Code-Mixing and Code-Switching in Online Teaching

Authors

  • Natan Barus Universitas Sumatera Utara, Medan, Indonesia
  • Rahmadsyah Rangkuti Universitas Sumatera Utara, Medan, Indonesia
  • Umar Mono Universitas Sumatera Utara, Medan, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.23887/jpp.v57i1.68449

Keywords:

Code Mixing, Code Switching, Online Class

Abstract

Problems that often occur in learning need to be clarified when communicating. This is related to the use of code-mixing and connection switching in learning. This research aims to analyze the types of code-switching and code-mixing in online teaching, how English teachers use code-switching and code-mixing, and why teachers switch and mix speech. This research was conducted using a qualitative descriptive design. The objects of this research were three English teachers. Data was collected via Zoom video recording of the teacher's speech. Data were analyzed using the Miles, Huberman, and Saldana interactive model. The research results show that the type of code-switching teachers do most often is inter-sentential code-switching. There are 51 types, with a percentage of 50.49%. The code-mixing that teachers most often do is inserting (words). The total is 71 types, with a percentage of 70.29%. Finally, the most common reason teachers change and mix codes in speech is clarification of the content of speech, and the number is 8 with a percentage of 29.62%.

References

Amaliani, S., Triana, L., & Riyanto, A. (2020). Alih Kode Dan Campur Kode Pada Proses Belajar Di Tk Pertiwi Longkeyang Dan Implikasinya. Jurnal Skripta, 6(2), 64–71. https://doi.org/10.31316/skripta.v6i2.900. DOI: https://doi.org/10.31316/skripta.v6i2.900

Auer, P. (2002). Alih Kode dalam Percakapan. Bahasa , Interaksi dan Identitas. Routledge.

Azis, H. N., & Rahmawati, L. E. (2021). Alih Kode dan Campur Kode dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia. ESTETIK : Jurnal Bahasa Indonesia, 4(1), 55. https://doi.org/10.29240/estetik.v4i1.2288. DOI: https://doi.org/10.29240/estetik.v4i1.2288

Ensri Anjayani, Aisah, S., & Firdaus, M. Z. (2022). Alih Kode Dan Campur Kode Pada Interaksi Guru Dengan Siswa Dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia. Karangan: Jurnal Bidang Kependidikan, Pembelajaran, dan Pengembangan, 4(1), 23–30. https://doi.org/10.55273/karangan.v4i1.123. DOI: https://doi.org/10.55273/karangan.v4i1.123

Estetis, E. N. (2021). Campur Kode Guru dan Siswa dalam Pelajaran Bahasa Indonesia. LINGUISTIK : Jurnal Bahasa & Sastra, 6(2), 245–252. https://doi.org/http://jurnal.um-tapsel.ac.id/index.php/Linguistik.

Hamers, J., F, Blanc, M., & H, A. (1989). Bilingualitas dan Bilingualisme. Pers Universitas Cambridge.

Hartono. (2012). TIK, Teknologi Informasi dan Komunikasi dalam Pembelajaran Bahasa. Pelita Insani.

Hoffman, C. (1991). Pengantar bilingualisme. Longman.

Irfansyah, I. (2022). Problematika Pembelajaran Bahasa Indonesia Berkaitan Dengan Penggunan Campur Kode Dan Alih Kode Guru Dalam Kegiatan Pembelajaran di Tingkat Madrasah Tsanawiyah. Al Qalam: Jurnal Ilmiah Keagamaan dan Kemasyarakatan, 16(6), 1959. https://doi.org/10.35931/aq.v16i6.1255. DOI: https://doi.org/10.35931/aq.v16i6.1255

Juariah, Y., Uyun, A., Nurhasanah, O. S., & Sulastri, I. (2020). Campur Kode dan Alih Kode Masyarakat Pesisir Pantai Lippo Labuan (Kajian Sosiolinguistik. Deiksis, 12(03). https://doi.org/10.30998/deiksis.v12i03.5264 DOI: https://doi.org/10.30998/deiksis.v12i03.5264

L, C. (2018). Metode Penelitian dalam Pendidikan. . Rouledge.

Latifah, L. (2021). Alih Kode Dan Campur Kode Dalam Presentasi Mahasiswa Dengan Menggunakan Media Zoom Clouds Meeting Di Ikip Siliwangi. Semantik, 10(1), 65–76. https://doi.org/10.22460/semantik.v10i1.p65-76. DOI: https://doi.org/10.22460/semantik.v10i1.p65-76

Lestari, O., & Rosalina, P. (2022). Alih Kode dan Campur Kode dalam Interaksi Sosial antara Penjual dan Pembeli. Disastra: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 4(1), 11–19. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.29300/disastra.v4i1.3167. DOI: https://doi.org/10.29300/disastra.v4i1.4703

Mega Rindiani, Missriani, D. E. (2022). Alih Kode dan Campur Kode dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia. Jurnal Bindo Sastra, 6(2), 97–104. https://jurnal.um-palembang.ac.id/bisastra/article/view/4625. DOI: https://doi.org/10.32502/jbs.v6i2.4625

Melly Yanti, Syahriandi Syahriandi, R. R. (2023). Alih kode dan campur kode dalam tuturan siswa di mtss jabal nur paloh lada kabupaten aceh utara. Jurnal Ilmiah Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 137–150. https://ojs.unimal.ac.id/kande/article/view/11418.

Meylinasari, E., & Rusminto, N. E. (2016). Alih Kode dan Campur Kode pada Talkshow Bukan Empat Mata. Jurnal Kata, 4(1), 1–12. http://jurnal.fkip.unila.ac.id/index.php/BINDO1/article/view/10808.

Miles, M. B., Huberman, A. M., & Saldana, J. (2014). Analisis Data Kualitatif. Publikasi Sage.

Najib, A., Halimah, A., & Marjuni, A. (2023). Alih Kode dan Campur Kode (Analisis Interaksi Guru dan Peserta Didik dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia). Jurnal Ilmiah Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 05(1), 46–55. http://journal.uin-alauddin.ac.id/index.php/jipmi.

Neulip, J. W. (2009). Komunikasi Antar Budaya: Pendekatan Kontekstual. Pers Universitas Oxford.

Ninsi, R. A., & Rahim, R. A. (2020). Alih Kode dan Campur Kode pada Peristiwa Tutur Guru dan Siswa Kelas X SMA Insan Cendekia Syech Yusuf. Jurnal Idiomatik: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 3(1), 35–46. https://doi.org/10.46918/idiomatik.v3i1.646. DOI: https://doi.org/10.46918/idiomatik.v3i1.646

Nurlianiati, dkk. (2019). Alih Kode Dan Campur Kode Pada Konten Youtube Bayu Skak. Seminar Nasional Literasi, 07(1–8), 257–267. https://doi.org/http://doi.org/10.25273/widyabastra.v7i1.4530. DOI: https://doi.org/10.25273/widyabastra.v7i1.4530

Rahayu, T. K., & N. (2020). Alih Kode dan Campur Kode antara Penjual dan Pembeli pada Masa Pandemi. Jurnal Ilmiah SEMANTIKA, 2. https://doi.org/http://jurnal.umus.ac.id/index.php/semantika/article/view/264. DOI: https://doi.org/10.46772/semantika.v2i01.264

Saraswati, S., Purlilaiceu, P., & Hanifah, N. A. (2022). Analisis Alih Kode dan Campur Kode pada Gelar Wicara Mata Najwa dan Implikasinya terhadap Pembelajaran Bahasa Indonesia di SMA. MENDIDIK: Jurnal Kajian Pendidikan dan Pengajaran, 8(2), 316–327. https://doi.org/10.30653/003.202282.255. DOI: https://doi.org/10.30653/003.202282.255

Simatupang, R. R., Rohmadi, M., & Saddhono, K. (2018). Alih kode dan campur kode tuturan di lingkungan pendidikan. LingTera, 5(1), 1–9. https://doi.org/10.21831/lt.v5i1.19198. DOI: https://doi.org/10.21831/lt.v5i1.19198

Siwi, G. W., & Rosalina, S. (2022). Alih Kode dan Campur Kode pada Peristiwa Tutur di Masyarakat Desa Cibuaya, Kabupaten Karawang: Kajian Sosiolinguistik. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(1), 1417–1425. https://doi.org/10.31004/edukatif.v4i1.2144. DOI: https://doi.org/10.31004/edukatif.v4i1.2144

Susilo, E. (2016). Alih Kode dalam Interaksi Pedagang dan Pembeli di Kawasan Kaki Lima Malioboro Yogyakarta. Universitas Negeri Yogyakarta. http://eprints.uny.ac.id/id/eprint/37956.

Wardaugh, R. (2006). Pengantar Bahasa dan Masyarakat. Blackwell.

Wiranto, R. (2022). Analisis Alih Kode dan Campur Kode dalam Pembelajaran Bahasa Arab di SMA IT Nurul Ilmi Kelas X. Jurnal Perndidikan Bahasa Arab dan Budaya Islam, 3(1). https://mail.online-journal.unja.ac.id/Ad-Dhuha/article/view/19979.

Yuniati, I. (2018). Alih Kode dan Campur Kode dalam Pengajaran Bahasa Indonesia Kelas XI SMAN 6 Kabupaten Bengkulu Tengah. Silampari Bisa: Jurnal Penelitian Pendidikan Bahasa Indonesia, Daerah, dan Asing, 1(1), 47–65. https://doi.org/10.31540/silamparibisa.v1i1.14. DOI: https://doi.org/10.31540/silamparibisa.v1i1.14

Yusnan, M., Kamasiah, K., Iye, R., Karim, K., & Bugis, R. (2020). Alih Kode dan Campur Kode pada Novel Badai Matahari Andalusia Karya Hary El-parsia: Transfer Code And Mix Code In Novels Badai Matahari Andalusia Karya Hary El-parsia. Uniqbu Journal of Social Science, 1(1), 1–12. http://ejournal-uniqbu.ac.id/index.php/ujss/article/view/3/8.

Downloads

Published

2024-05-17

How to Cite

Natan Barus, Rahmadsyah Rangkuti, & Umar Mono. (2024). Code-Mixing and Code-Switching in Online Teaching. Jurnal Pendidikan Dan Pengajaran, 57(1), 205–212. https://doi.org/10.23887/jpp.v57i1.68449

Issue

Section

Articles