Implementasi Model Pembelajaran Talking Stick untuk Meningkatkan Motivasi, Aktivitas dan Hasil Belajar Siswa Kelas VIII B8 SMP Negeri 6 Singaraja dalam Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan Tahun Pelajaran 2016/2017

Authors

  • Ni Kadek Ita Damayanti

DOI:

https://doi.org/10.23887/jpku.v4i1.20835

Abstract

ABSTRAK

 

Penelitian ini bertujuan untuk (1) meningkatkan motivasi belajar PKn siswa, (2) meningkatkan aktivitas belajar PKn siswa dan (3) meningkatkan hasil belajar siswa SMP Negeri 6 Singaraja dalam implementasi model pembelajaran Talking Stick pada pembelajaran PKn. Penelitian ini merupakan penelitian tindakan kelas yang dilakukan dalam dua siklus pembelajaran dengan tahapan-tahapan tiap siklus meliputi perencanaan, tindakan, observasi atau evaluasi dan refleksi. Subjek penelitian ini adalah seluruh siswa di kelas VIII B8 SMP Negeri 6 Singaraja Semester Genap Tahun Pelajaran 2016/2017 yang berjumlah 27 orang siswa, dengan rincian 13 orang siswa perempuan dan 14 orang siswa laki-laki.

Hasil penelitian pada siklus I, motivasi belajar siswa dengan skor rata-rata sebesar 77,67 yang berada pada kategori sedang dan pada siklus II dengan skor rata-rata sebesar 92,19 yang berada pada kategori tinggi. Hasil analisis data aktivitas belajar siswa pada siklus I diperoleh skor rata-rata sebesar 31,32 yang berada pada kategori sedang dan pada siklus II perolehan skor rata-rata 37,28 yang berada pada kategori aktif. Sedangkan hasil belajar siswa pada siklus I dengan skor rata-rata sebesar  yang berada pada kategori cukup dan Daya Serap Siswa (DSS) . Ketuntasan belajar siswa secara individu sebanyak 13 orang siswa yaitu  . Pada siklus II diperoleh rata-rata sebesar 83,52 yang berada pada kategori baik dan Daya Serap Siswa (DSS) adalah 83,52%. Ketuntasan belajar siswa secara individu sebanyak 23 orang siswa yaitu . Jadi dapat disimpulkan bahwa motivasi belajar siswa dari siklus I ke siklus II telah mengalami peningkatan sebesar 14,52% untuk aktivitas siswa dari siklus I ke siklus II juga telah mengalami peningkatan sebesar 5,96% dan hasil belajar siswa dari siklus I ke siklus II telah mengalami peningkatan sebesar 11,3%.

 

Kata Kunci : Talking Stick, motivasi, aktivitas, hasil belajar.

 

 

ABSTRACT

The implementation of ‘Talking Stick’ as a learning model to increase students’ motivation, activities and achievement in learning civic education at eighth grade students of B8 in SMPN 6 Singaraja academic year 2016/2017

 

This research aimed to (1) increase students’ motivation in learning civic (2) increase students’ activities in learning civic (3) increase students’ achievement of SMPN 6 Singaraja in implementing Talking Stick as a learning model in civic education. This research was in the form of action research which was done in two learning cycles in which every cycle contained of planning, action, observation or evaluation and reflection. The subject of this research was all eighth grade students of B8 in SMP N 6 Singaraja at even semester of academic year 2016/2017 with the total number of 27 students, 13 female students and 14 male students in detail.

The result of this research at cycle I could be described as follow. Students’ motivation was in the average score of 77.67 which categorized as equidistant category. Meanwhile at cycle II, it stayed in high category which was shown by the average score of 92.19. The result of data analysis in analyzing students’ learning activities at cycle I was in the average score of 31.32 which belonged to equidistant category. Meanwhile, at cycle II the average score was 37.28 and categorized in active category. Students’ achievement at cycle I was in the average score of 72.22 which belonged to adequate category and students’ engagement was in the percentage of 72.22 %.

Students’ learning mastery individually for 13 students was 48.15 % in percentage. At cycle II, the average score of students’ learning mastery was in good category (83.52) and in the percentage of 83.52%. Students’ learning mastery individually for 23 students was 85.15%. Thus, students’ motivation from cycle I to cycle II was increased by the percentage of 14.52 %, students’ learning activities were also increased by the percentage of 5.96 % as well as students’ achievement by the percentage of 11.3 %.

 

Keywords : Talking Stick, motivation, activities, students’ achievement

Downloads

Published

2019-11-25