THE USE OF PORTFOLIO ASSESMENT TO OVERCOME THE WEAKNESS OF SCIENTIFIC APPROACH

I Made Suarsana, Ni Putu Supawidhiasih, Ni Nyoman Parwati

Abstract


This classroom action research was aimed to improve mathematics conceptual understanding of X A UPW SMK Negeri 1 Singaraja after applied scientific approach with portfolio assessment. The subject of this research was 35 students from X A UPW SMK Negeri 1 Singaraja in academic year 2016/2017.The results showed that the application of scientific approach with portfolio assessment improve the mathematics conceptual understanding of X A UPW student of SMK Negeri 1 Singaraja. The mastery learning increase by 22,86% from 37,14% in cycle I to 60% in cycle II and at last increase to 77,14% in cycle III. The students also give positive response to the implementation of scientific approach with portfolio assessment with an average score 46,4. The increasing of student mathematics conceptual understanding happen because scientific approach give big chance to the student to explore and guide them finding the concept, and the portfolio assessment facilitate them to know better their ability so that the student can improve their conceptual understanding.


Keywords


saintifik; portofolio; pemahaman konsep matematika

Full Text:

PDF

References


Alimuddin. 2014. Penilaian dalam Kurikulum 2013. Makalah disajikan dalam Seminar Nasional Pendidikan Karakter, Universitas Negeri Makassar, 3 Mei 2014.

Aprianita, R. 2015. Menerapkan Pendekatan Saintifik yang Berorientasi pada Kemampuan Metakognisi dan Keterampilan Sosial: Merancang Pembelajaran Matematika untuk Siswa Cerdas Istimewa. Makalah diseminarkan dalam Seminar Nasional Matematika dan Pendidikan Matematika. Program Studi Pendidikan Matematika, Universitas Negeri Yogyakarta.

Arikunto, S. 2016. Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: PT Bumi Aksara.

Birgin, O., dkk. 2007. The Use of Portfolio to Assess Student’s Performance. Turkish Science Education, Volume 4, Issue 2 (hlm 75--90).

Cummings, Kelsey. 2015. “How Does Tutoring to Develop Conceptual Understanging Impact Students Understanding?”.Tesis (tidak diterbitkan). Honors Program Theses and Projects, Beridgewater State University.

Dantes, N.. 2008. Hakikat Asesmen Otentik sebagai Penilaian Proses dan Produk dalam Pembelajaran Berbasis Kompetensi.Makalah disajikan pada In House Training (IHT) SMA N 1 Kuta Utara. 22 Mei 2008.

Dewi, N.L.P.E.S.. 2013. Meningkatkan Kemampuan Menulis Mahasiswa dengan Pengintegrasioan Powers dalam Asessmen Portofolio Elektronik. Jurnal Pendidikan Indonesia, Volume 2, Nomor 2 (hlm 244--254).

Hudojo, H.. 1988. Mengajar Belajar Matematika. Jakarta: Proyek Pengembangan Lembaga Pendidikan Tenaga Kependidikan Dirjendikti.

-------. 2003. Pengembangan Kurikulum dan Pembelajaran Matematika. Malang: Jurusan Matematika FMIPA UNM

Kemdikbud. 2013. Pendekatan Scientific (Ilmiah) dalam Pembelajaran. Jakarta: Pusbangprodik

Kilpatrick, J.,dkk. 2001. Adding It Up: Helping Children Learn Mathematics. Washington, DC: National Academy Press.

Kosasih, E.. 2014. StrategiBelajar dan Pembelajaran Implementasi Kurikulum 2013. Bandung: Yrama Widya

Laswadi, dkk. 2016. Developing Conceptual Understanding and Procedural Fluency for Junior High School Students through Model-Facilitated Learning (MFL). European Journal of Science and Mathematics Education, Volume 4, Nomor 1 (hlm 67--74).

Marhaeni, A.A.I.N.. 2006. Asesmen Portofolio dalam Pembelajaran Berbasis Kompetensi. Makalah disajikan dalam Pelatihan Bagi Guru-guru Kabupaten Badung dan Kota Denpasar pada Kegiatan Pengabdian Masyarakat Program Pascasarjana Universitas Pendidikan Ganesha Singaraja. Universitas Pendidikan Ganesha, 19 Oktober 2006.

Narayani, D.P.R., dkk. 2015. Analisis Proses Pembelajaran Matematika Menurut Pendekatan Saintifik dan Dampaknya terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas 5. E-Journal Jurusan PGSD, Volume 3, Nomor 1.

National Council of Teachers of Mathematics. 2000. Mathematics Assessment: A Practical Handbook for Grades 6 – 8. USA: LCC

National Council of Teachers of Mathematics. 2000. Principles and Standards for School Mathematics. Reston, VA: NCTM.

Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Nomor 22 Tahun 2006 tentang Standar Isi untuk Satuan Pendidikan Dasar dan Menengah. 2006. Jakarta: Sekretariat Negara.

Rochintaniawati, D. 2014. Pembelajaran IPA dengan Menggunakan Pendekatan Saintifik dalam Kurikulum 2013. Makalah disajikan dalam Seminar Nasional Pendidikan MIPA 2014. Universitas Pendidikan Indonesia.

Suherman, dkk. 2003. Strategi Pembelajaran Matematika Kontemporer. Jakarta: IMSTEP Universitas Pendidikan Indonesia

Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional. 2003. Jakarta: Sekretariat Negara.

Wahyudi, W.. 2015. “Pengaruh Implementasi Asesmen Portofolio terhadap Disiplin Belajar dan Prestasi Belajar Matematika Siswa Kelas VI SD Gugus VII Kecamatan Sukasada”. Tesis (tidak diterbitkan). Program Studi Pendidikan Dasar, Program Pascasarjana UNDIKSHA.

Widayani, N.L.M.. 2016. “Pengaruh Penerapan Pendekatan Saintifik dengan Penilaian Portofolio terhadap Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa Kelas XI MIPA Non Unggulan di SMA Negeri 2 Singaraja”. Skripsi (tidak diterbitkan). Jurusan Pendidikan Matematika, Universitas Pendidikan Ganesha.




DOI: http://dx.doi.org/10.23887/jpi-undiksha.v7i1.10394

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2018 JPI (Jurnal Pendidikan Indonesia)


Currently, Jurnal Pendidikan Indonesia indexed by:

Akreditasi SINTA 2 Crossref JPI    EBSCO JPI - OpenScience Directory   Index Copernicus JPI   JPI Undiksha OneSearch   Microsoft Academic JPI 




Creative Commons License

Jurnal Pendidikan Indonesia is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.