Pengaruh Kecerdasan Emosional, Kecerdasan Intelektual, Kecerdasan Spiritual, Kecerdasan Sosial dan Perilaku Belajar Terhadap Tingkat Pemahaman Akuntansi
DOI:
https://doi.org/10.23887/ekuitas.v10i1.45683Kata Kunci:
Gender, intelligence, learning behavior, understanding of accountingAbstrak
This study examines how much influence emotional quotients, intelligence quotients, spiritual quotients, social intelligence and learning behavior have on the understanding of accounting level and see whether there are differences in there are any differences to those factors and understanding of accounting level between male and female students. The SWCU Economics and Business Faculty accounting students were used as research objects. This research is quantitative research, with a sampling technique used purposive sampling and collecting 94 students who passed 10 conditional courses (PBMt) as respondents. Data was collected by submitting questionnaire which was distributed via email. Multiple linear regression test and Independent Sample t Test were used to analyze the data. The result of the study showed that emotional quotients, intelligence quotients, spiritual quotients have a positive influence on the level of accounting understanding, while social intelligence and learning behavior have a negative influence on the level of accounting understanding. This study also proves that there are only differences in emotional intelligence between male and female students.
Referensi
Agung Kresnandra, A. A. N. (2019). Pengaruh Perilaku Belajar terhadap Tingkat Pemahaman Akuntansi dengan Kecerdasan Emosional sebagai Variabel Pemoderasi. E-Jurnal Akuntansi, 28(3), 2065. https://doi.org/10.24843/eja.2019.v28.i03.p27
Alien, A., & Subowo, S. (2016). Pengaruh Pengendalian Diri, Motivasi, Dan Perilaku Belajar Terhadap Tingkat Pemahaman Akuntansi Mahasiswa. Economic Education Analysis Journal, 5(1), 346–362.
Alwi, I. (2015). Kriteria Empirik dalam Menentukan Ukuran Sampel Pada Pengujian Hipotesis Statistika dan Analisis Butir. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 2(2), 140–148. https://doi.org/10.30998/formatif.v2i2.95
Anam, H., & Ardillah, L. (2016). Pengaruh Kecerdasan Emosional, Kecerdasan Intelektual, Kecerdasan Spiritual dan Kecerdasan Sosial Terhadap Pemahaman Akuntansi. JST (Jurnal Sains Terapan), 2(1), 40–47. https://doi.org/10.32487/jst.v2i1.118
Andartari, Susanti, S., & Andriani, V. (2013). Pengaruh kemampuan intelektual (iq) dan motivasi belajar terhadap hasil belajar siswa pada mata pelajaran akuntansi pada Sma Labschool Rawamangun. Jurnal Pendidikan Ekonomi Dan Bisnis, 1(1), 1–24.
Andriani, A., & Listiyandini, R. A. (2017). Peran Kecerdasan Sosial terhadap Resiliensi pada Mahasiswa Tingkat Awal. Psympathic : Jurnal Ilmiah Psikologi, 4(1), 67–90. https://doi.org/10.15575/psy.v4i1.1261
Ariantini, K. T., Herawati, N. T., & Sulindawati, N. L. G. E. (2017). Pengaruh kecerdasan emosional, kecerdasan spiritual, dan kecerdasan sosial terhadap pemahaman akuntansi pada mahasiswa jurusan akuntansi program s1 angkatan 2013 universitas pendidikan ganesha. E-Journal Akuntansi Universitas Pendidikan Ganesha Singaraja, 7(1), 1–11.
Azis, S. N. (2021). Perspektif Gender: Faktor-faktor Penentu Prestasi Akademik Mahasiswa Akuntansi. Jurnal Riset Akuntansi Dan Keuangan, 9(1), 165–180. https://doi.org/10.17509/jrak.v9i1.26394.Copyright
Dwi, G., Rispantyo, & Kristianto, D. (2016). Pengaruh Kecerdasan Emosional,kecerdasan intelektual,kecerdasan spiritual dan kecerdasan sosial Terhadap tingkat pemahaman akuntansi dengan minat pemoderasi. Jurnal Akuntansi Dan Sistem Teknologi Infomasi, 12(1), 122–130.
Gusnawati, A., & Setiyaningsih, T. A. (2020). Determinan Tingkat Pemahaman Akuntansi Dari Perspektif Gender. Jurnal Akuntansi Dan Governance, 1(2), 104–112. https://doi.org/https://doi.org/10.24853/jago.1.1.24-37
Junifar, N., & Kurnia. (2015). Pengaruh Kecerdasan Emosional, Kecerdasan Spiritual, Dan Perilaku Belajar Terhadap Tingkat Pemahaman Akuntansi. Jurnal Ilmu Dan Riset Akuntansi, 4(10), 1–20.
Mulia, A. S. (2012). Mengungkap Pemahaman Tentang Akuntansi Dari Kecerdasan Emosional, Spiritual Dan Sosial Mahasiswa. Jurnal Akuntansi Multiparadigma, 3(3), 441–454.
Parauba, I. (2014). Pengaruh Kecerdasan Intelektual, Kecerdasan Emosional, Kecerdasan Spiritual, Dan Perilaku Belajar Terhadap Pemahaman Akuntansi Mahasiswa Fakultas Ekonomi Dan Bisnis Universitas Sam Ratulangi Manado. Going Concern : Jurnal Riset
Akuntansi, 9(2), 53–67. https://doi.org/10.32400/gc.9.2.5059.2014
Pasek, N. S. (2017). Pengaruh Kecerdasan Intelektual Pada Pemahaman Akuntansi Dengan Kecerdasan Emosi Dan Kecerdasan Spiritual Sebagai Variabel Pemoderasi. Jurnal Ilmiah Akuntansi, 1(1), 62–76. https://doi.org/10.23887/jia.v1i1.9983
Suprianto, E., & Harryoga, S. (2016). Faktor-Faktor Penentu Tingkat Pemahaman Akuntansi. Jurnal Ekonomi Dan Bisnis, 18(3), 75. https://doi.org/10.24914/jeb.v18i3.281
Unduhan
Diterbitkan
Terbitan
Bagian
Lisensi
Hak Cipta (c) 2022 Ekuitas: Jurnal Pendidikan Ekonomi
Artikel ini berlisensiCreative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.