Pengembangan Trainer Rangkaian Listrik Pada Mata Pelajaran Dasar Listrik dan Elektronika untuk Kelas X Program Keahlian Teknik Audio Vidio (TAV) Di SMK Negeri 1 Denpasar
DOI:
https://doi.org/10.23887/jjpte.v11i2.40672Abstract
The purpose of this study was to determine the feasibility and to determine the response of students to the electric circuit trainer, to determine the feasibility of learning media and to determine the response of students to Basic Electrical and Electronics subjects in the Audio Video Engineering Expertise Program (TAV). This research includes the R&D (Research and Development) research model. The study used a questionnaire or questionnaire as an instrument for collecting data from Material Experts, Media Experts and students. The results of the Media Expert test obtained a percentage value of 94.64% with very decent qualifications, the results of the Material Expert test obtained a percentage of 92.5% with very decent qualifications, the results of the small group test resulted in the lowest respondent score, namely respondent R7 with a score of 67. including the very good classification, the results of the large group test the results of the lowest respondent's score, namely the respondent R7 with the same score of 66, including the very good classification. Based on the results of the study, the Electric Circuit Trainer Learning media is suitable for use in the learning process on Basic Electrical and Electronics subjects at the Audio Video Engineering Expertise Program (TAV) of SMK Negeri 1 Denpasar.
References
Arsyad, Azhar. (2011). Media Pembelajaran.Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.
Dewa, Ketut Agus Alit Sanjaya. 2018. Pengembangan Trainer Panel Kontrol Motor Listrik Sebagai Media Pembelajaran Pada Mata Pelajaran Instalasi Motor Listrik Kelas XI TIPTL Di SMK Negeri 1 Denpasar.Skripsi (tidak diterbitkan).Fakultas Teknik dan Kejuruan, Universitas Pendidikan Ganesha.
Dewi, Ni Luh Pramita. 2018. Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Multimedia Interaktif Autoplay Untuk Materi Pengenalan Komponen Elektronika Pada Siswa Kelas X TAV di SMK Negeri 1 Denpasar.Skripsi (tidak diterbitkan).Fakultas Teknik dan Kejuruan, Universitas Pendidikan Ganesha.
Fauziah, Resti, dkk. (2013). PEMBELAJARAN SAINTIFIK ELEKTRONIKA DASAR BERORIENTASI PEMBELAJARAN BERBASIS MASALAH.Tersedia pada http://ejournal.upi.edu/index.php/invotec/article/view/4878 (diakses pada tanggal 2 Juli 2019).
Hakim, Abdul Hafid R dan J. A. Pramukantoro. (2013). PENGARUH PERPADUAN METODE PEMBELAJARAN SNOWBALL THROWING DENGAN TALKING STICK TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA PADA STANDAR KOMPETENSI MENERAPKAN DASAR-DASAR ELEKTRONIKA. Tersedia pada :https://jurnalmahasiswa.unesa.ac.id/index.php/jurnal-pendidikan-teknik-elektro/article/view/658(diakses pada tanggal 2 Juli 2019).
Hariyanto. (2012). pengertian media pembellajaran. Retrieved November 3, 2018. Tersedia pada http://belajarpsikologi.com/pengertian-media-pembelajaran/ (diakses pada tanggal 2 Juli 2019).
Rahmadiyah, Inggit Pangestu dan Meini Sondang Sumbawati. (2015). PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN TRAINER ELEKTRONIKA DIGITAL UNTUK MATA PELAJARAN TEKNIK ELEKTRONIKADASAR.Tersediapada https://jurnalmahasiswa.unesa.ac.id/index.php/jurnal-pendidikanteknik-elektro/article/view/10399 (diakses pada tanggal 2 Juli 2019).
Ramdhani, M. (2005). Rangkaian listrik. Bandung.Tersedia pada http://dinus.ac.id/repository/docs/ajar/Rangkaian_Listrik.pdf (diakses pada tanggal 2 Juli 2019).
Riyadi, A. S. (2011). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Komputer Untuk Mata Diklat Mengoperasikan Mesin Cnc Dasar Di Smk Negeri 2 Depok Sleman Yogyakarta, 57–73. Tersedia pada https://eprints.uny.ac.id/3848/ (diakses pada tanggal 2 Juli 2019)
Sugiyono. 2015. Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kualitatif, Kuantitatif, dan R&D). Bandung: Alfabeta.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Jurnal Pendidikan Teknik Elektro Undiksha
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Jurnal Pendidikan Teknik Elektro Undiksha is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.