Media Pembelajaran Sistem Kendali Pensaklaran Jarak Jauh Berbasis IoT di Prodi S1 Pendidikan Teknik Elektro Undiksha

Authors

  • Gede Yogi Adhi Parawansa Undiksha
  • I Gede Ratnaya Universitas Pendidikan Ganesha
  • I Gede Made Surya Bumi Pracasitaram Universitas Pendidikan Ganesha

DOI:

https://doi.org/10.23887/jjpte.v11i3.50354

Abstract

This study aims to create an IOT-Based Remote Switching Control System Learning Media in the Undiksha Electrical Engineering Education Undergraduate Study Program. Knowing the feasibility of the Iot-Based Remote Switching Control System Learning Media, and knowing the responses of students or students to this learning media. This research is classified as R&D (Research and Development) research. This study uses a statistical analysis method used to process percentages of content experts, media experts, and field trials. This study used a questionnaire as an instrument for collecting data from content experts, media experts, and students. The research results obtained: the results of the media expert test got a percentage of 98.33% with very decent qualifications, and the content expert validation test got a percentage of 96.36% with very decent qualifications. The score range for all 6 small group test respondents is listed in very high qualification, and the score range for 20 large group test respondents is all listed in very high qualification. IOT-Based Remote Switching Control System Learning Media in Undiksha's Undergraduate Electrical Engineering Education Study Program is suitable for use in the learning process.

References

Abunifa. (2017). Konsep Dasar dan Strategi Penjaminan Mutu Pendidikan: Sebagai Review Kebijakan Mutu Pendidikan. Indonesian Journal of Education Management & Administration Review, 1(2), 107–118.

Andriani, W. (2020). Pentingnya Perkembangan Pembaharuan Kurikulum dan Permasalahannya.UniversitasLambungMangkurat,1–12. https://doi.org/10.35542/osf.io/rkjsg

Atapukang. (2016). Kreatif Membelajarkan Pembelajar Dengan Menggunakan Media Pembelajaran yang Tepat Sebagai Solusi Dalam Berkomunikasi. Ejournal Undiksha, 17(2), 45–52.

Faizah, S. N. (2020). Hakikat Belajar Dan Pembelajaran. Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 1(2), 175. https://doi.org/10.30736/atl.v1i2.85

Hidayat, R., Ag, S., & Pd, M. (2021). Buku Ilmu Pendidikan Rahmat Hidayat & Abdillah.

Kusnandi, C. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran”. Kencana.

Muhardi. (2004). Kontribusi Pendidikan dalam Meningkatkan Kualitas Bangsa Indonesia. Mimbar, XX(4), 478–492. https://media.neliti.com/media/publications/156226-ID-kontribusi-pendidikan-dalam-meningkatkan.pdf

Nurdyansyah. (2019). Media Pembelajaran Inovatif. Umsida Press.

Nurrita, T. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. MISYKAT: Jurnal Ilmu-Ilmu Al-Quran, Hadist, Syari’ah Dan Tarbiyah, 3(1), 171. https://doi.org/10.33511/misykat.v3n1.171

Pakpahan, A. F. dkk. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran”. Yayasan Kita Menulis.

Pane, A., Dasopang, D., & Muhammad. (2017). Belajar Dan Pembelajaran. Jurnal Kajian Ilmu-Ilmu Keislaman, 3(2), 333. https://doi.org/10.24952/fitrah.v3i2.945

Prawiradilaga, D. S. (2016). Mozaik teknologi pendidikan: E-learning. Kencana.

Raharjo, S. B., Handayani, M., Jauhari, M., & M, F. J. (2019). Sistem Penjaminan Mutu Pendidikan Dalam. In kmendikbud RI (Vol. 1, Issue 1).

Sadiman, A. (2002). Media Pembelajaran dan Proses Belajar Mengajar, Pengertian Pengembangan dan Pemanfaatannya”. Raja Grafindo Persada.

Sanaky, H. A. H. (2013). Media Pembelajaran Interaktif-Inovatif. In Kaukaba Dipantara.

Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kualitatif, Kuantitatif dan R&D. Alfabeta.

Tafonao, T. (2018). Peranan Media Pembelajaran Dalam Meningkatkan Minat Belajar Mahasiswa. Jurnal Komunikasi Pendidikan, 2(2), 103. https://doi.org/10.32585/jkp.v2i2.113

Wijaya, E. Y., Sudjimat, D. A., & Nyoto, A. (2016). Transformasi Pendidikan Abad 21 Sebagai Tuntutan. Jurnal Pendidikan, 1, 263–278. http://repository.unikama.ac.id/840/32/263-278 Transformasi Pendidikan Abad 21 Sebagai Tuntutan Pengembangan Sumber Daya Manusia di Era Global .pdf. diakses pada; hari/tgl; sabtu, 3 November 2018. jam; 00:26, wib.

Wiratama, W. M. P. (2020). Efektivitas Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Quick on The Draw. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 10(3), 187-197.

Published

2022-12-01