MENINGKATKAN KEMAMPUAN SISWA MEMAHAMI ISI TEKS MELALUI IMPLEMENTASI MODEL PEMBELAJARAN PROBLEM BASED LEARNING

made sukiasih

Abstract


This research was conducted in Class IX-4 SMP Negeri 2 Singaraja in odd semester , year 2016/2017, with the average condition of the students' ability in understanding the contents of the text only 71.11. This condition has not met the KKM. Percentage of new KKM achievement reached 29.73%. The purpose of this classroom action research is to improve students' ability in understanding the text content through the implementation of Problem Based Learning Model Learning. The method used to collect data through the test description (the ability of students in understanding the contents of the text), which then analyzed by using descriptive method quantitative.The data are presented in the form of average learning achievement and learning mastery procession. The results obtained from this research is the development of students' ability in understanding the text content was very positive. At first the average ability of students in understanding the content of the text only; 71,11 with complete learning only; 29.73%, then after the implementation of Cycle I increased to average, 75.35 with learning completeness reached 54.05% From Cycle I to Cycle II also increased the average that reached 79.19 and learning mastery 89.19 %. The conclusion obtained from this research is Implementation of Problem Based Learning Model can improve the ability of students of class IX-4 SMP Negeri 2 Singaraja in understanding the text content in odd semester at 2016/2017.

Full Text:

PDF

References


Arikunto, S. S. (2006). Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Bumi Aksara.

Dahar, R. W. (1989). Teori-Teori Belajar. Jakarta: erlangga.

Depdikbud. (1994). Petunjuk Pelaksanaan Proses Belajar-Mengajar. Jakarta: Direktorat Pendidikan Menengah Umum.

Depdiknas. (2011). Membimbing Guru dalam Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Pusat Pengembangan Tenaga Kependidikan Badan Pengembangan Sumber Daya Manusia Pendidikan Penjaminan Mutu Pendidik.

Dewi, N. P. A. M. dkk. (2013). Pengaruh Model Pembelajaran Problem Based Learning (PBL) Berbantuan Media Video Terhadap Hasil Belajar IPA Kelas IV SD Negeri Pergung. Singaraja: Universitas Pendidikan Ganesha.

Dhamayanti, N. L. D. D. A. dkk. (2014). Pemaknaan Siswa Kelas X Sma Lab Undiksha Singaraja Terhadap Pembelajaran Geografi Dengan PBL Dalam Menumbuhkan Pola Pikir Kritis. Singaraja: Universitas Pendidikan Ganesha.

Juliantari, N. K. (2017). Paradigma Analisis Wacana Dalam Memahami Teks dan Konteks Untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Pemahaman. Acarya Pustaka, 3(1).

Kurniawati, I. L. dan D. M. A. (2013). Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Masalah Pada Mata Pelajaran Kimia SMA Kelas X Dalam Materi Hidrokarbon. In Seminar Nasional FMIPA UNDIKSHA III. Singaraja: Universitas Pendidikan Ganesha.

Nafiah, Y. N. (2012). Penerapan Model Problem-Based Learning untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis dan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Vokasi, 1(1).

Natalia. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Berbasis Masalah Dengan Bantuan Media Video Untuk Meningkatkan Keterampilan Menulis Teks Eksposisi Siswa. Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan, 1(2), 75–81.

Popham, W. J. dan E. L. B. (1984). Bagaimana Mengajar Secara Sistematis. yogyakarta: kanisius.

Sibawae. (2017). Peningkatan Kemampuan Penggunaan Ejaan dan Tanda Baca dalam Menulis Teks Laporan Observasi Dengan Metode Jigsaw. Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan, 1(1).

Sudiatmika, I. M. A. (2016). Pengaruh Penggunaan Multimedia Pada Model Problem Based Learning (PBL) Terhadap Hasil Belajar Kimia Siswa. In Prosiding Seminar Nasional MIPA 2016. Singaraja: Universitas Pendidikan Ganesha.

Swari , Putu Kartika Widya, I. M. A. W. (2015). Penerapan Model Pembelajaran Berbasis Masalah (Problem Based Learning) Berbantuan Jobsheet Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Pemrograman Web di Kelas X TKJ 4 Smk Negeri 3 Singaraja. Kumpulan Artikel Mahasiswa Pendidikan Teknik Informatika (KARMAPATI), 4(3).

Udiyani, I. A. P. (2017). Pengaruh Metode Sugesti Imajinasi dengan Media Foto terhadap Keterampilan Menulis Teks Deskripsi ditinjau dari Minat Menulis Siswa Kelas Vii Smp Negeri 12 Denpasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dan Pembelajaran, 1(1).

Wewe, M. (2017). The Effect Of Problem Based Learning Model And Mathematic-Logical Intelligence Toward Mathematics Learning Achievement. Journal of Education Technology, 1(1), 7–17.

Wibawa, I. M. C. (2014). Pengaruh Beberapa Model Pembelajaran Terhadap Pemahaman Konsep IPA Mahasiswa PGSD. In Seminar Nasional FMIPA UNDIKSHA IV. Singaraja: Universitas Pendidikan Ganesha.

Widiana, I. W. (2014). Pengaruh Model Problem Based Learning Berbasis Asesmen Kinerja Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Mahasiswa. In Seminar Nasional Riset Inovatif Ii.

Yanti, N. W. W. (2013). Penerapan Model Pembelajaran Pbl Berbantuan Power Point Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Pkn. Singaraja: Universitas Pendidikan Ganesha.




DOI: http://dx.doi.org/10.23887/jear.v2i2.14436

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Jurnal ini diterbitkan oleh :




Universitas Pendidikan Ganesha


Creative Commons License

Journal of Educatioan Action Research is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Journal of Educatioan Action Research indexed by:

  Crossref JPI     JPI Undiksha OneSearch




Creative Commons License

Journal of Educatioan Action Research is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.