Media Pembelajaran Trainer Hukum Ohm dan Hukum Kirchoff Pada Mata Pelajaran Dasar Listrik dan Elektronika Di SMK Negeri 3 Singaraja

Authors

  • Komang Perdy Trisna
  • I Putu Suka Arsa Universitas Pendidikan Ganesha
  • Wayan Mahardika Prasetya Wiratama Universitas Pendidikan Ganesha

DOI:

https://doi.org/10.23887/jjpte.v10i2.32595

Abstract

This study aims to create a learning media trainer of Ohm's Law and Kirchoff's Law which are used to assist the learning process in Basic Electrical and Electronics subjects in class X Audio Video Engineering at SMK Negeri 3 Singaraja. This research type is R & D (Research and Development). This study uses percentage statistical analysis techniques to process data from content experts, media experts, and field trials. This study used a questionnaire as an instrument for data collection for content experts, media experts, and students. The results of the research were obtained: The results of the content expert test obtained a percentage of 90.91% with very decent qualification, and the results of the media expert test obtained a percentage of 94.44% with very proper qualification. The results of the small group test with 5 respondents obtained a percentage of 100% with the lowest respondent, namely respondent 4 (R4) with a score of 49 which is classified as very good, and the results of the large group test with 25 respondents got a percentage of 100% with the lowest respondent is the respondent 9 (A9) with a score of 45 is classified as very good. Based on the result of the research, the learning media for the Ohm Law and Kirchoff Law trainers are suitable for use in the learning process in class X Audio Video Engineering at SMK Negeri 3 Singaraja in Basic Electrical and Electronics subjects.

References

Ariawan, Gusti Putu Aldi Mahasa. 2019. Pengembangan Media Pembelajaran Analisis Tegangan Dan Arus Dc Beban Resistif Pada Mata Kuliah Praktikum Rangkaian Listrik Di Program Studi Pedidikan Teknik Elektro Undiksha. Skripsi (tidak diterbitkan). Fakultas Teknik dan Kejuruan, Universitas Pendidikan Ganesha.

Arikunto, 1996. “Prosedur Penelitian”. Jakarta: Rineka Cipta.

Blocher, Richard. 2003. Dasar Elektronika. Yogyakarta: C.V Andi Offset.

Cekdin, C., & Barlian, T. 2013. Rangkaian Listrik. Yogyakarta: C.V Andi Offset.

Dickyarllee. 2017. Hukum Kirchoff Arus. Tersedia pada https://dickyarllee.wordpress.com/2017/05/16/hukum-kirchoff-arus-2/, diakses pada tanggal 7 maret 2020.

Jalinus, N., & Ambiyar. 2016. Media Dan Sumber Pembelajaran. Jakarta: Kencana.

Kho, Dickson. 2014. Cara Menghitung Nilai Resistor. Tersedia pada https://teknikelektronika.com/cara-menghitung-nilai-resistor/, diakses pada tanggal 7 Maret 2020

Koyan, I Wayan. 2012. Statistik Pendidikan. Singaraja: Universitas Pendidikan Undiksha Press.

N, Imam Muda. 2013. Elektronika Dasar. Malang: Gunung Samudera.

Ponto, Hantje. 2019. Dasar Teknik Listrik. Yogyakarta: CV Budi Utama.

Purnomo, Eko. 2015. Resistor Tetap. Tersedia pada https://nulis-ilmu.com/resistor-tetap/, diakses pada tanggal 9 Maret 2020

Sanjaya, Wina. 2008. Perencanaan Dan Desain Sistem Pembelajaran. Jakarta: Prenadamedia Group.

Sugiyono. 2017. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta

Sugiyono. 2019. Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta.

Sutarti, T., & Irawan, E. 2017. Kiat Sukses Meraih Hibah Penelitian Pengembangan. Yogyakarta: CV Budi Utama Wahyudi, Udik. 2018. Mahir Dan Terampil Belajar Elektronika Untuk Pemula. Yogyakarta: CV Budi Utama.

Ujiyanto. 2016. Resistor Tidak Tetap. Tersedia pada https://gokakoelektro.blogspot.com/2016/01/resistor-tidak-tetap-variable-resistor.html, diakses pada tanggal 20 Maret 2020

Wibawa, Putu., Ratnaya, G. Adiarta, A. 2020. Pengembangan Media Pembelajaran Rangkaian Listrik RLC Pada Praktikum Rangkaian Listrik. Jurnal Pendidikan Teknik Elektro Undiksha.

Wiranata, Ketut Artaka. 2018. Pengembangan Trainer Elektronika Rangkain Listrik Seri dan Paralel Sebagai Media Pembelajaran Praktikum Dasar Listrik dan Elektronika Pada Kelas X TITL di SMK Negeri 3 Singaraja. Skirpsi (Tidak Diterbitkan) Pendidikan Teknik Elektro. Fakultas Teknik Dan Kejuruan, Universitas Pendidikan Ganesha.

Wiratama, W. M. P. (2019). Handout sebagai Perangkat Pembelajaran Praktis. Teknologi dan Kejuruan: Jurnal Teknologi, Kejuruan, dan Pengajarannya, 42(2), 158-169.

Yaumi, Muhammad. 2018. Media Dan Teknologi Pembelajaran. Jakarta: Prenadamedia Group.

Yohandri, & Asrizal. 2016. Elektronika Dasar 1. Jakarta: Kencana.

Zukhri, Zainudin. 2007. Analisis Rangkaian. Yogyakarta: Graha Ilmu.

Published

2021-08-02