Pengaruh Interaksi Edukatif Dan Pemberian Reward Terhadap Prestasi Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Ekonomi Kelas XI IPS SMA Negeri 1 Uluan Tahun Ajaran 2022/2023
DOI:
https://doi.org/10.23887/jjpe.v16i1.65144Keywords:
Educational Interactions, Provision of Reward, Learning AchievementAbstract
This study aims to determine the effect of educational interactions and the provision of rewards on student learning achievement in the economics subject class XI IPS SMA Negeri 1 Uluan for the academic year 2022/2023. There are 65 students as a population and sample with a total sampling technique. In addition, data was collected by using documentation and a questionnaire. The results of the research that can be seen from the acquisition of statistical data prove that there is a positive and significant influence between the variables of educational interactions and the provision of rewards on student achievement. The equation that can be obtained is Y = Y = 28.269 + 0.3888X1 + 0.292X2. The data obtained on the coefficient of determination test (R Square) is 0.522. That is, educational interactions and the provision of rewards simultaneously on student achievement are 52.2%, and the remaining 47.8% are influenced by other factors not examined in this study.
References
Ardayani, Lili. 2017. Proses Pembelajaran Dalam Interaksi Edukatif. Jurnal Itqan, 8(2), 187-200
Arikunto, Suharsimi. 2016. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta
Djamarah. Syaiful Bahri. 2018. Guru dan Anak Didik Dalam Interaksi Edukatif. Jakarta: Rineka Cipta
Fitriyanti, Evi. 2016. Pengaruh Motivasi Belajar Dan Persepsi Siswa Atas Layanan Konseling Terhadap Prestasi Belajar Pada Mata Pelajaran IPS. Jurnal SOSIO e-KONS. 7(2), 90-99
Gurning, Busmin dan Elfi Aswita Lubis. 2018. Metode Penelitian Pendidikan. Yogyakarta : PPFE-UGM
Istarani dan Pulungan. 2015. Ensiklopedi Pendidikan. Yogyakarta : K.Media
Mawarni, Fitriyana dan Fitriyana Yessi. 2019. Prestasi Belajar Bahasa Indonesia Materi Pokok Teks Eksposisi Di Kelas X IPA 2 SMA Negeri 1 Sembawa Kabupaten Banyuansi. Jurnal Pembelajaran Bahasa dan Sastra Indonesia. 9.2
Nurmalisa, Yunischa. 2018. Pengaruh Interaksi Edukatif Terhadap Konsep Diri Siswa Dalam Belajar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan. 3(2), 215-219
Rifa’I & Dewi. 2017. Pengaruh Interaksi Edukatif Dan Reward Terhadap Keaktifan Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Ekonomi. Jurnal Pendidikan Ekonomi. 5(3): 1-6
Rizky, Ichamulia. 2020. Pengaruh Interaksi Edukatif dan Pemberian Reward Terhadap Prestasi Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Ekonomi Kelas XI IIS SMA Negeri 9 Medan T.A 2019/2020. Fakultas Ekonomi: Universitas Negeri Medan
Salamor, Jenny M. 2017. Hubungan Antara Pemberian Reward dari Guru Dengan Motivasi Berprestasi Siswa di SMA Kristen Halmahera Utara. Jurnal Hibuolano. 1(1), 21-29
Sardiman, A.M. 2018. Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: Rajawali Press
Sidauruk, Bunga Rotua. 2015. Pengaruh Interaksi Edukatif Dan Pemberian Reward Terhadap Prestasi Belajar Ekonomi Siswa Kelas XI IPS SMA Negeri 1 Sipoholon. T.P 2014/2015. Fakultas Ekonomi. Universitas Negeri Medan
Syafi, dkk. 2018. Studi Tentang Prestasi Belajar Siswa Dalam Berbagai Aspek Dan Faktor Yang Mempengaruhi. Jurnal Komunikasi Pendidikan. 2(2), 115-123
Zoebaidha, Siti. 2020. Penggunaan Media Prezi Dan Kahoot Serta Pemberian Reward Sebagai Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Akuntansi. Jurnal Teknologi Pendidikan. 8(2), 2013-233
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Jurnal Pendidikan Ekonomi Undiksha
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.