Development of a Tiger Jump Learning Video on Floor Gymnastics Learning for Grade VI Elementary School

Authors

  • I Made Parwana Adi Putra Universitas Pendidikan Ganesha

Abstract

This study aims to develop instructional video-based learning media on tiger sprong material on floor gymnastics for sixth grade elementary school students. The type of research used is development research using the ADDIE research model which consists of five stages, namely analysis, design, development, implementation and evaluation. The research data was collected using an assessment questionnaire and the data analysis technique used was quantitative descriptive analysis. Based on the results of the study, the results obtained were the percentage of content expert tests for learning materials with a total percentage of 92.3% with very good qualifications, design and learning media expert tests with a total percentage of 91% with very good qualifications, field practitioner expert tests with a total percentage of 94, 7% qualified very well, individual trials with a total percentage of 93.3% qualified very well, small group trials with a total percentage of 96.7% qualified very well, and field trials with a total percentage of 94.8% qualified very well Good. Therefore, learning media based on tiger sprong learning videos in floor gymnastics lessons are very suitable for use for sixth grade elementary school students as learning media.

References

Carolin, L.L., Astra, I.K.B., & Suwiwa, I.G. (2020). Pengembangan Media Video Pembelajaran Dengan Model Addie Pada Materi Teknik Dasar Tendangan Pencak Silat Kelas X Smp Negeri 4 Sukasada Tahun Pelajaran 2019/2020. Jurnal Kejaora (Kesehatan Jasmani Dan Olah Raga), 5(2), 12–18. https://doi.org/10.36526/kejaora.v5i2.934. Farhan Hamid, D. A. (2016). Upaya Peningkatan Hasil Belajar Lompat Harimau dalam Pembelajaran Senam Lantai Melalui Modifikasi Alat Pembelajaran Pada Siswa Kelas X MAN 2 Model Medan Tahun Ajaran 2013/2014. Multilateral, 1, 114–123. Farista, R., dan Ali, I. (2018). Pengembangan Video Pembelajaran. Fakultas Agama Islam, Program Studi Pendidikan Agama Islam, Universitas Muhammadiyah Sidoarjo. Haking, D. D., dan Soepriyanto, Y. (2019). Pengembangan Media Video Pembelajaran Renang pada Mata Pelajaran PJOK untuk Siswa Kelas V SD. JKTP Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, Volume 2(4), hlm. 320-328. Tersedia pada: http://journal2.um.ac.id/index.php/jktp/article/view/10156/4633. Mahadewi, Luh Putu Putrini., dkk. 2012. Media Video Pembelajaran. Jurusan Teknologi Pendidikan Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Pendidikan Ganesha. Mahmudah, A., dan Adeng, P. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Lectora Inspire pada Materi Jurnal Penyesuaian untuk Siswa Kelas X Akuntansi dan Keuangan Lembaga SMK Negeri 1 Tempel Tahun Ajaran 2018/2019. Jurnal Pendidikan Akuntansi Inndonesia, 17(1), 97–111. https://journal.uny.ac.id/index.php/jpakun/article/view/26515/12402. Mardiah dan Syarifuddin. (2018). Model-model Evaluasi Pendidikan. Mitra Ash-Shibyan Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 2(1). https://ejournal.stai-tbh.ac.id/index.php/mitraashsyibyan/article/view/24. Murod, M., Utomo, S., dan Utaminingsih, S. (2021). Efektivitas Bahan Ajar E-modul Interaktif Berbasis Android untuk Peningkatan Pemahaman Konsep Lingkaran Kelas VI SD. Fenomena, 20(2), hlm. 219-232. http://fenomena.iainjember.ac.id/index.php/fenomena/article/view/61/53. Nurrita, T. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. MISYKAT: Jurnal Ilmu-Ilmu Al-Quran, Hadist, Syari’ah Dan Tarbiyah, 3(1), 171. https://doi.org/10.33511/misykat.v3n1.171. Rahmani, M. (2014). “Buku Super Lengkap Olahraga”. PT Tiga Serangkai Putra Mandiri: Jakarta. Saputra, R. (2022). Pengembangan Model Lompat Harimau untuk Siswa SMPN 5 Kota Metro. Sport Science & Education Journal, Volume 3(2), hlm. 1-11. Tersedia pada: https://ejurnal.teknokrat.ac.id/index.php/sport/article/view/2217. Simbolon, M. D., Wahjoedi, W., & Spyanawati, N. L. P. (2021). Pengembangan Media Video Pembelajaran Materi Passing Bolavoli Smp Kelas X. Jurnal Pendidikan Jasmani, Olahraga Dan Kesehatan Undiksha, 8(3), 116. https://doi.org/10.23887/jjp.v8i3.33766. Sugiyono. 2012. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Alfabet: Bandung. 2008. Pembelajaran Pendidikan Jasmani olahraga dan Kesehatan. Litera: Jakarta. Tegeh, I. M., & K. I. M. (2010). Metode Penelitian Pengembangan Pendidikan. Singaraja: Universitas Pendidikan Ganesha. Yuanta, F. (2019). Pengembangan Media Video Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial pada Siswa Sekolah Dasar. Trapsila: Jurnal Pendidikan Dasar, Volume 1(2), hal. 91-100. Tersedia pada: https://journal.uwks.ac.id/index.php/trapsila/article/view/816/704.

Published

2023-10-03

Issue

Section

Articles

Categories