The Implementation of Authentic Assessment in Thematic Learning in Elementary Schools

Debby Intan Safitri, Mudzanata Mudzanata, Anggun Dewi Setya Putri

Abstract


The purpose of this study was to determine the teacher's pedagogical competence in the implementation of authentic assessment in the thematic learning of the second grade in SD Negeri (Public Elementary School) Pandeanlamper 01 Semarang. The background was due to teacher difficulty in implementing authentic assessments. The type of study was qualitative research. Data in this study were obtained through observation, interviews, and documentation. The results of this study indicate that 1) teachers and principals know about authentic assessments in thematic learning 2) teachers carry out authentic assessments that include assessment of competency attitudes, knowledge, and skills. The attitude competency assessment was conducted through a journal assessment. Knowledge competency assessment was conducted through written tests and assignment techniques. Skill competency assessment was conducted through product assessment techniques.


Full Text:

PDF

References


Alimuddin. (2014). Penilaian Dalam Kurikulum 2013. Seminar Nasional Pendidikan Karakter, 01(1), 23–33.

Ari Astriyandi, Umi Chotimah, E. E. F. (2016). Kemampuan Guru Menerapkan Penilaian Autentik Dalam Pembelajaran Ppkn. Jurnal Bhinneka Tunggal Ika, 3(4), 187–198.

Basit, A., & Wardana, L. A. (2016). Pengembangan Perangkat Asesmen Autentik Dalam Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan. Jurnal Ilmiah Pendidikan Pancasila Dan Kewarganegaraan, 1(2), 73–78. Https://Doi.Org/10.17977/Um019v1i22016p073

Fitria Wahyu Pinilih, Rini Budiharti, E. Y. E. (2013). Pengembangan Instrumen Penilaian Produk Pada Pembelajaran Ipa Untuk Siswa Smp. Jurnal Pendidikan Fisika, 1(2), 23–27.

Imron, K. & A. (2011). Penerapan Teknik Penilaian Learning Journal Pada Model Pembelajaran Berbasis Masalah Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Materi Pokok Segiempat. Kreano: Jurnal Matematika Kreatif-Inovatif, 2(1), 57–71. Https://Doi.Org/10.15294/Kreano.V2i1.1246

Kunandar. (2014). Penilaian Autentik (Penilaian Hasil Belajar Peserta Didik Berdasarkan Kurikulum 2013). Rajawali Pers.

Mamat Ruhimat. (2018). Kompetensi Pembuatan Instrumen Pengukuran Hasil Belajar Oleh Guru Ips Smp Di Kota Bandung. LENTERA PENDIDIKAN, 21(2), 176–187.

Muttaqin, M. Z., & Kusaeri, K. (2017). Pengembangan Instrumen Penilaian Tes Tertulis Bentuk Uraian Untuk Pembelajaran Pai Berbasis Masalah Materi Fiqh. Jurnal Tatsqif, 15(1), 1–23. Https://Doi.Org/10.20414/J-Tatsqif.V15i1.1154

Novauli. M, F. (2015). Kompetensi Guru Dalam Peningkatan Prestasi Belajar Pada Smp Negeri Dalam Kota Banda Aceh. Jurnal Administrasi Pendidikan : Program Pascasarjana Unsyiah, 3(1), 45–67.

Nurhayati, E., & Ahmad, T. A. (2018). Implementasi Penilaian Autentik Dalam Pembelajaran Sejarah Di SMA Negeri 1 Semarang. Indonesian Journal Of History Education, 6(1), 21–30.

Nurhayati, S. (2019). Pengelolaan Penilaian Hasil Belajar Mata Pelajaran. Jurnal Balai Diklat Keagamaan Bandung, XIII, 154–161.

Sani, R. A. (2014). Pembelajaran Saintifik Untuk Implementasi Kurikulum. Bumi Aksara.

Sani, R. A. (2016). Penilaian Autentik. Bumi Aksara.

Shabir, M. (2015). Kedudukan Guru Sebagai Pendidik: (Tugas Dan Tanggung Jawab, Hak Dan Kewajiban, Dan Kompetensi Guru). Jurnal AULADUNA, 2(2).

Umami, M. (2018). Penilaian Autentik Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Dan Budi Pekerti Dalam Kurikulum 2013. Jurnal Kependidikan, 6(2), 222–232. Https://Doi.Org/10.24090/Jk.V6i2.2259

Umi Salamah. (2018). Penjaminan Mutu, Penilaian Pendidikan. EVALUASI, 2(1), 274–293.

Yovi Anggi Lestari Dan Margaretha Purwanti. (2018). HUBUNGAN KOMPETENSI PEDAGOGIK, PROFESIONAL, SOSIAL, DAN KEPRIBADIAN PADA GURU SEKOLAH NONFORMAL X. Jurnal KEPENDIDIKAN, 2(1), 197–208.

Yuni Pantiwati. (2013). Hakekat Asesmen Autentik Dan Penerapannya Dalam Pembelajaran Biologi. Jurnal Edukasi Matematika Dan Sains, 1(1).




DOI: http://dx.doi.org/10.23887/ijee.v4i2.25551

Refbacks

  • There are currently no refbacks.





IJEE indexed by:


 Crossref

 

Creative Commons License

IJEE is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.