Analysis of language errors in narrative essays of fifth grade elementary school students
DOI:
https://doi.org/10.23887/jpai.v6i2.50498Keywords:
Error, Writing, Punctuation, NarrativeAbstract
This study describes the errors in capital letters, words, and punctuation marks. This research uses a descriptive qualitative research method. The subjects of this study were fifth-grade students of SDN Karet 1. Data collection techniques using tests, interviews, and documentation. The results of this study, namely (1) errors in writing capital letters in the first letter of the title name amounted to 21 errors, the first letter of the name of the nation totaled 11 errors, the first letter of the name of the month amounted to 24 errors, and the first letter of the name of geography amounted to 29 errors. (2) the error of writing the preposition at- totaled 28 errors, and the error of writing the preposition to- amounted to 4 errors. (3) writing errors of period punctuation totaling 37 and comma punctuation totaling 15 errors.
References
Alwi, N. A., Agasi, D., Kharisna, F., & Perdana, A. S. (2021). Peningkatan Keterampilan Berbicara Berbicara Menggunakan Model Cooperative Learning Tipe Artikulasi di Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(6), 6055 – 6061. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i6.1843. DOI: https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i6.1843
Apriliana, A. C., & Martini, A. (2018). Analisis kesalahan ejaan dalam karangan narasi pada siswa kelas V sekolah dasar Kecamatan Sumedang Selatan. Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 7(2), 227–232. https://doi.org/10.33578/jpfkip.v7i2.6267. DOI: https://doi.org/10.33578/jpfkip.v7i2.6267
Astuti, R. F., & Istiarini, R. (2020). Upaya Meningkatkan Kemampuan Membaca Permulaan AnakUsia 5-6 Tahun Melalui Media Puzzle di PAUD Flamboyan Sukasari Kota Tangerang. Ceria: Jurnal Program Studi Pendidikan Anak Usia Dini, 8(2), 31. https://doi.org/10.31000/ceria.v11i2.2338. DOI: https://doi.org/10.31000/ceria.v11i2.2338
Christianti, M. (2015). Membaca dan Menulis Permulaan Untuk Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Anak, 2(2). https://doi.org/10.21831/jpa.v2i2.3042. DOI: https://doi.org/10.21831/jpa.v2i2.3042
Lestari, T. P. (2019). Peningkatan Keterampilan Menulis Karangan Narasi Melalui Metode Mind Mapping pada Siswa Kelas V SD. Sekolah Dasar: Kajian Teori Dan Praktik Pendidikan, 28(1), 37 – 42. https://doi.org/10.17977/um009v28i12019p037. DOI: https://doi.org/10.17977/um009v28i12019p037
Marhaeni, A. A. I. N., & Lasmawan, I. W. (2021). Pengembangan Instrumen Keterampilan Menulis Karangan dan Kemampuan Berpikir Kreatif pada Materi Karangan Narasi Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Pendasi: Jurnal Pendidikan Dasar Indonesia, 5(1), 94–104. https://doi.org/10.23887/jurnal_pendas.v5i1.262.
Mawardi. (2021). Desain Penelitian Tindakan Kelas. Samudra Biru.
Pradnyawhati, N. N. C., & Agustika, G. N. S. (2019). Pengaruh Model Pakem Berbasis Tri Hita Karana terhadap Keterampilan Menulis. International Journal of Elementary Education, 3(1), 89–98. https://doi.org/10.23887/ijee.v3i1.17660 DOI: https://doi.org/10.23887/ijee.v3i1.17660
Pranata, E. A., Christiana, E., & Chun – I, K. (2018). Keterampilan Membaca Dan Menulis Karakter Hanzi Runner Divisi China Wedding Di Perusahaan Varawedding. Century: Journal of Chinese Language, Literature and Culture, 6(2), 18–29. https://doi.org/10.9744/century.6.2.18-29 DOI: https://doi.org/10.9744/century.6.2.18-29
Pratiwi, A. D., Yayuk, E., & Widjaja, J. R. (2019). Peningkatan Keterampilan Menulis Puisi Melalui Model Ctl Pada Tema 5 Subtema 3 Di Kelas II Sekolah Dasar. Jurnal Pemikiran Dan Pengembangan Sekolah Dasar (JP2SD), 7(1), 1–6. http://ejournal.umm.ac.id/index.php/jp2sd/article/.
Ratnasari, E. M. (2019). Pengaruh Penggunaan Buku Cerita Bergambar Terhadap Kemampuan Berbicara Anak. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 9(3), 267–275. https://doi.org/10.24246/j.js.2019.v9.i3.p267-275 DOI: https://doi.org/10.24246/j.js.2019.v9.i3.p267-275
Resti Aulia, B. N., & Budiningsih, C. A. (2021). Tingkat Pemahaman Guru Taman Kanak-kanak di Lombok dalam Stimulasi Pengembangan Bahasa Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2), 2259–2268. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i2.1082. DOI: https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i2.1082
Silawati, E. (2018). Stimulasi Guru Pada Pembelajaran Bahasa Anak Usia Dini. Cakrawala Dini: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(2), 16. https://doi.org/10.17509/cd.v3i2.10334. DOI: https://doi.org/10.17509/cd.v3i2.10334
Sismulyasih, N. (2018). Peningkatan Kemampuan Membaca Dan Menulis Permulaan Menggunakan Strategi Bengkel Literasi Pada Siswa Sd. Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 7(1), 68. https://doi.org/10.33578/jpfkip.v7i1.5341. DOI: https://doi.org/10.33578/jpfkip.v7i1.5341
Susilo, S. V., & Ramdiati, T. (2019). Penerapan Model Multiliterasi Untuk Meningkatkan Keterampilan Menulis Karangan Persuasi Pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Di Sekolah Dasar. Jurnal Cakrawala Pendas, 5(1). https://doi.org/10.31949/jcp.v5i1.1199. DOI: https://doi.org/10.31949/jcp.v5i1.1199
Yamtinah, Marhaeni, A. A. I. N., & Lasmawan, I. W. (2021). Pengembangan Instrumen Keterampilan Menulis Karangan dan Kemampuan Berpikir Kreatif Pada Materi Karangan Narasi Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. PENDASI: Jurnal Pendidikan Dasar Indonesia, 5(1), 94–104. https://doi.org/10.23887/jurnal_pendas.v5i1.262. DOI: https://doi.org/10.23887/jurnal_pendas.v5i1.262