Language Errors at The Phnological Level on The Speaking Community in Northern Halmahera
DOI:
https://doi.org/10.23887/jpi-undiksha.v10i4.29332Keywords:
phonology, language errors, speech societyAbstract
This study aims to examine the error of speaking the language of the North Halmahera speech at the fonological level in the interaction of learning and the factors behind it. The type of research used is qualitatively descriptive with phenomenological approaches. Data is obtained using simak method with basic tapping technique. Once the data is obtained, it is then analyzed using the agih method and the padan method at the time of the speech interaction. Based on the results of the analysis, it was found that language errors include, errors in pronunciation and spelling. The error in the tester consists of the error using phoneme /e/ (pepet) pronounced to /é/ (taling) caused by the language of the mother not knowing the phoneme /e/ (pepet), pronouncing phoneme /i/ to /é/ (taling), phoneme /e/ being /a/, phoneme /ai/ being /e/, phoneme / é/ (taling) becomes /i/, phoneme diftong /au/ becomes /o/, phoneme /c/ becomes /sé/, phoneme /v/ becomes /p/, phoneme /u/ becomes /w/, phoneme /n/ becomes /ng/, phoneme /i/ manjadi /e/, phoneme /kh/ becomes /h/, phoneme /z/ becomes /s/, phoneme /z/ becomes /j/, phoneme /sy/ becomes /s/, phoneme /f/ becomes /p/, phoneme /h/ at the end of a specific word, phoneme /o/ becomes phoneme /u/, Phoneme removal /h/ in a specific word, and Phoneme removal /k/ in a specific word. Spelling errors consist of capital letters usage, use of punctuation, and use of words. Thus it can be inferred language errors in the phonological state including pronunciation and spelling errors.
References
Adityarini, I. A. P., Pastika, I. W., & Sedeng, I. N. (2020). Interferensi Fonologi Pada Pembelajar Bipa Asal Eropa Di Bali. AKSARA: Jurnal Bahasa Dan Sastra, 3(2). https://doi.org/10.29255/aksara.v32i1.409.167-186.
Afiana, N. (2018). Analisis kesalahan berbahasa Indonesia tataran ejaan dalam karangan siswa. Prosiding Konferensi Ilmiah Dasar, 1, 68–78.
Andayani, S., Rullyana, G., & Ardiansah. (2020). Pentingnya Menulis Kata Kunci Dengan Benar Pada Mesin Pencarian Untuk Melakukan Pencarian Yang Akurat. IQRA`: Jurnal Ilmu Perpustakaan Dan Informasi (e-Journal), 14(1), 111. https://doi.org/10.30829/iqra.v14i1.7574.
Azmi, N., & Bahry, R. (2018). Analisis Kesalahan Berbahasa dalam Artikel Jurnal di Lingkungan Universitas Syiah Kuala. Master Bahasa, 6(2), 149–160. https://doi.org/10.24173/mb.v6i2.11659.
Effendy, M. H. (2017). Interferensi Gramatikal Bahasa Madura Ke Dalam Bahasa Indonesia. Dialektika: Jurnal Bahasa, Sastra, Dan Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 4(1). https://doi.org/10.15408/dialektika.v4i1.6997.
Febriansyah, F. E., Ardiansyah, A., & Darmaji, A. (2020). Cawa Lampung : Kamus Bahasa Indonesia-Lampung Dialek A Berbasis Android. KLIK : Kumpulan Jurnal Ilmu Komputer, 7(3). https://doi.org/10.20527/klik.v7i3.352.
Gustiasari, D. R. (2018). Pengaruh Perkembangan Zaman Terhadap Pergeseran Tata Bahasa Indonesia ; Studi Kasus Pada Pengguna Instagram Tahun 2018. Jurnal Renaissance, 3(02), 433–442. https://doi.org/10.53878/jr.v3i2.86.
Hayati, N. (2016). Analisis Kontrastif Kotowari Hyougen Antara Pembelajar Bahasa Jepang Dan Penutur Asli. Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra, 12(2). https://doi.org/10.17509/bs_jpbsp.v12i2.3701.
Hulukati, W., Rahim, M., & Djafar, Y. (2017). Pembelajaran Bahasa Daerah Gorontalo Pada Anak Usia Dini. VISI: Jurnal Ilmiah Pendidik Dan Tenaga Kependidikan Pendidikan Non Formal, 12(1). https://doi.org/10.21009/JIV.1201.8.
Joyo, A. (2018). Gerakan Literasi Dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia Berbasis Kearifan Lokal Menuju Siswa Berkarakter. Jurnal Kajian Bahasa, Sastra Dan Pengajaran (KIBASP), 1(2). https://doi.org/10.31539/kibasp.v1i2.193.
Jumadi. (2019). Aktualisasi Interferensi Bahasa Daerah Dalam Bertutur Kata Berbahasa Indonesia. Jurnal Pendidikan Cerdik Cendekia, 01(1), 19–25. https://doi.org/10.29040/jie.v1i02.149.
Kurniawan, Wijayanti, & Hawanti. (2020). Problematika Dan Strategi Dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia Di Kelas Rendah Sekolah Dasar. JRPD: Jurnal Riset Pendidikan Dasar, 1(1). https://doi.org/10.30595/.v1i1.7933.
Kurniawati, D. (2019). Keefektifan Pengajaran Kosakata Bahasa Inggris Pada Anak Sekolah Dasar Dengan Menggunakan Flash Card. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Dasar, 2(2), 59. https://doi.org/10.37484/manajemen_pelayanan_hotel.v2i2.40.
Leksono, M. L. (2019). Analisis Kesalahan Penggunaan Pedoman Ejaan Bahasa Indonesia (PUEBI) Pada Tugas Makalah dan Laporan Praktikum Mahasiswa IT Telkom Purwokerto. JP-BSI (Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia), 4(2). https://doi.org/10.26737/jp-bsi.v4i2.1106.
Liyana, A., & Kurniawan, M. (2019). Speaking Pyramid sebagai Media Pembelajaran Kosa Kata Bahasa Inggris Anak Usia 5-6 Tahun. Jurnal Obsesi : Journal of Early Childhood Education, 3(1). https://doi.org/10.31004/obsesi.v3i1.178.
Mangkunegara, A. . A. P. (2015). Kecerdasan Emosi,Stres Kerja, dan Kinerja Guru SMA. Jurnal Kependidikan, 45(2), 142–155. https://doi.org/10.21831/jk.v45i2.7491.
Mansyur, U. (2018). Sikap Bahasa dan Pembelajaran Bahasa Indonesia di Perguruan Tinggi. GERAM, 7(2), 1–8. https://doi.org/10.31227/osf.io/te3df.
Mayasari, D., & Irwansyah. (2020). Peran Sosiolinguistik Dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia Bagi Penutur Asing (BIPA). Jurnal Pendidikan Tambusai, 4(1), 189–199. https://doi.org/10.31004/jptam.v4i1.443.
Melati, S. (2018). Perencanaan Bahasa Di Indonesia Dan Fungsinya Sebagai Pemersatu Keberagaman Bahasa. Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia Metalingua, 3(2). https://doi.org/10.21107/metalingua.v3i2.7040.
Mohamad Johan, G. (2018). Analisis Kesalahan Berbahasa Indonesia Dalam Proses Diskusi Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra, 18(1), 136–149. https://doi.org/10.17509/bs.
Mukhlis, M., Budiawan, M. R. Y. S., Mualafina, Fitrotul, M. R., Ulfiyani, & Siti, M. (2019). Kesalahan Penerapan Kaidah Bahasa Indonesia dalam Karya Tulis Mahasiswa pada Mata Kuliah Bahasa Indonesia di Universitas PGRI Semarang. Transformatika, 3(1). https://doi.org/10.31002/transformatika.v3i1.1186.
Nizar, F. Al. (2014). Interferensi Fonologis Dan Leksikal Bahasa Arab Terhadap Bahasa Indonesia Dalam Terjemahan Buku Washoya Al-Abaa’ Lil-Abnaa’. Modeling: Jurnal Program Studi PGMI, 1(1). https://doi.org/10.2345/jm.v1i1.704.
Nurwicaksono, B. D., & Amelia, D. (2018). Analisis Kesalahan Berbahasa Indonesia Pada Teks Ilmiah Mahasiswa. AKSIS: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 2(2), 138–153. https://doi.org/10.21009/aksis.020201.
Nuryanto, S., Abidin, A. Z., Setijowati, U., & Sb, N. S. (2018). Peningkatkan Keterampilan Berbicara Mahasiswa Pgsd Dalam Perkuliahan Bahasa Indonesia Berbasis Konservasi Nilai-Nilai Karakter Melalui Penerapan Metode Task Based Activity Dengan Media Audio Visual. Jurnal Penelitian PendidikanA & A (Semarang), 35(1), 83–94. https://doi.org/10.15294/jpp.v35i1.15095.
Owon, R. A. S. (2017). Pengembangan Bahan Ajar Menulis Berbagai Jenis Teks Bertema Kearifan Lokal Sikka Bagi Siswa SMP. Jurnal Inovasi Pembelajaran, 3(1), 528–541. https://doi.org/10.22219/jinop.v3i1.4318.
Permatasari, N. E., Khasanah, I. M., & Putri, N. A. M. (2019). Kesalahan Berbahasa dalam Majalah Pandawa IAIN Surakarta Edisi 2018 pada Tataran Ejaan dan Sintaksis. Diglosia: Jurnal Kajian Bahasa, Sastra, Dan Pengajarannya, 2(2), 103–114. https://doi.org/10.30872/diglosia.v2i2.pp93-104.
Rafael, A. M. D. (2019). Interferensi Fonologis Penutur Bahasa Melayu Kupang Ke Dalam Bahasa Indonesia Di Kota Kupang. Jurnal Penelitian Humaniora, 20(01), 47–58. https://doi.org/10.23917/humaniora.v20i1.7225.
Ramlin. (2020). Interferensi Fonologis Bahasa Tolaki Dalam Bahasa Indonesia Siswa Kelas X Sma Negeri 1 Tongauna. PROSIDI: Jurnal Ilmu Bahasa Dan Sastra, 14(2), 138–146. https://doi.org/10.21107/prosodi.v14i2.8802.
Rodríguez, S., Regueiro, B., Blas, R., Valle, A., Piñeiro, I., & Cerezo, R. (2015). Teacher self-efficacy and its relationship with students’ affective and motivational variables in higher education. European Journal of Education and Psychology, 7(2), 107. https://doi.org/10.30552/ejep.v7i2.106.
Setyowati, I. D., Sulistiyawati, E., & Cahyaningrum, G. R. (2019). Analisis Kesalahan Berbahasa Tataran Fonologi Dalam Laporan Hasil Observasi Siswa. Bindo Sastra, 3(1), 1–13. https://doi.org/10.32502/jbs.v3i1.1973.
Sopiyah, P. (2019). Kesalahan Berbahasa Dalam Surat Keluar Di Kantor Kepala Desa Salakaria. Jurnal Diksatrasia, 3(1), 40–59.
Suardi, I. P., Ramadhan, S., & Asri, Y. (2019). Pemerolehan Bahasa Pertama pada Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi : Journal of Early Childhood Education, 3(1). https://doi.org/10.31004/obsesi.v3i1.160.
Sudaryanto. (2015). Metode dan Aneka Teknik Analisis Bahasa. Duta Wacana University.
Supriadin. (2019). Analisis Kesalahan Berbahasa Dalam Interaksi Pembelajaran Bahasa Indonesia Mahasiswa FPOK IKIP Mataram. Jurnal Ilmu Sosial Dan Pendidikan, 3(3), 319–327. https://doi.org/10.36312/jisip.v3i3.964.
Suratman, Ilyas, & Mariamah. (2021). Kemampuan Menulis Karya Ilmiah Mahasiswa Calon Guru Sekolah Dasar Melalui Penerapan Metode Drill. Jurnal Cakrawala Pendas, 7(1). https://doi.org/10.31949/jcp.v7i1.2301.
Tussolekha, R. (2019). Kesalahan Penggunaan Ejaan Bahasa Indonesia pada Makalah Karya Mahasiswa. AKSARA: Jurnal Bahasa Dan Sastra, 20(1), 35–43. https://doi.org/10.23960/aksara/v20i1.pp35-43.
Utari, A. (2019). Kesalahan Berbahasa Pada Alat Peraga Kampanye Pemilihan Calon Legislatif Tahun 2018/2019 Di Wilayah Kecamatan Kawali Kabupaten Ciamis. Jurnal Diksatrasia, 3(2), 75–90.
Wahyuningsih, S., & Kaharuddin. (2019). Interferensi Bahasa Daerah Dan Bahasa Indonesia Terhadap Penggunaan Bahasa Arab. JUrnal Al-Al’idah, 3(2), 90–100. https://doi.org/10.32332/an-nabighoh.v20i02.1275.
Yanti, N., Suhartono, & Rio, K. (2018). Penguasaan Materi Pembelajaran Keterampilan Berbahasa Indonesia Mahasiswa S1 Program Studi Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia Fkip Universitas Bengkulu. Jurnal Ilmiah KORPUS, 2(1), 72–82. https://doi.org/10.33369/jik.v2i1.5559.
Yenni, E., Yusriati, Y., & Sari, A. W. (2018). Pola Pengajaran Kesantunan Berbahasa Anak Di Lingkungan Keluarga. Jurnal Tarbiyah, 25(1), 40–60. https://doi.org/10.30829/tar.v25i1.238.
Yuanta, F. (2019). Pengembangan Media Video Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar, 1(2). https://doi.org/10.30742/tpd.v1i02.816.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish with the Jurnal Pendidikan Indnesia agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC BY-SA 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work. (See The Effect of Open Access)