Pengembangan Media Pembelajaran Trainer Pengendali Elektromagnetik Pada Instalasi Motor Listrik di Jurusan Teknik Listrik SMK Negeri 3 Singaraja

Authors

  • gede wijayoga nata renjaya
  • I Gede Ratnaya Universitas Pendidikan Ganesha
  • I Putu Suka Arsa Universitas Pendidikan Ganesha

DOI:

https://doi.org/10.23887/jjpte.v10i1.32327

Abstract

This study aims to make an Electromagnetic Control Trainer in an Electric Motor Installation in the Electrical Engineering Department of SMK Negeri 3 Singaraja to find out the feasibility of the Electrical Motor Installation (IML) subject. This research uses the developmental research method. The list collection in this study was conducted by distributing questionnaires or questionnaires rated by the content or material experts, and media experts. The research results were obtained: the results of the validation test from media experts got a percentage of 93.33% including very feasible quaqualificationsns, and the results of the validation test for content experts or material experts got a percentage of 96, 2% including very feasible qualifications. Based on the results of the research, the learning media for the Electromagnetic Control Trainer in the Electrical Motor Installation in the Electrical Engineering Department of SMK Negeri 3 Singaraja is suitable for use in the learning process of Electrical Motor Installation (IML).

References

Arindya, Radita. 2013. Penggunaan Dan Pengaturan Motor Listri. Yogyakarta: Graha Ilmu.

Amin, M. Mustaghfirin, 2014, Instalasi Motor Listrik. Jakarta: Direktorat Pembinaan Sekolah Menengah Kejuruan.

Azhar, Arsyad. (2011). Media Pembelajaran. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Darmadi, H. (2017). pengembangan model dan metode pembelajaran dalam dinamikan belajar siswa. Yogyakarta: CV Budi Utama.

Dewa, Ketut Agus Alit Sanjaya. 2018.Pengembangan Trainer Panel Kontrol Motor Listrik Sebagai Media Pembelajaran Pada Mata Pelajaran Instalasi Motor Listrik Kelas XI TIPTL Di SMK Negeri 3 Singaraja. Fakulta Teknik Dan Kejuruan, Universitas Pendidikan Ganesha.

Dele, Edgar, (1969) Audio Visual Medoths in Teaching, New York: Rinehart and Winston Inc. The Dryden Press.

Hamalik, Kurikulum dan Pembelajaran. Jakarta: Bumi Aksra.

Kemp dan Dayton. 1985. Planing and Producing Instructional. New York.

Lavie, W. H. and Lentz, R. 1991. Effects of text. Jakarta: Kencana Wibawa dan Mukti

Muharto. (2016). Metode penelitian sistem informasi.yogyakarata : CV Budi Utama.

Narimawati, Umi. 2007. Riset Manajemen Sumber Daya Manusia. Jakarta: Agung Media

Rohani. (1991). Bingbingan dan Konseling di Sekolah. Jakarta: PT Rineka Cipta.

Sukmadinata, Nana Syaodih. 2005. Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Program Pascasarjana Universitas Pendidikan Indonesia dengan PT. Remaja Rosdakarya.

Sukmadinata, Nana Syaodih. 2013. Metode Penelitian Pendidikan. PT Remaja Rosdakarya.

Syaodih. 2013. Medtode Penelitian Pendidikan. Bandung: PT Remaja Rosdakarya. Hamruni.

Smaldino, Lawther, dan Russel. 2011. Instructional. Technology and Media for Learning

Sudjana. 2010. Dasar Dasar Proses Belajar , Sinar Baru Bandung. Cerdas Berhitung BSE

Susilana.2009. Media Pembelajaran. Bandung: CV. Wacana Prima

Silahi. 2010. Sikap Manusia Teori dan Pengukurannya. Yogyakata:Pustaka Pelajar.

Tegeh, I Made, dkk. 2014. Model Penelitian Pengembangan. Yogyakarta: Graha Ilmu.

Wiratama, W. M. P. (2019). Handout sebagai Perangkat Pembelajaran Praktis. Teknologi dan Kejuruan: Jurnal Teknologi, Kejuruan, dan Pengajarannya, 42(2), 158-169.

Published

2021-03-01