EKSPLORASI KEMAMPUAN SISWA KELAS IV SEKOLAH DASAR DALAM PENYELESAIAN SOAL CERITA MATEMATIKA

Authors

  • Vina Anggia Nastitie Ariawan Universitas Pendidikan Indonesia
  • Inne Marthyanne Pratiwi Universitas Pendidikan Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.23887/jpi-undiksha.v6i1.9184

Keywords:

learning difficulties, math, story problem, strategy

Abstract

The objectives for this research are (1) to explore student’s strategies to solve story problem about measurement material; (2) to explore student’s learning difficulties to solve story problem. Subject of this research were 18 of fourth grade students of SDN Winduhaji in Kuningan subdisctrict. This research using qualitative approach within case study method. Data in this research using qualitative namely result of story problem. Techniques of collecting data in this research are using test, interview, and document analysis. Data analyzed by using thematic analisys meanwhile data validated by using triangulation, member checking, and reflectivity. The results of this research show that student’s strategies to solve story problem are (1) using pictures; (2) using diagram; (3) typed problem using addition, reduction, multiplication, and dividing operation. Student’s learning difficulties to solve problem story are (1) problem comprehension difficulties; (2) difficult to representation the problem conductes math and pictures; (c) concept comprehension difficulties; (d) difficult to develop solving strategies; (e) student’s cognitive disruption.

References

Abdurrahman, M. 2012. Anak berkesulitan belajar: teori, diagnosis, dan remediasinya. Jakarta: Rineka Cipta.

Adjie, N. & Maulana. (2006). Pemecahan masalah matematika. Bandung: UPI Press.

Alwasilah, C. 2009. Pokoknya kualitatif dasar-dasar merancang dan melakukan penelitian kualitatif. Jakarta: Pustaka Jaya.

Aydoğdu, M. Z. 2014. A research on geometry problem solving strategies used by elementary mathematics teacher candidate. Journal of Educational and Instructional Studies in The World, 7 (4): 53-62.

Cohen, L., Manion, L., and Marrison, K. 2007. Research in education sixth edition. Newyork: Routledge.

Creswell, J.W. 2013. Research design: Pendekatan kualitatif, kuantitatif, dan mixed. Terjemahan oleh Achmad Fawaid dan Rianayati 2013. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Creswell, J.W. 2015. Riset pendidikan perencanaan, pelaksanaan, dan evaluasi riset kualitatif dan kuantitatif edisi kelima. Terjemahan oleh Soetjipto H.P. dan Soetjipto S.M. 2015. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Crowe, S., dkk. (2011). The case study approach. BMC Medical Research Methodology: 11(1): 100.

Denzin, N.K. & Lincoln, Y.S. 2009. Handbook of qualitative research. Terjemahan oleh Dariyatno, Fata B.S., Abi, & Rinaldi, 2009. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Haylock, D. & Anne C. 2013. Understanding mathematics for young children 4th Edition. London: SAGE.

Huda, N. & Angel G. 2013. Analisis kesulitan siswa berdasarkan kemampuan pemahaman dalam menyelesaikan soal cerita pada materi kubus dan balok di kelas VIII SMP Negeri 30 Muaro Jambi. Prosiding Seminarta FMIPA Universitas Lampung. Lampung: UNILA.

Khabibah, S. & Teguh W. 2016. Analisis kemampuan pemecahan masalah matematika siswa SMP berdasarkan langkah Polya. Diakses dari http://ejournal.umpwr.ac.id/index.php/ekuivalen/article/download/2890/2715.

Mutaqin, E.J. (2013). analisis learning trajectory matematis dalam konsep perkalian bilangan cacah di kelas rendah sekolah dasar. Tesis tidak diterbitkan. Bandung: SPS UPI.

NAEP. (2011). The Nation's Report Card: Mathematic 2011. [Online]. Diakses dari https://nces.ed.gov/nationsreportcard/pubs/main2011/2012458.aspx

Naughton, G.M & Hughes, P. 2009. Doing action research in early childhood studies: A step by step guide. USA: Open University Press.

Polya. 1957. How to solve it. Diakses dari http://math.hawaii.edu/home/pdf/putnam/PolyaHowToSolveIt.pdf.

Putra, N. & Dwilestari, N. 2012. Penelitian kualitatif PAUD pendidikan anak usia dini. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Salimi, M. 2013. Analisis learning trajectory matematika dalam konsep penjumlahan pada siswa kelas rendah sekolah dasar. Tesis tidak diterbitkan. Bandung: SPS UPI.

Suganda, V. A. (2014). Analisis kesulitan dalam menyelesaikan soal pemecahan masalah dan sikap matematis siswa kelas V sekolah dasar. (Tesis). Sekolah Pascasarjana, Universitas Pendidikan Indonesia, Bandung.

Sumarwati. 2013. Soal cerita dengan bahasa komunikatif untuk meningkatkan kualitas pembelajaran matematika sekolah dasar. Jurnal Ilmu Pendidikan. Jilid 1 Nomor 19.

Van De Walle, J. A. 2010. Elementary and middle school mathematics teaching developmentally. Boston: Pearson Edition.

Wahyudin. 2008. Pembelajaran dan model-model pembelajaran (pelengkap untuk meningkatkan kompetensi pedagogis para guru dan calon guru profesional. Bandung: UPI.

Alawiyah, Tuti. 2014. “Pembelajaran untuk Meningkatkan Kemampuan Komunikasi dan Pemecahan Masalah Matematik”. Makalah Disajikan dalam Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Matematika Program Pasca Sarjana STKIP Siliwangi Bandung1: 180-187.

Dewi, Sari K., Md Suarjana, dan Md Sumantri. 2014. “Penerapan Polya untuk Meningkatkan Hasil Belajar dalam Memecahkan Soal Cerita Matematika Siswa Kelas V”. Jurnal Mimbar PGSD Universitas Pendidikan Ganesa 1(2).

Erliani, Eneng., Eli Rohmatullaeli, dan Nanang. 2011. “Pembelajaran untuk Meningkatkan Kemampuan Membuat Model Matematika dari Soal Cerita”. Jurnal PTK Khusus(1):1-6.

Lestari, Nur I., Anton Noornia, dan Wardani Rahayu. 2010. “Analisis Kemampuan Siswa SD dalam Menerjemahkan Soal Cerita ke dalam Model Matematika dan Penyelesaiannya”. Jurnal Matematika , Aplikasi dan Pembelajarannya 9 (1): 22-34.

Retna, Milda., Lailatul Mubarokah, dan Suhartatik. 2013. “Proses Berpikir Siswa dalam Menyelesaikan Soal Cerita Ditinjau Berdasarkan Kemampuan Matematika (The Student Thinking Process in Solving Math Story Problem)”. Jurnal Pendidikan Matematika STKIP PGRI Sidoarjo 1 (2): 71-82.

White, Allan L. 2005. “Active Mathematics in Classrooms: Finding Out Why Children Make Mistakes –and Then Doing Something to Help Them”. Square One 15(4): 15-19.

Downloads

Published

2017-03-23

Issue

Section

Articles