Code-Mixing and Code-Switching in Online Teaching
DOI:
https://doi.org/10.23887/jpp.v57i1.68449Keywords:
Code Mixing, Code Switching, Online ClassAbstract
Problems that often occur in learning need to be clarified when communicating. This is related to the use of code-mixing and connection switching in learning. This research aims to analyze the types of code-switching and code-mixing in online teaching, how English teachers use code-switching and code-mixing, and why teachers switch and mix speech. This research was conducted using a qualitative descriptive design. The objects of this research were three English teachers. Data was collected via Zoom video recording of the teacher's speech. Data were analyzed using the Miles, Huberman, and Saldana interactive model. The research results show that the type of code-switching teachers do most often is inter-sentential code-switching. There are 51 types, with a percentage of 50.49%. The code-mixing that teachers most often do is inserting (words). The total is 71 types, with a percentage of 70.29%. Finally, the most common reason teachers change and mix codes in speech is clarification of the content of speech, and the number is 8 with a percentage of 29.62%.
References
Amaliani, S., Triana, L., & Riyanto, A. (2020). Alih Kode Dan Campur Kode Pada Proses Belajar Di Tk Pertiwi Longkeyang Dan Implikasinya. Jurnal Skripta, 6(2), 64–71. https://doi.org/10.31316/skripta.v6i2.900. DOI: https://doi.org/10.31316/skripta.v6i2.900
Auer, P. (2002). Alih Kode dalam Percakapan. Bahasa , Interaksi dan Identitas. Routledge.
Azis, H. N., & Rahmawati, L. E. (2021). Alih Kode dan Campur Kode dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia. ESTETIK : Jurnal Bahasa Indonesia, 4(1), 55. https://doi.org/10.29240/estetik.v4i1.2288. DOI: https://doi.org/10.29240/estetik.v4i1.2288
Ensri Anjayani, Aisah, S., & Firdaus, M. Z. (2022). Alih Kode Dan Campur Kode Pada Interaksi Guru Dengan Siswa Dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia. Karangan: Jurnal Bidang Kependidikan, Pembelajaran, dan Pengembangan, 4(1), 23–30. https://doi.org/10.55273/karangan.v4i1.123. DOI: https://doi.org/10.55273/karangan.v4i1.123
Estetis, E. N. (2021). Campur Kode Guru dan Siswa dalam Pelajaran Bahasa Indonesia. LINGUISTIK : Jurnal Bahasa & Sastra, 6(2), 245–252. https://doi.org/http://jurnal.um-tapsel.ac.id/index.php/Linguistik.
Hamers, J., F, Blanc, M., & H, A. (1989). Bilingualitas dan Bilingualisme. Pers Universitas Cambridge.
Hartono. (2012). TIK, Teknologi Informasi dan Komunikasi dalam Pembelajaran Bahasa. Pelita Insani.
Hoffman, C. (1991). Pengantar bilingualisme. Longman.
Irfansyah, I. (2022). Problematika Pembelajaran Bahasa Indonesia Berkaitan Dengan Penggunan Campur Kode Dan Alih Kode Guru Dalam Kegiatan Pembelajaran di Tingkat Madrasah Tsanawiyah. Al Qalam: Jurnal Ilmiah Keagamaan dan Kemasyarakatan, 16(6), 1959. https://doi.org/10.35931/aq.v16i6.1255. DOI: https://doi.org/10.35931/aq.v16i6.1255
Juariah, Y., Uyun, A., Nurhasanah, O. S., & Sulastri, I. (2020). Campur Kode dan Alih Kode Masyarakat Pesisir Pantai Lippo Labuan (Kajian Sosiolinguistik. Deiksis, 12(03). https://doi.org/10.30998/deiksis.v12i03.5264 DOI: https://doi.org/10.30998/deiksis.v12i03.5264
L, C. (2018). Metode Penelitian dalam Pendidikan. . Rouledge.
Latifah, L. (2021). Alih Kode Dan Campur Kode Dalam Presentasi Mahasiswa Dengan Menggunakan Media Zoom Clouds Meeting Di Ikip Siliwangi. Semantik, 10(1), 65–76. https://doi.org/10.22460/semantik.v10i1.p65-76. DOI: https://doi.org/10.22460/semantik.v10i1.p65-76
Lestari, O., & Rosalina, P. (2022). Alih Kode dan Campur Kode dalam Interaksi Sosial antara Penjual dan Pembeli. Disastra: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 4(1), 11–19. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.29300/disastra.v4i1.3167. DOI: https://doi.org/10.29300/disastra.v4i1.4703
Mega Rindiani, Missriani, D. E. (2022). Alih Kode dan Campur Kode dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia. Jurnal Bindo Sastra, 6(2), 97–104. https://jurnal.um-palembang.ac.id/bisastra/article/view/4625. DOI: https://doi.org/10.32502/jbs.v6i2.4625
Melly Yanti, Syahriandi Syahriandi, R. R. (2023). Alih kode dan campur kode dalam tuturan siswa di mtss jabal nur paloh lada kabupaten aceh utara. Jurnal Ilmiah Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 137–150. https://ojs.unimal.ac.id/kande/article/view/11418.
Meylinasari, E., & Rusminto, N. E. (2016). Alih Kode dan Campur Kode pada Talkshow Bukan Empat Mata. Jurnal Kata, 4(1), 1–12. http://jurnal.fkip.unila.ac.id/index.php/BINDO1/article/view/10808.
Miles, M. B., Huberman, A. M., & Saldana, J. (2014). Analisis Data Kualitatif. Publikasi Sage.
Najib, A., Halimah, A., & Marjuni, A. (2023). Alih Kode dan Campur Kode (Analisis Interaksi Guru dan Peserta Didik dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia). Jurnal Ilmiah Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 05(1), 46–55. http://journal.uin-alauddin.ac.id/index.php/jipmi.
Neulip, J. W. (2009). Komunikasi Antar Budaya: Pendekatan Kontekstual. Pers Universitas Oxford.
Ninsi, R. A., & Rahim, R. A. (2020). Alih Kode dan Campur Kode pada Peristiwa Tutur Guru dan Siswa Kelas X SMA Insan Cendekia Syech Yusuf. Jurnal Idiomatik: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 3(1), 35–46. https://doi.org/10.46918/idiomatik.v3i1.646. DOI: https://doi.org/10.46918/idiomatik.v3i1.646
Nurlianiati, dkk. (2019). Alih Kode Dan Campur Kode Pada Konten Youtube Bayu Skak. Seminar Nasional Literasi, 07(1–8), 257–267. https://doi.org/http://doi.org/10.25273/widyabastra.v7i1.4530. DOI: https://doi.org/10.25273/widyabastra.v7i1.4530
Rahayu, T. K., & N. (2020). Alih Kode dan Campur Kode antara Penjual dan Pembeli pada Masa Pandemi. Jurnal Ilmiah SEMANTIKA, 2. https://doi.org/http://jurnal.umus.ac.id/index.php/semantika/article/view/264. DOI: https://doi.org/10.46772/semantika.v2i01.264
Saraswati, S., Purlilaiceu, P., & Hanifah, N. A. (2022). Analisis Alih Kode dan Campur Kode pada Gelar Wicara Mata Najwa dan Implikasinya terhadap Pembelajaran Bahasa Indonesia di SMA. MENDIDIK: Jurnal Kajian Pendidikan dan Pengajaran, 8(2), 316–327. https://doi.org/10.30653/003.202282.255. DOI: https://doi.org/10.30653/003.202282.255
Simatupang, R. R., Rohmadi, M., & Saddhono, K. (2018). Alih kode dan campur kode tuturan di lingkungan pendidikan. LingTera, 5(1), 1–9. https://doi.org/10.21831/lt.v5i1.19198. DOI: https://doi.org/10.21831/lt.v5i1.19198
Siwi, G. W., & Rosalina, S. (2022). Alih Kode dan Campur Kode pada Peristiwa Tutur di Masyarakat Desa Cibuaya, Kabupaten Karawang: Kajian Sosiolinguistik. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(1), 1417–1425. https://doi.org/10.31004/edukatif.v4i1.2144. DOI: https://doi.org/10.31004/edukatif.v4i1.2144
Susilo, E. (2016). Alih Kode dalam Interaksi Pedagang dan Pembeli di Kawasan Kaki Lima Malioboro Yogyakarta. Universitas Negeri Yogyakarta. http://eprints.uny.ac.id/id/eprint/37956.
Wardaugh, R. (2006). Pengantar Bahasa dan Masyarakat. Blackwell.
Wiranto, R. (2022). Analisis Alih Kode dan Campur Kode dalam Pembelajaran Bahasa Arab di SMA IT Nurul Ilmi Kelas X. Jurnal Perndidikan Bahasa Arab dan Budaya Islam, 3(1). https://mail.online-journal.unja.ac.id/Ad-Dhuha/article/view/19979.
Yuniati, I. (2018). Alih Kode dan Campur Kode dalam Pengajaran Bahasa Indonesia Kelas XI SMAN 6 Kabupaten Bengkulu Tengah. Silampari Bisa: Jurnal Penelitian Pendidikan Bahasa Indonesia, Daerah, dan Asing, 1(1), 47–65. https://doi.org/10.31540/silamparibisa.v1i1.14. DOI: https://doi.org/10.31540/silamparibisa.v1i1.14
Yusnan, M., Kamasiah, K., Iye, R., Karim, K., & Bugis, R. (2020). Alih Kode dan Campur Kode pada Novel Badai Matahari Andalusia Karya Hary El-parsia: Transfer Code And Mix Code In Novels Badai Matahari Andalusia Karya Hary El-parsia. Uniqbu Journal of Social Science, 1(1), 1–12. http://ejournal-uniqbu.ac.id/index.php/ujss/article/view/3/8.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Natan Barus , Rahmadsyah Rangkuti , Umar Mono
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with Jurnal Pendidikan dan Pengajaran agree to the following terms:- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC BY-SA 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work. (See The Effect of Open Access)