Pengaruh Pengetahuan Kewirausahaan dan Strategi Pemasaran terhadap Pendapatan Pelaku UMKM Kerajinan di Desa Tampaksiring

Penulis

  • Ni Kadek Sukmapriyanti Universitas Pendidikan Ganesha
  • I Putu Arya Dharmayasa Universitas Pendidikan Ganesha

DOI:

https://doi.org/10.23887/ekuitas.v12i1.79407

Kata Kunci:

Entrepreneurial knowledge, marketing strategy, income

Abstrak

In carrying out this research activity, the aim of the researcher is to carry out a testing process: (1) the influence that entrepreneurial knowledge has on the income of craft msmes in Tampaksiring Village, (2) the influence that marketing strategy has on the income of crafts msmes in Tampaksiring Village. , and (3) the influence that marketing and marketing strategies have on the income of craft msmes in Tampaksiring Village. This activity uses a type of causal research. The population used by the researchers is craft msmes located in Tampaksiring Village, so the number of samples that support this research is 104. The sampling technique used is the Non Probility Sampling technique, the sampling used is saturated sampling. The method used in carrying out the data collection process is in the form of a questionnaire using multiple linear regression analysis. The hypothesis testing process uses t and F tests using SPSS 25 for Windows. The results obtained from this activity show (1) Entrepreneurial Knowledge shows a positive and significant direction towards Income in craft msmes in Tampaksiring Village (sig. Value 0.000 <0.05), (2) Marketing Strategy shows a positive and significant direction towards Income in msmes actors. Crafts in Tampaksiring Village (sig. Value 0.000<0.05), and (3) The Entrepreneurial Knowledge and Marketing Strategies shows positive and significant results on the income of Craft msmes in Tampaksiring Village (sig. Value 0.000<0.05).

Referensi

Aditya, F. (2019). Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Pendapatan Usaha Mikro Jamu Kota Semarang.

Albertus, Inratno. 2013. Prinsip-Prinsip Dasar Akuntansi Dunia Cerdas. Yogyakarta

Alma, Buchari. 2013. Manajemen Pemasaran dan Pemasaran Jasa. Bandung: Alfabeta.

Apriyani, D.A. & Sunarti. (2017). Pengaruh Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Konsumen (Survei pada Konsumen The Little A Coffee Shop Sidoarjo). EJurnal Administrasi Bisnis (JAB), 51(2), 1-7.

Assauri, Sofjan. 2013. Manajemen Pemasaran. Jakarta : Rajawali Pers.

Arikunto, S. 2010. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.

D. Made Dharmawati. (2016). Kewirausahaan. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada

Firmansyah, Luky Maulana., dan Hidayatullah, Taufiq. 2020. Prospek Bagus Mi Instan Asal Indonesia. https://lokadata.id/

Fisnawan, Ganjar (2012). Akuntansi praktis untuk umkm. Jakarta Timur : Laskar Aksara

Firdausa, R. A. (2012). Pengaruh Modal Awal, Lama Usaha Dan Jam Kerja Terhadap Pendapatan Pedagang Kios Di Pasar Bintoro Demak. Skripsi Fakultas Ekonomika dan Bisnis Universitas Diponegoro Semarang

Farhan, Ali. (2021). Teori Akuntansi Perjalanan Filosofi Akuntansi dari Teori Menuju Praktik. Sidoarjo ; CV Globalcare.

Fatmawati, Rossa Amalia. 2014. Pengaruh Orientasi Pasar, Orientasi Kewirausahaan terhadap Keunggulan Bersaing dan Kinerja Pemasaran Pada Warung Kucingan/Angkringan Di Kota Semarang. Universitas Diponegoro.

Ghozali, Imam. 2011. “Aplikasi Analisis Multivariate Dengan Program SPSS”. Semarang: Badan Penerbit Universitas Diponegoro.

Harnanto. (2019). Dasar-Dasar Akuntansi. Yogyakarta: CV Andi Offset.

Ikatan Akuntan Indonesia. 2019. “Standar Akuntansi Keuangan: Pernyataan Standar Akuntansi Keuangan, No. 19”. Jakarta: Salemba Empat.

Junari. 2019. “Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Pendapatan Masyarakat Wisata Pantai Lakey Hu’u Kabupaten Dompu”. Skripsi: UIN Alauddin Makasar.

Kasmir, (2018). Manajemen sumber daya manusia (teori dan praktik). Depok: PT RAJAGRAFINDO PERSADA.

Kasmir. 2019. Analisis Laporan Keuangan. Edisi Pertama. Cetakan Kedua belas. PT Raja Grafindo Persada. Jakarta

Kotler, Philip and Gary Amstrong. (2016). Prinsip-prinsip Pemasaran. Edii13. Jilid 1. Jakarta:Erlangga

Kuntowicaksono. (2012). Pengaruh Pengetahuan Wirausaha Dan KemampuanMemecahkan Masalah Wirausaha Terhadap Minat Berwirausaha SiswaSekolah Menengah Kejuruan. Journal of Economic Education 1(1)

Mustofa, M. A. 2014 Pengaruh Pengetahuan Kewirausahaan, Self Efficacy, Dan Karakter Wirausaha terhadap Minat Berwirausaha Pada Siswa Kelas XI SMK Negeri 1 Depok Kabupaten Sleman. Skripsi. Yogyakarta: Universitas Negeri Yogyakarta

Mariam, Siti, and Findy Yuliani. 2022. “Faktor – Faktor Yang Mempengaruhi Pendapatan Umkm Di Kecamatan Tanjung Priok Jakarta Utara (Studi Kasus Binaan Jakpreneur).” Jurnal Lentera Bisnis 11(2): 181.

Nurbaya, Siti dan Moerdiyanto. (2012). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Kesiapan Berwirausaha Siswa Kelas XII SMKN Barabai Kabupaten Hulu Sungai Tengah Kalimantan Selatan. Artikel Siti-Murdi, hlm. 3.

Pertiwi, P. (2015). Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Pendapatan Tenaga Kerja di Daerah Istimewa Yogyakarta.

Setianto, Buddy. 2016. Brenchmarking Rasio Keuangan. Jakarta : BSK Capital

Sochib. (2018). Buku Ajar Pengantar Akuntansi. Yogyakarta: CV Budi Utama.

Suryana. (2017). Kewirausahaan: Pedoman Praktis, Kiat Dan Proses Menuju Sukses. Bandung: Salemba Empat.

Supandi, A., & Johan Susanti, R. (2022). Pengaruh Strategi Pemasaran Online Terhadap Pendapatan Pelaku UMKM di Kecamatan Cilandak. Journal of Applied Business and

Economic (JABE), 9(1), 15–24

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung : Alfabeta, CV

Syuhada, A. A., & Gambetta, Windy. 2013. “Online Marketplace for Indonesian Micro Small and Medium Enterprises based on Social Media”. Procedia Technology, 11(Iceei), 446–454. https://doi.org/10.1016/j.protcy.2013.12.214

Tjiptono, Fandy (2017), Strategi Pemasaran, Edisi 4, Yogyakarta: Andi.

Tjiptono, Fandy dan Gregorius Chandra. 2012. Pemasaran Strategik. Yogyakarta

Tulus Tambunan. 2013. Usaha Mikro Kecil dan Menengah di Indonesia. Jakarta: LP3ES

Wahyono, Budi.2017.”Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Pendapatan Pedagang di Pasar Bantul kabupaten Bantul”.Jurnal Pendidikan Ekonomi. No. 4, Vol. 6

Diterbitkan

2024-09-30

Terbitan

Bagian

Articles