LEMBAR KERJA PESERTA DIDIK (LKPD) BERBASIS PROBLEM SOLVING POLYA

Lilis Nurliawaty, M Mujasam, Irfan Yusuf, Sri Wahyu Widyaningsih

Abstract


Lack of exact use of teaching materials and does not correspond to the needs of student leads to lack of analytical ability of students to the process of problem solving. Research development worksheets based on Polya problem solving on the heat material aims to develop valid LKPD, practical, and effective. Stages of development using the 4D model was modified into 3D, namely define (definition), Design (planning), and Development (development) The results of the validity of the learning device in the category valid, obtained from the calculation of CVI are in the range 0-1 and said in category reliably with r11 value greater than rtabel (rcount > rtabel). The results of the analysis of questionnaire responses of students obtained an average percentage of 87.9% on the analysis. The analysis result of sheets assessment of learning physics used LKPD-based Polya problem solving obtained average percentage analysis results in the first meeting is 77.33% with good category, the average percentage of the results of the analysis at the second meeting is 81.11% with a very good category and average of results percentage analysis at the third meeting is 78.89% with good category. So it can say that LKPD-based Polya problem solving developed valid, practical and effective to use. 


Keywords


Development, LKPD, problem solving Polya.

Full Text:

PDF

References


Anderson dan Krathwohl. “Kerangka Landasan untuk Pembelajaran Pengajaran Dan Assesmen Revisi Taksonomi Pendidikan Bloom”, Terjemahan. Jakarta: Pustaka Belajar, 2010.

Anugrah Nessa. “Pengaruh LKPD Berbasis Pq4R terhadap Hasil Belajara IPA Fisika Kelas VII SMP N 1 Linggo Sari Baganti”.Pillar Of Physic Education. 2013: 84&115.

Arikunto, Suharsimi. “Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktik”. Jakarta: Rineka Cipta, 2006.

Asnawati, Eka Yuli Sari. “Lembar Kerja Peserta didik (LKS) Menggunakan Model Guided Inquiry Untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis dan Penguasaan Konsep Peserta didik”. Jurnal Pendidikan Fisika, iii (1), 2015: 15.

Aziz Aisyah dan Yusuf Irfan. “Aktivitas dan Persepsi Peserta Didik dalam Implementasi Multimedia Virtual pada Materi Fisika Modern di SMP” Jurnal Berkala Fisika Indonesia, 5 (2) 2013: 38.

Depdiknas. “Standar Isi untuk Satuan Pendidikan Dasar dan Menengah, Standar Kompetisi dan Kompetisi Dasar SMP”. Jakarta: BSNP, 2006.

Hayati, Supardi, dan Miswandi. “Pengembangan Pembelajaran IPA SMK dengan Model Kontekstual Berbasis Proyek untuk Meningkatkan Hasil Belajar dan Keterampilan Proses Sains Peserta Didik”. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 2(1), 2013: 56.

Hidayat, Tofik. “Pengaruh Penggunaan LKS Berbasis Problem Solving Polya Materi Fluida Dinamis terhadap Kemampuan Menganalisis Peserta didik”. Skripsi. Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah. 2014.

Ikhwanudin. “Problem Solving dalam Pembelajaran Fisika untuk Meningkatkan Keterampilan Mahasiswa Berpikir Analitis”, Jurnal Kependidikan, 40 (2), 2010: 216 & 261.

Isnaningsih dan Bimo. “Penerapan Lembar Kegiatan Peserta Didik (LKS) Discovery Berorientasi Keterampilan Proses Sains untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA”, Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 2, (2). Jakarta. 2013: 138.

Jamhari. ”Penerapan Pendekatan Problem Solving dalam Meningkatkan Kemampuan Berfikir Kritis Peserta didik SMP Negeri 21 Palu pada Mata Pelajaran Biologi”, Jurnal Biodidaktis, 3 (2), 2010: 84.

Kamalia Poppy. “Pengembangan Perangkat Pembelajaran”. Bandung, PTK IPA. 2009.

Komariah Kokom. “Penerapan metode pembelajaran problem solving model polya untuk meningkatkan kemampuan memecahkan masalah bagi siswa kelas IX J di SMPN 3 Cimahi”.prosiding seminar nasional penelitian, pendidikan dan penerapan MIPA Fakultas MIPA UNY. 2011:182.

Lawshe. “A Quantitative Approach to Content Validity”, Chicago: Personnel Psychology. 1975.

Nasir Muhammad, Ahmad Harjono dan Nyoman Sridana. “Pengembangan LKS Inkuiri Terintegrasi Generik Sains pada Materi Fluida Statis”, Jurnal Ilmu Pendidikan, 21(2), 2014:192.

Permendiknas nomor 22 tahun 2007 tentang Standar Isi

Permendiknas nomor 23 tahun 2007 tentang Standar Kompetensi Lulusan.

Polya, G. “How To Solve 1,2nd Ed”. New Jersey, Pricenton University Press. 1947.

Prastowo, Andi. “Panduan Kreatif Membuat Bahan Ajar Inivatif”. Jogjakarta: Diva Press, 2013.

Sidharta, Arif. “Keterampilan Berpikir Kompleks dan Implementasinya dalam Pembelajaran IPA”. Bandung: Depdiknas, 2007.

Sudjana, Nana. “Penilaian Proses Hasil Belajar Mengajar”. Bandung: Remaja Rosda Karya, 2008.

Supardianningsih dan Risdiyani. ”PR Fisika”. Klaten: Intan Pariwara, 2013.

Thiagarajan, Sivasailam, Et Al. “Instructional Development for Training Teachers of Exceptional Children”. Yogyakarta: Kanisius, 1974.

Trianto. “Model Pembelajaran Terpadu dalam Teori dan Praktek”. Jakarta: Prestasi Pustaka, 2007.

Trianto. ”Mendesain Model Pembelajaran Inovatif-Progresif”. Jakarta: Jakarta Kencana, 2011.

Undang-undang Republik Indonesia No. 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional.

Widiana, I Wayan., dan Jampel, I Nyoman. 2016. Learning Model and Form of Assesment toward the Inferensial Statistical Achievement By Controlling Numeric Thingking Skills. International Journal of Evaluation and Research in Education (IJERE). Vol 5, No 2: June 2016.

Widyaningsih, S.W. Pembentukan Karakter Bertanggung Jawab dan Rasa Ingin Tahu Melalui Penerapan Metode Quantum Learning dengan Menggunakan Media Alat Peraga Sederhana pada Pembelajaran Fisika. Prosiding Seminar Nasional MIPA dan Pendidikan MIPA. Padang: Universitas Negeri Padang. 2011.

Widyaningsih, S.W., & Yusuf, I. Penerapan Pembelajaran Listrik Dinamis Model Kooperatif Tipe STAD Menggunakan Pendekatan CTL dengan Integrasi Nilai-nilai Karakter Terhadap Aktivitas dan Hasil Belajar Peserta Didik. Jurnal Pancaran. 4(2). 2015: 223-234




DOI: http://dx.doi.org/10.23887/jpi-undiksha.v6i1.9183

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2017 Jurnal Pendidikan Indonesia


Currently, Jurnal Pendidikan Indonesia indexed by:

Akreditasi SINTA 2 Crossref JPI    EBSCO JPI - OpenScience Directory   Index Copernicus JPI   JPI Undiksha OneSearch   Microsoft Academic JPI  JPI indexing by Asean Citaion Index 




Creative Commons License

Jurnal Pendidikan Indonesia is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.