Pengembangan Basic Digital Trainer Pada Mata Kuliah Rangkaian Digital di Program Studi S1 Pendidkan Teknik Elektro Undiksha

Authors

  • Didin Agung Gumelar Universitas Pendidikan Ganesha
  • I Gede Ratnaya Universitas Pendidikan Ganesha
  • Wayan Mahardika Prasetya Wiratama Universitas Pendidikan Ganesha

DOI:

https://doi.org/10.23887/jjpte.v10i2.36934

Abstract

This study aims to create the Learning Media Basic Digital Trainer, determine the feasibility of the media, and determine the response of students to the media. This research belongs to the type of R&D (Research and Development). This study uses statistical data analysis of the percentage of eligibility to process data from the content expert test and media expert test, while for the small group test and large group test using the Five Scale Standard model data analysis. This study used a questionnaire as a data collection instrument. The results obtained: media expert validation results obtained a percentage of 98.86% with very decent qualifications, content expert validation results obtained a percentage of 85.41% with very decent qualifications, small group trial results obtained from 5 respondents including the very high category and the results of the large group trial obtained from 21 respondents included in the very high category. Based on the research results, the Learning Media Basic Digital Trainer can be made suitable for use in the learning process in the Digital Circuit course and getting a very good response from students in the Undiksha Electrical Engineering Education S1 Study Program.

References

Arikunto. 1996. Prosedur Penelitian. Jakarta: Rineka Cipta.

Arsyad, Azhar. 2011. Media Pembelajaran. Jakarta: PT Rajagrafindo Persada.

Asshobra, M. S. (2020). Pengembangan Trainer Counter Seven Segment Sebagai Media Pembelajaran Penerapan Rangkaian Elektronika (Doctoral dissertation, Universitas Pendidikan Ganesha).

Asyhar, Rayandra. 2012. Kreatif Mengembangkan Media Pembelajaran. Jakarta: Referensi.

Azwar, Saifuddin. 2012. Validitas dan Reabilitas Edisi 4. Yogyakarta: Pustaka Pelajar

Chattopadhyay, Dkk. 1989. Dasar Elektronika. Jakarta: Universitas Indonesia (UI-Press).

Dewantara, G. P., Ratnaya, I. G., & Adiarta, A. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Trainer Elektronika Dasar Untuk Siswa SMK. Jurnal Pendidikan Teknik Elektro Undiksha, 9(3), 171-181.

Ferryana, I. G. I., Ratnaya, I. G., & Santiyadnya, N. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Elektronika Dasar. Jurnal Pendidikan Teknik Elektro Undiksha, 9(2), 123-132.

Krisnayudha, M. R., Adiarta, A., & Santiyadnya, N. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Multimedia Interaktif Autoplay dalam Materi Menerapkan Elektronika Dasar Pada Mata Pelajaran Sistem Komputer di SMK Negeri 1 Tejakula. Jurnal Pendidikan Teknik Elektro Undiksha, 8(1), 23-30.

Kurniartha, K. C., Arsa, P. S., & Ratnaya, G. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Autoplay Pada Materi Gerbang Logika untuk Siswa Kelas X Tav di SMK Negeri 3 Singaraja. Jurnal Pendidikan Teknik Elektro Undiksha, 8(1), 16-22.

L.Tokheim, Roger. 1990. Elektronika Digital Edisi Kedua. Jakarta: Erlangga.

Rahmadiyah, I. P., & Sumbawati, M. S. (2015). Pengembangan Media Pembelajaran Trainer Elektronika Digital untuk Mata Pelajaran Teknik Elektronika Dasar. Jurnal Pendidikan Teknik Elektro, 4(1).

Setyono, A., & Sumbawati, M. S. (2015). Pengembangan Perangkat Trainer Elektronika Digital Menggunakan Perangkat Lunak Proteus untuk Pembelajaran Elektronika Digital di Jurusan Teknik Elektro Universitas Negeri Surabaya. Jurnal Pendidikan Teknik Elektro, 4(3). Sudaryono, dkk. 2013. Pengembangan Instrumen Penelitian Pendidikan. Yogyakarta: Graha Ilmu.

Sugiyono. 2019. Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta.

Sukmadinata, Nana Syaodih. 2009. Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Trianto. 2011. Pengantar Penelitian Pendidikan Bagi Pengembangan Profesi Pendidikan Dan Tenaga Kependidikan. Jakarta: Kencana.

Wiratama, W. M. P. (2019). Handout sebagai Perangkat Pembelajaran Praktis. Teknologi dan Kejuruan: Jurnal Teknologi, Kejuruan, dan Pengajarannya, 42(2), 158-169.

Published

2021-08-02