Optimalisasi Promosi dan Manajerial di Kampung Wisata Pelangi Kota Semarang

Authors

  • Dhania Febri Rizkiyanti Sekolah Tinggi Pariwisata Ambarrukmo Yogyakarta
  • Primantoro Nur Vitrianto Sekolah Tinggi Pariwisata Ambarrukmo Yogyakarta
  • Damiasih Sekolah Tinggi Pariwisata Ambarrukmo Yogyakarta

DOI:

https://doi.org/10.23887/jmpp.v7i2.78580

Keywords:

Optimalisasi Promosi, Manajemen Pariwisata, Kampung Pelangi

Abstract

The city of Semarang has significant tourism potential. However, to optimize the promotion and management of Kampung Wisata Pelangi, Semarang, support from various parties is needed to maximize sustainable tourism potential. Located in the Old Town, this village has become an attractive destination thanks to government initiatives and local community participation. However, there are still challenges regarding infrastructure, waste management, and the quality of tourism services. Through qualitative methods and literature review, this study identifies promotional strategies using social media and the development of an integrated official website to increase visibility and the number of tourist visits. Additionally, effective management approaches are necessary to address infrastructure and waste management challenges, as well as to improve service quality. It is hoped that the results of this research can provide practical guidance for managers and stakeholders in optimizing the potential of Kampung Wisata Pelangi as a superior and sustainable tourist destination.

References

Adliya, N., dan Setiawan, Y. (2022). Analisis Penerapan Program 5M Pada Pelaksanaan PTM Terbatas di Masa Pandemi Covid-19 SDN 2 Nglangitan. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan. 8(13), 347-361.

Agustina, D., & Rahmawati, M. I. (2023). Pengaruh Leverage, Ukuran Perusahaan dan Profitabilitas Terhadap Ketepatan Waktu Pelaporan Keuangan. Jurnal Ilmu Dan Riset Akuntansi, 12(2461–0585), 1–15.

Amtu, Onisimus. (2011). Manajemen Pendidikan di Era Otonomi Daerah. Bandung :Alfabeta

Ardiansyah, I. (2019). Pengaruh Harga Dan Fasilitas Terhadap Keputusan Berkunjung Wisatawan Di Taman Impian Jaya Ancol Jakarta Dengan Metode Structural Equation Modeling. Media Bina Ilmiah, 14(3), 2235. https://doi.org/10.33758/mbi.v14i3.328

Dewi, I. E. B., & Purnomo, H. (2023). Pengaruh Fasilitas Wisata, Promosi, dan Harga Terhadap Minat Berkunjung Kembali Wisatawan(Studi Destinasi Wisata Taman Ghanjaran Trawas). Jurnal Kajian Ilmu Manajemen (JKIM), 2(4). https://doi.org/10.21107/jkim.v2i4.18416ModelRR SquareAdj.Std. Error 1.631a.310.3044.523

Dinas Pariwisata. 2019. Pariwisata Provinsi Jawa Tengah. Jawa Tengah: Open Data Pariwisata Jawa Tengah.

Gitosudarmo, I. (2012). Manajemen Pemasaran (Kedua). BPFE-YOGYAKARTA.

Huda, N. N., Suryoko, S., & Waloejo, H. D. (2022). Pengaruh Kualitas Pelayanan dan Fasilitas Wisata terhadap Keputusan Berkunjung Kembali dengan Kepuasan Pengunjung sebagai Variabel Intervening (Studi pada Pengunjung Hortimart Agro Center Bawen). Jurnal Ilmu Administrasi Bisnis,11(2), 198–206. https://doi.org/10.14710/jiab.2022.34405

Husaini, Usman. 2008. Manajemen, Teori, Praktek dan Riset Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara

Kamus Besar Bahasa Indonesia Online (Depdikbud : 1995 : 628). Pengertian Optimalisasi.

Kotler, Philip & Keller, K. L. (2020). Manajemen Pemasaran (Y. S. Maulana, Adi & Hayati (ed.); 13 Jilid 2). Penerbit Erlangga PT. Gelora Aksara Pratama.

Marta, R. (2020). Peran Media Sosial Dalam Mempromosikan Pariwisata Sumatera Barat. Jurnal Ranah Komunikasi (JRK), 3(2), 102. https://doi.org/10.25077/rk.3.2.102-112.2019

Oktaviani, W. F., & Fatchiya, A. (2019). Efektivitas Penggunaan Media Sosial sebagai Media Promosi Wisata Umbul Ponggok, Kabupaten Klaten. Jurnal Komunikasi Pembangunan, 17(1), 13–27. https://doi.org/10.46937/17201926586

Pratomo, A. (2020). Dinamika Atmosfer Dan Dampaknya Terhadap Kehidupan. In Modul Pembelajaran SMA Geografi.

Terry, G. R., 2016, Dasar-Dasar Manajemen. Cetakan kesebelas. Bumi Aksara,. Jakarta.

Tingginehe, A.M., Judy O. W. & Cynthia E.V. W., 2019, Perencanaan Pariwisata Hijau Di Distrik Roon Kabupaten Teluk Wondama, Papua Barat, Jurnal Spasial, Jurnal Perencanaan Wilayah dan Kota, Vol 6. No. 2, 2019, p. 511-520

Wenas, P. L. dan Seska M. H. M., 2021,Analisis Pengembangan Pariwisata Kota Manado Melalui Slogan “Manado Kota Cerdas”, Jurnal Hospitaliti dan Pariwisata Edisi 4 Volume 1 (2021), 144-161

WTTC. (2019). Benchmarking Research Trends 2019. Retrieved from https://www.wttc.org/economic-impact/benchmark-reports/

Published

2024-08-25

Issue

Section

Articles