelajaran yang Menyenangkan. Ar-Ruzz Media.
Hikmah, M. Y. A. R. H. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Team Games Tournament (TGT) Terhadap Motivasi dan Hasil Belajar Peserta Didik Pada Materi Dunia Hewan Kelas X di SMA Unggul Negeri 8 Palembang. Jurnal Pembelajaran Biologi, Vol 5 No 1.
Lefudin. (2017). Belajar & Pembelajaran Dilengkapi dengan Model Pembelajaran, Strategi Pembelajaran, Pendekatan Pembelajaran dan Metode Pembelajaran. Deepbulish.
Nurdyansyah & Eni Fariyatul Fahyuni. (2016). Inovasi Model Pembelajaran Sesuai Kurikulum 2013. Deepbulish.
Rahayu, W. (2015). Model Pembelajaran Komeks: Bermuatan nilai-nilai Pendidikan Karakter Aspek Membaca Intensif di SD. Deepublish.
Rosalina, S. M., Indrawati, & Mahardika, I. K. (2016). Model pembelajaran kooperatif tipe co-op dalam pembelajaran fisika siswa SMA. Jurnal Pembelajaran Fisika, 5(2), 162–169.
Rusman. (2012). Model-Model Pembelajaran Mengembangkan Profesionalisme Guru. PT. Rajagrafindo Persada.
Shoimin, A. (2014). 68 Model Pembelajaran Inovatif dalam Kurikulum 2013. Ar-Ruzz Media.
Sinar. (2018). Metode Active Learning Upaya Peningkatan Keaktifan dan Hasil Belajar Siswa. CV. Budi Utama.
Slavin, R. E. (2015). Cooperative Learning Teori, Riset dan Praktik. Penerbit Nusa Media.
Sudjana, N. (2019). Penelitian hasil proses belajar mengajar. PT. Remaja Rosdakarya.
Sudjana, Nana. (2019). Penelitian Hasil Proses Belajar Mengajar. PT. Remaja Rosdakarya.
Thamimi, M., & Kusnoto, Y. (2017). Penerapan model pembelajaran kooperatif tipe co-op co-op terhadap kemampuan mengidentifikasi unsur intrinsik cerpen siswa kelas X. Edukasi: Jurnal Pendidikan, 15(2), 253–260.
Yulianto, W. D. K. S. E. B. (2014). Model Pembelajaran Teams Games Tournament Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa SMK. Journal of Mechanical Engineering Education, Vol 1 No 2.