Construction of Water Rocket Game Props for Science Learning in Primary Schools

Authors

  • Siti Fatimah PGSD KAMPUS VI KEBUMEN UNIVERSITAS SEBELAS MARET
  • Rudi Danang Widodo PGSD KAMPUS VI KEBUMEN UNIVERSITAS SEBELAS MARET SURAKARTA
  • Rifqi Aulia Rahman PGSD KAMPUS VI KEBUMEN UNIVERSITAS SEBELAS MARET SURAKARTA
  • Syifa' Lana PGSD KAMPUS VI KEBUMEN UNIVERSITAS SEBELAS MARET SURAKARTA

DOI:

https://doi.org/10.23887/jpi-undiksha.v7i2.11721

Keywords:

Props, Water Rocket, Learning Science for Primary School

Abstract

A water rocket is one of the simple types of props that comprise many science concepts. Manufacturing the water rocket is simple but every movement of water rocket launch needs high analysis. This research aims to design a scheme of water rocket props and to analyze the factors that affect the furthest distance of the water rocket launch. Some science concepts in the water rocket launch are examined. The results represent that throwing at a 45-degree angle produces the furthest distance. The shape of the water rocket's propeller is a trapezoid with a total of 3 propellers. The results also can be used as reference material for teachers in conveying science knowledge so the learning science will be more concrete and fun, especially in primary school.

References

Arsyad, A. 2002. Media Pembelajaran. Jakarta: Rajawali Pers.

Fitria, F.H., dkk. 2016. Konsep Fisika dalam Gerak Permainan Roket Air. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Sains (SNPS) UNS. Hlm: 245-254.

Haryani, F. F., Amaliah, R., Fitrasar, D., & Viridi, S. (2011). Konsep Fisika Dalam Gerak Permainan Roket Air. Seminar Nasional Pendidikan Sains. Surakarta.

Intan Irawati. 2016. Lomba Roket Air: Penerapan Pembelajaran Fisika Berbasis Proyek. Prosiding Seminar Nasional Fisika (E-Journal) SNF. Volume V, Oktober.

Ismail, N. 2015. The Integration of New Media in School: Comparing Policy with Practice. Universitas Sains malaysia, Penang Malaysia

Jamilah, S & Reza Oktiana A. 2016. Pengaruh Penggunaan Alat Peragga Aem (Algebraic Experience Materials)Terhadap KeterampilanBerpikir Kreatif Siswa Pokok Bahasan Operasi Bentuk Aljabar. Jurnal EduMa, volume 5 (1). Hlm: 91-99.

Muhamad Ijharudin. 2018. Pembuatan Roket Air Sebagai Media Pembelajaran Sains Untuk Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Al-Khidmat. Vol 1, No 1.

Nurlaila, N., dkk. 2016. Pengembangan Media Mock-Up Pada Model Pembelajaran Latihan Penelitian di Sekolah Dasar. Pedadidaktika: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Vol 3 (1). Hlm: 85-93.

Nuril, N.B., dkk. 2012. Rancang Bangun Alat Eksperimen Roket Air dari Barang Bekas sebagai Media Pembelajaran Mekanika. Prosiding Pertemuan Ilmiah XXV HFI Jateng dan DIY. Hlm: 186-189.

Pina Pitriana, Rena Denya Agustina, Rizki Zakwandi dkk. 2018. Fun Science: Roket Air Sebagai Media Edu-Sains untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Peserta Didik Sekolah Dasar. JIPFRI (Jurnal Inovasi Pendidikan Fisika dan Riset Ilmiah). Vol 2, No 1. Halaman: 1-7 Edisi Mei.

Podesta, M.D. 2007. A Guide to Building and Understanding teh Physics of Water Rockets. National Physical Laboratory. Diunduh dalam http://www.npl.co.uk/upload/pdf/wr_booklet_print.pdf.

Trianto. (2013). Desain Pengembangan Pembelajaran Tematik. Surabaya: Kencana.

Untung Joko Basuki, Muhammad Sholeh, Joko Triyono. 2016. Pengenalan Teknologi Roket Air Pada Remaja Dan Anak-Anak Di Dusun Sembung Sendang Tirto Berbah Kabupaten Sleman. Jurnal Sains dan Teknologi. Vol 2 No 1.

Wilis, R.D. 1989. Teori-Teori Belajar. Jakarta: Erlangga.

Downloads

Published

2018-05-02

Issue

Section

Articles