THE IMPROVEMENT OF LEARNING RESULT OF PKn BY USING THINK PAIR SHARE (TPS) OF PRIMARY SCHOOL STUDENTS

Mufari Zuddin

Abstract


This classroom action research was conducted to improve the learning outcomes of Civics by applying cooperative model of Think Pair Share (TPS) type on V grade students that consists of 24 students. Improving PKN learning outcomes by applying cooperative learning model Think Pair Share (TPS). Factors that led to the improvement of Civics learning outcomes with the application of Think Pair Share (TPS) Student Class V SDN 003 Bangkinang. The research subjects of Grade V students are 24 students. The result of research is the improvement of learning result before the action is done to cycle I and II. Before the students' learning outcomes were classified as "Low" with a percentage of 41.7%, there was an increase in cycle I with a percentage of 62.5% "High". While the students' learning outcomes in cycle II an increase with the percentage of 91.7% "Very High", evidenced by the application of Think Pair Share (TPS) can improve the learning outcomes of Civics Student Class V SDN 003 Bangkinang. Can be seen from the increasing of student activity in learning process by applying Think Pair Share (TPS). then it can be with the application of Think Pair Share (TPS) can increase student learning outcomes of grade V SD 003 Bangkinang.


Keywords


Learning Outcomes (cognitive aspect), Civics, Think Pair Share (TPS)

Full Text:

PDF

References


Arikunto, S. (2006). Dasar-dasar evaluasi pendidikan.

Dimyati, D. (2002). Mujiono. Belajar dan Pembelajaran.

Dipraya, Nugrah Wahyu. 2015. Penerapan Model Pembelajaran Think Pair Share (TPS) Pada Mata Diklat Membaca Gambar Teknik Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa SMK Negeri 7 Surabaya. Skripsi tidak diterbitkan

Djamarah, Syaiful Bahri. 2011. Psikologi Belajar. Jakarta: Rineka Cipta

Fanata, Yulianti Devi, Luthfiyah Nurlaela. 2016. Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Think Pair Share (TPS) pada Kompetensi Dasar Teknik Pengolahan Makanan untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa SMK YPM 2 Taman-Sidoarjo. e-journal Boga, Volume 5, No. 1, Edisi Yudisium Periode Februari 2016, Hal 63-68.

Hamalik, Oemar. 2010. Proses Belajar Mengajar. Bandung: Bumi Aksara

Ihsan, M. 2011. Penerapan Model TPS Untuk Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Siswa pada Mata pelajaran Bahasa Indonesia. Malang: Universitas Negeri Malang.

Indriasih, Aini. 2014. Pembelajaran Kooperatif Model Think Pair and Share sebagai Inovasi Pengajaran IPS di SD. Universitas Terbuka UPBJJ-UT Semarang, 40(1):72-85

Jannah, Rikhinati, A. N. C. Saputro, & S. Yamtinah. 2013. Penerapan Model Pembelajaran Think Pair Share (TPS) Disertai Buku Saku untuk Meningkatkan Aktivitas dan Prestasi Belajar Kimia pada Materi Minyak Bumi Kelas X SMA Negeri Gondangrejo Tahun Pelajaran 2012/2013. Jurnal Pendidikan Kimia (JPK), 2(4):19-23.

Kunandar, S. P., & Si, M. (2007). Guru Profesional. Jakarta: PT Raja Grafinda.

Kunandar. (2007). Guru Profesional Implementasi Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP) Dan Persiapan Menghadapi Sertifikasi Guru. PT. Raja Grafindo Persada, Jakarta

Nugraha, D. A., E. Susanti VH, & M. Masykuri. 2013. Efektivitas Metode Pembelajaran Kooperatif Think Pair Share (TPS) yang Dilengkapi Media Kartu Berpasangan (Index Card Match) Terhadap Prestasi Belajar Siswa Pada Materi Ikatan Kimia Kelas X Semester Gasal SMA 2 N Karanganyar Tahun Pelajaran 2012/2013. Jurnal Pendidikan Kimia (JPK), 2(4):174-181

Majid, A. (2013). Strategi Pembelajaran. Bandung: Rosdakarya

Raflis. 2016. Penerapan Model Pembelajaran Think Pair Share Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Mata Pelajaran Pkn. Suara Guru : Jurnal Ilmu Pendidikan Sosial, sains, dan Humaniora Vol. 2 No. 3, pp 221-227

Sabil, Husni. 2014. Meningkatkan Hasil Belajar melalui Pembelajaran Kooperatif Tipe ThinkPair-Share pada Materi Penampang dan JaringJaring Mahasiswa Program Studi Pendidikan Matematika FKIP Universitas Jambi. Edumatica, 4(1):23-29

Sardiman. 2011. Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: Rajawali Pers

Sawirman. 2016. Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Pkn Melalui Penerapan Model Pembelajaran Examples Non Examples. Suara Guru : Jurnal Ilmu Pendidikan Sosial, sains, dan Humaniora Vol. 2 No. 2, Agustus 2016 pp 149-154.

Simbolon, Usdin. 2017. Penerapan Model Think-Pair-Share dalam Meningkatkan Hasil Belajar Bahasa Indonesia Siswa. Medan: Universitas Negeri Medan.

Slavin, Robert E. (2008). Psikologi Pendidikan Teori dan Praktek 1. Jakarta : Indeks.

Sudjana, Nana. 2005. Proses Belajar Mengajar. Dasar-dasar Proses Belajar Mengajar, Bandung: Sinar Baru Algensindo.

Tuken, Ritha. 2016. Peningkatan hasil belajar siswa pada mata pelajaran PKn melalui pembelajaran kooperatif tipe role playing Di kelas VI SDN IV kota pare pare. Jurnal Publikasi Pendidikan Volume VI No 2 Juni 2016

Wahyuni & R. Hasanah. 2013. Pengaruh Penerapan Metode Eksperimen Dengan strategi TPS (Think Pair Share) dalam Model Pembelajaran Diskusi Terhadap Hasil belajar Siswa Pada Materi Perpindahan Panas Di Kelas VII SMP Negeri 2 Buduran Sidoarjo. Jurnal Inovasi Pendidikan Fisika, 2(3):89-94

Winayah, I. R., Sudarti, & Nuriman. 2013. Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Think Pair Share dengan Metode Praktikum dalam Pembelajaran IPA Fisika Kelas VIII B SMPN 7 Jember Tahun Pelajaran 2012/2013. Jurnal Pembelajaran Fisika, 1(4).




DOI: http://dx.doi.org/10.23887/jpi-undiksha.v7i2.10469

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2018 JPI (Jurnal Pendidikan Indonesia)


Currently, Jurnal Pendidikan Indonesia indexed by:

Akreditasi SINTA 2 Crossref JPI    EBSCO JPI - OpenScience Directory   Index Copernicus JPI   JPI Undiksha OneSearch   Microsoft Academic JPI  JPI indexing by Asean Citaion Index 




Creative Commons License

Jurnal Pendidikan Indonesia is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.