The Effectiveness of Audio on Learning Outcomes to Understand the Intrinsic Elements

Authors

  • Vivirian Setiowati Universitas Hasyim Asy’ari
  • Ratih Asmarani Universitas Hasyim Asy’ari
  • Bambang Yulianto Universitas Negeri Surabaya

DOI:

https://doi.org/10.23887/jisd.v4i4.29313

Abstract

Learning process in the school, teachers must be more innovative in the terms of storytelling. The low ability of students in understanding a story. An alternative that can increase students understanding of the ability of understanding  stories is the presence of media. Media in learning has a very important function, namely as a tool that can affect the place of learning that is being managed by the teacher. If the teacher wants to increase interest in new learning, they must use media in  learning  activities. The aim of this research is to know the effectiveness of the use of audio media in learning  understand the intrinsic elements of fairy tales on learning outcomes before and after the action on the second grade students of Elementary school of Rejoagung. This study uses a research  design model of One Group Pretest Posttest Design. By using t test statistical analysis to see the effectiveness of using audio media in learning to understand the intrinsic elements of fairy tales on learning outcomes. It can be seen in the t test in learning, there is an effective use of audio media in learning to understand the intrinsic elements of fairy tales on learning outcomes.

References

Andrean, Seka. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Berupa Wayang Kartun pada Pembelajaran Tematik Kelas IV di SD/MI Bandar Lampung. Skripsi. Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung, Lampung.

Arsyad, Azhar. (2015). Media Pembelajaran. Jakarta: PT Rajagrafindo Persada.

Artana, I Ketut. (2017). Anak, Minat Baca, dan Mendongeng. Jurnal Acarya Pustaka 3(1), 26-36.

Azhari. (2015). Peran Media Pendidikan Dalam Meingkatkan Kemampuan Bahasa Arab Siswa Madrasah. (Program Pascasarjana UIN Ar-Raniry Banda Aceh).

Fatimah. (2019). Pengaruh Penggunaan Audio Terhadap Kemampuan Berbicara Anak Kelompok B. E-Jurnal Skripsi Program Studi Teknologi Pendidikan 8 (3), 179-187.

Habsari, Zakia. (2017). Dongeng sebagai Pembentuk Karakter Anak. Jurnal Kajian Perpustakaan dan Informasi 1 (1), 21-29.

Mansyur, Umar. (2016). Inovasi Pembelajaran Bahasa Indonesia Melalui Pendekatan Proses. Jurnal Bahasa, Sastra, dan Pengajarannya 9 (2), 90-163.

Maryatin. (2018). Studi Komparasi Hasil Mendengarkan Cerita Rakyat “Timun Mas” dengan Menggunakan Media Audio dan Tidak Menggunakan Media Non Audio di SDN 033 Balikpapan. Jurnal Bahasa, Sastra, dan Pengajarannya 3 (1), 19-26.

Mawadah, Esti Nur. (2019). Peningkatan Keterampilan Menyimak Dongeng Melalui Media Wayang Kartun dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia pada Kelas II MI Darussalam Kec. Bancak Kab. Semarang Tahun Pelajaran 2018/2019. Skripsi. Institut Agama Islam Negeri Salatiga.

Pratiwi, Anisa Yuni. (2016). Keefektifan Media Audio Visual Terhadap Motivasi dan Hasil Belajar Mengidentifikasi Unsur-Unsur Cerita Anak Pada Kelas V SDN Grobog Kulon 01 Kabupaten Tegal. Skripsi. Universitas Negeri Semarang.

Prayogo, Evan Ardi. (2015). Peningkatan Kemampuan Mengidentifikasi Unsur Intrinsik Cerita Melalui Media Audio Pembelajaran pada Siswa Kelas V SDN Panggungduwut 01 Kabupaten Blitar. Skripsi. Universitas Negeri Malang.

Silalahi, Wesly. (2017). Meningkatkan Motivasi Belajar Bahasa Indonesia dengan Menggunakan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe TGT (Teams Games Tournament) pada Siswa Kelas IV SD Negeri 106815. Elementary School Journal PGSD FIP UNIMED 7 (4), 512-519.

Sugiono. (2018). Metode Penelitian Pendididkan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Wahyuni, Sri. (2017). Unsur Intrinsik Dongeng Bertrand Solet dan Michel Cosem dan Implikasinya Terhadap Pembelajaran. Jurnal Pendidikan Bahasa Prancis 2 (1), 1-12.

Widayah, Sri. (2017). Penggunaan Media Audio Visual untuk Meningkatkan Kemampuan Siswa dalam Memahami Unsur Intrinsik Cerita di Kelas VI SDN JOGOSATRU. Jurnal Riset Pedagogilk UNS.

Winarni, Endang Widi. (2018). Teori dan Praktik Penelitian Kualitatif Kuantitatif Penelitian Tindakan Kelas (PTK) Research and Development (R&D). Jakarta: Bumi Aksara.

Zainuruddin, Ahmad Hanif. (2016). Peningkatan Kemampuan Memahami Isi Dongeng Melalui Pembelajaran SQ3R (Survey, Question, Read, Recite, Review) pada Siswa Kelas III SDN Purwodadi 2 Kecamatan Blimbing Kota Malang. Skripsi. Universitas Negeri Malang.

Published

2021-03-01

How to Cite

Setiowati, V., Asmarani, R., & Yulianto, B. (2021). The Effectiveness of Audio on Learning Outcomes to Understand the Intrinsic Elements. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 4(4), 636–641. https://doi.org/10.23887/jisd.v4i4.29313