EKSPERIMEN MODEL PEMBELAJARAN TEAMS GAMES TOURNAMENT (TGT) BERBANTUAN MEDIA KERANJANG BIJI-BIJIAN TERHADAP HASIL BELAJAR MATERI PERKALIAN DAN PEMBAGIAN SISWA KELAS II SDN SAPTORENGGO 02
DOI:
https://doi.org/10.23887/jisd.v1i3.11717Keywords:
TGT, basket Grain, Learning Outcomes, Multiplication and DivisionAbstract
Learning math using rote memorization, making it difficult students understand the basic concepts of multiplication and division. Students also thought that mathematics is a difficult subject and tedious, because teachers rarely use the model of learning and use of media only using the environment around students. This study aims to determine whether there is any difference in learning outcomes of students who use and do not use media-assisted learning model TGT grain basket. This study uses a quantitative approach with experimental methods and research design quasi experiment. This research sample that is grade II totaling 50 students and consists of two classes. The results of this study were tested using paired samples t test and obtained t of 5.057 while t table (sig. 0.05 and df = 23) of 2.069 which indicates thitung greater than ttable namely: 5.057> 2.069 which means that H0 rejected and Ha accepted. So it can be concluded that there is a significant difference between the results of student learning to use and not use the media-assisted learning model TGT grain basket.
References
Arifin, Zainal. 2009. Evaluasi Pembelajaran: Prinsip, Teknik, Prosedur. Bandung: PT Remaja Rosda Karya
Arikunto, Suharsimi. 2012. Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan (Edisi 2). Jakarta: Bumi Aksara
Arsyad, Azhar. 2014. Media Pembelajaran. Jakarta: Rajawali Pers
Asyhar, Rayandra. 2012. Kreatif Mengembangkan Media Pembelajaran. Jakarta: Referensi Jakarta
Bungin, Burhan. 2011. Metodologi Penelitian Kuantitatif : Komunikasi, Ekonomi, dan Kebijakan Publik serta Ilmu-Ilmu Sosial Lainnya (edisi 2). Jakarta: Kencana
Cahya, Antonius. Prihandoko. 2006. Pemahaman dan Penyajian Konsep Matematika Secara Benar dan Menarik. Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional
Congklak. Wikipedia. (online), (https://id.m.wikipedia.org/wiki/Congklak), diakses 03 Desember 2015
Hamdani. 2011. Strategi Belajar Mengajar. Bandung: Pustaka Setia
Kusdinar, Irwan. & Zikri. 2009. Pintar Bermatematika 2. Jakarta: Depdiknas
Media Surya, H.M. dkk. 2007. Kapita Selekta Kependidikan SD. Jakarta: Universitas Terbuka
Pitajeng. 2006. Pembelajaran Matematika yang Menyenangkan. Jakarta: Depdiknas
Priliyani, Eka. Mujihardi. 2014. Penerapan Model TGT (Times Games Tournament) Menggunakan Media Monopoli Bilangan Materi Penjumlahan dan Pengurangan untuk Meningkatkan Keaktifan Siswa Kelas II SDN Kalirejo II Kabupaten Pasuruan. Skripsi tidak diterbitkan. Malang: FKIP Universitas Kanjuruhan
Rusman. 2012a. Belajar dam Pembelajaran Berbasis Komputer untuk Mengembangkan Profesionalisme Guru Abad 21. Bandung: Alfabeta
Rusman. 2012b. Model-Model Pembelajaran: Mengembangkan Profesionalisme Guru. Jakarta: Rajawali Pers
Sanjaya, Wina. 2008. Strategi Pembelajaran: Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Kencana Prenada Media Group
Saptayanti, Gusti Ayu Kade Emi, I Made Citra Wibawa, Ketut Pudjawan. 2016. Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Tgt (Teams Games Tournament) Terhadap Hasil Belajar Matematika . e-Journal PGSD Universitas Pendidikan Ganesha Jurusan PGSD Vol: 4 No: 1
Sardiman. 2009. Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada
Sarwono, Jonathan. 2009. Statistika itu Mudah: Paduan Lengkap untuk Belajar Komputasi Statistik Menggunakan SPSS 16. Yogyakarta: C.V Andi Offset
Shoimin, Aris. 2014. 68 Model Pembelajaran Inovatif Dalam Kurikulum 2013. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media
Slavin E. Robert.2007. Cooperative Learning: Riset dan Praktik. Bandung: Nusa Media
Solihah, Ai. 2016. Pengaruh Model Pembelajaran Teams Games Tournament (Tgt) Terhadap Hasil Belajar Matematika. Jurnal SAP Vol. 1 No. 1 Agustus 2016 ISSN: 2527-967X
Soekarman, F.I. dkk. 2013. Pedoman Penulisan Skripsi (edisi 3). Malang: Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Kanjuruhan Malang
Subarinah, Sri. 2006. Inovasi Pembelajaran Matematika Sekolah Dasar. Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional
Sudha, I Kt., Kt. Gading, Ndara Tanggu Renda. 2016. Pengaruh Model Pembelajaran Teams Games Tournament Dan Motivasi Berprestasi Terhadap Hasil Belajar IPS Kelas IV. e-Journal PGSD Universitas Pendidikan Ganesha Jurusan PGSD Vol: 4 No: 1.
Sudimahayasa, Nyoman. 2015. Penerapan Model Pembelajaran TGT Untuk Meningkatkan Hasil Belajar, Partisipasi, Dan Sikap Siswa. Jurnal Pendidikan dan Pengajaran, Jilid 48, Nomor 1-3, April 2015, hlm. 45-53.
Sudjana, Nana. 2009. Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: PT Remaja Rosda Karya
Sugiyono. 2013. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta
Suprihatiningrum, Jamil. 2013. Strategi Pembelajaran. Yogyakarta: Ar-Ruzz
Supriyanto. 2014. Statistika Sosial: Untuk Penelitian Ilmu pendidikan dan Ilmu Sosial dilengkapi dengan Contoh Kasus dan Aplikasi SPSS. Malang: Program Pascasarjana Universitas Kanjuruhan Malang
Tanzeh, Ahmad. & Suyitno. 2006. Dasar-Dasar Penelitian. Surabaya: Elkaf
Triyono. 2013. Metodologi penelitian pendidikan. Yogyakarta: Penerbit Ombak
Widiawati, Dewi. Sri. 2013. Penggunaan Media Permainan Congklak untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa tentang Perkalian dan Pembagian dengan Tema Kerja Sama. Skripsi tidak diterbitkan. Bandung: Universitas Pendidikan Indonesia, (online), (http://repository.upi.edu/2021/penelitian tentang permainan dakon/congklak), diakses 25 november 2015 pukul 09.03
Wulandari, Novita. 2014. Penerapan Pembelajaran Kooperatid Tipe Times Games Tournament (TGT) Melalui Media Permainan Ular Tangga yang Dapat Meningkatkan Hasil Belajar IPA Siswa Kelas IV SDN Sumbersuko 02 Kecamatan Wagir Kabupaten Malang Tahun Pelajaran 2013/2014. Skripsi tidak diterbitkan. Malang: FKIP Universitas Kanjuruhan.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish with the Journal Ilmiah Sekolah Dasar agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC BY-SA 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work. (See The Effect of Open Access)