MODEL PEMBELAJARAN PROBLEM BASED LEARNING DAPAT MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SUBTEMA KEBERAGAMAN BUDAYA BANGSAKU

Authors

  • ObajaDwi Handoko Universitas Kristen Satya Wacana

DOI:

https://doi.org/10.23887/jlls.v1i3.15385

Abstract

This study has a purpose to describe the steps of using Problem Based Learning model, in improving learning outcomes Subtheme Curtural Diversity in My Country. The research was conducted in SD Negeri Purwosari 01 Temanggung Regency with the subject of research is the fourth grader of SD Negeri Purwosari 01. The independent variable in this research is the learning model of Problem Based Learning, while the dependent variable, that is student learning outcomes. Data collection by observation and test. this study is designed to be implemented in two cycles. This study is designed to be implemented in two cycles. Each cycle consists of four stages: planning, action, observation, and analysis and reflection. Data analysis techniques in this study are divided into two, the first is the analysis of quantitative data, is the value of student learning outcomes, and the second is the qualitative data, sentences that describe the results of observations on the implementation of learning. The results showed that the application of Problem Based Learning model can improve student learning outcomes. The analysis of learning result data shows that students' learning completeness is only 23.08%, increased to 46.15% in cycle I and in cycle II the learning completeness has reached 92.31%.

 

Keyword : Problem Based Learning, Learning Result 

References

Giarti, Sri. 2014. Peningkatan Keterampilan Proses Pemecahan Masalah dan Hasil Belajar Matematika Menggunakan Model PBL Terintegrasi Penilaian Autentik pada Siswa Kelas VI SDN 2 Bengle Wonosegoro. Scholaria. 4 (3), 13-27.

Hajar, Nasaul Azmy, A.Y Djoko Darmono, A,B,C. (2015). Pengaruh Model pembelajaran Problem Based Learning(pbl) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa x-3 Pada Mata Pelajaran Sosiologi sma Negreri Kebakkramat Tahun Pelajaran 2015-2016 Jurnal Ilmiah Pend.Sos Ant, 7 (2)

Henny Dewi Koeswati dkk. (2018). Model Problem Based Learning (PBL) Berbasis Media Interaktif Untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis dan Hasil Belajar Pada Sub Tema Lingkungan Tempat Tinggalku Kelas 4 SD. Temanggung: UKSW.

Komalasari, K. (2010). Pembelajaran Kontekstual Konsep dan Aplikasi. Bandung: PT Refika Aditama.

Pasaribu, R. (2015). Penerapan Model Problem Based Learning” untuk Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Peserta didik Kelas XI SMA Negeri 1 Semarang Tahun Pelajaran 2015/2016. Semarang: UNNES.

Purwanto. (2010). Evaluasi Hasil Belajar. Yogyakarta: Pustaka Belajar.

Rusman. (2017). Belajar & Pembelajaran "Berorientasi Standar Proses Pendidikan". Jakarta: Kencana.

Sagala, Syaiful., 2010. supervisi Pembelajaran Dalam Profesi Pendidikan Bandung: Alfabeta. Hal 258

Septiana, Y. (2012). Pendekatan Problem Based Learning (PBL) Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Peserta didik Kelas IV SD Negeri Cigugur Girang Kecamatan Parongpong Kabupaten Bandung Barat.

Sudjana, Nana. (2010). Dasar-dasar Proses Belajar Mengajar. Bandung: Sinar Baru Algesindo.

Suryani, D. (2016). Penerapan Problem Based learning untuk Meningkatkan Pemahaman Hasil Belajar Peserta didik Kels IV SDN Leuwiliang Sumedang pada Subtema Kebersamaan dalam Keberagaman. Sumedang: Unpas.

Suwandi, Y. (2015). Peningkatan Hasil Belajar IPA Tentang Ekosistem Melalui Metode Problem Based Learning Pada Siswa Kelas V Sekolah Dasar Kabupaten Tana Tidung. Jurnal Pendidikan Dasar Volume 6 Edisis 1 mei 2015, 93 - 102.

Syafriana, D. (2016). Penerapan Model Problem Based Learning (Pbl) Dalam Pendekatan Saintifik Untuk Meningkatkan Hasil. Jurnal Inovasi Pendidikan Dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 30 - 43.

Wahyudi, M. D. (2013). Meningkatkan Hasil Belajar Konsep Sifat - Sifat Cahaya Menggunakan Model Pembelajaran Problem Based Learning (PBL) Dan Word Square Pada Siswa Kelas V SDN Pemurus Dalam 7 Banjarmasin. Jurnal Paradigma Volume 8 Nomor 1 Januari - Juni 2013, 1 -7.

Downloads

Published

2018-08-01

How to Cite

Handoko, O. (2018). MODEL PEMBELAJARAN PROBLEM BASED LEARNING DAPAT MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SUBTEMA KEBERAGAMAN BUDAYA BANGSAKU. Journal for Lesson and Learning Studies, 1(3), 231–236. https://doi.org/10.23887/jlls.v1i3.15385

Issue

Section

Articles