Pengaruh Minat Belajar dan Lingkungan Sekolah Terhadap Hasil Belajar IPS Siswa Kelas IX di SMP Negeri 2 Sawan

Penulis

  • Ni Luh Diah Putri Lestari Universitas Pendidikan Ganesha
  • I Putu Arya Dharmayasa Economic Education Department, Universitas Pendidikan Ganesha

DOI:

https://doi.org/10.23887/jjpe.v16i3.81940

Kata Kunci:

Interest to learn, school environment, learning outcomes

Abstrak

This research aims to determine (1) the influence of interest in learning on learning outcomes in the social studies subject of Class IX Students of SMP Negeri 2 Sawan, (2) the influence of the school environment on learning outcomes in the social studies subject of Class IX Students of SMP Negeri 2 Sawan, and (3) the influence of interest in learning and the school environment on learning outcomes in social studies subjects for Class IX Students of SMP Negeri 2 Sawan. The type of research used is causal-type quantitative research. The sampling technique used is a probability sampling technique with random sampling. The sample for this research was class IX students of SMP Negeri 2 Sawan, with a total sample of 157 students. The data collection method uses a questionnaire and is analyzed using multiple linear regression. Instrument testing was carried out using validity and reliability tests. The classical assumption tests used are the normality test, multicollinearity test, and heteroscedasticity test. The research results show that (1) there is a positive and significant influence of interest in learning on learning outcomes, partially with a significance value of <0.001 <0.05. (2) There is a positive and significant influence of the school environment on learning outcomes, partially with a significance value of <0.001 <0.05. (3) There is a positive and significant influence between interest in learning and the school environment on learning outcomes simultaneously with a significance value of <0.001 <0.05.

Referensi

Aunurrahman. (2014). Belajar dan Pembelajaran. Bandung: Alfabeta.

Anugraheni, I. (2017). Penggunaan Portofolio dalam Perkuliahan Penilaian Pembelajaran. Jurnal Pendidikan Dasar Perkhasa, 246-258.

Aditya, Riza Nur, dan S. M. (2019). pengaruh lingkungan keluarga dan sekolah terhadap minat the influence of the family and school atmosphere on the interest to. Jurnal Pendidikan Vokasional Teknik Mesin, 7 No 1(19), 65–72

Amanah S dan Farmayanti N. (2014). Pemberdayaan Sosial Petani-Nelayan, Keunikan Agroekosistem, Dan Daya Saing. Jakarta : Yayasan Pustaka Obor Indonesia.

Aulia, R., & Sontani, U. T. (2018). Pengelolaan Kelas Sebagai Determinan Terhadap Hasil Belajar. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 3(2), 9. Https://Doi.Org/10.17509/Jpm.V3i2.11759

Darmadi, H. (2017). Pengembangan model dan metode pembelajaran dalam dinamika belajar siswa. Yogyakarta: Deepublish.

Flora Siagian, R. E. (2015). Pengaruh Minat dan Kebiasaan Belajar Siswa terhadap Prestasi Belajar Matematika. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 2(2), 122–131. https://doi.org/10.30998/formatif.v 2i2.93

Haking, D., & Soepriyanto, Y. (2019). Pengembangan Media Video Pembelajaran Renang Pada Mata Pelajaran PJOK untuk Siswa Kelas V SD. JKTP: Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 2(4), 320–328. https://doi.org/10.17977/um038v2i42019p320

Hutapea, R. H. (2019). Instrumen Evaluasi Non-Tes dalam Penilaian Hasil Belajar Ranah Afektif dan Psikomotorik. BIA’: Jurnal Teologi Dan Pendidikan Kristen Kontekstual, 2(2), 151–165. https://doi.org/10.34307/b.v2i2.94

Khasanah, D. R. A. U., Pramudibyanto, H., & Widuroyekti, B. (2020). Pendidikan Dalam Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Sinestesia, 10(1), 41–48.

Marleni. 2016. Faktor – Faktor yang Mempengaruhi Minat Belajar Siswa Kelas VIII SMP Negeri 1 Bangkinang. Jurnal pendidikan Matematika. 1(1), 149 – 159.

Marleni. L. (2016). “Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Minat Belajar Siswa Kelas Viii Smp Negeri 1 Bangkinang”. Journal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika. Vol. 1, No. 1.

Nursalim. 2018. Manajemen Belajar dan Pembelajaran. Lontar Mediatama, Yogyakarta.

Ramadhani, D. (2018). Pengaruh Interaksi Guru — Siswa Dan Lingkungan Belajar Terhadap Minat Belajar Ekonomi Siswa Diantyastuti Ramadhani. Jurnal Pendidikan Dan Ekonomi, 7(6), 524–532

Rusman. 2017. Belajar Dan Pembelajaran. Jakarta: Kencana

Slameto. (2019). Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhi. Jakarta: Rineka Cipta.

Sunardi, A. (2018). Pengaruh lingkungan sekolah terhadap motivasi belajar siswa pada mata pelajaran akuntansi kelas x akuntansi di SMK Negeri 1 Makassar.

Surait, E. D. (2016). Pengaruh minat belajar terhadap prestasi belajar matematika. Jurnal Formatif, 6(1), 35–43.

Susanto, A. (2017). Teori Belajar dan Pembelajaran Di Sekolah Dasar. Jakarta:

Prenadamedia Group.

Sukmadinata, N.S. 2019. Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Diterbitkan

2024-12-30

Cara Mengutip

Lestari, N. L. D. P., & Dharmayasa, I. P. A. (2024). Pengaruh Minat Belajar dan Lingkungan Sekolah Terhadap Hasil Belajar IPS Siswa Kelas IX di SMP Negeri 2 Sawan. Jurnal Pendidikan Ekonomi Undiksha, 16(3), 537–544. https://doi.org/10.23887/jjpe.v16i3.81940

Terbitan

Bagian

Articles