Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Group Investigation untuk Meningkatkan Kemampuan Siswa dalam Menyusun Teks

Made Sukiasih

Abstract


The implementation of this classroom action research aimed at finding out whether the Cooperative learning Group Investigation Type can improve students' ability in composing text. The subject of this study was the third grade students of SMP Negeri 2 Singaraja in the odd semester of 2017/2018 Academic Year. The data of this research were collected using learning achievement test while the analysis used was descriptive analysis. After all data were analyzed, it was found an improvement in learning outcomes. The average score of the students before the research was 74.80 with learning completeness 60.53.%. Then, in the first cycle, the average score was 76.69 with learning completeness 73.68%. The results of the second cycle also improved with the average score 77.61 and classical learning completeness 89.47%. It turned out that the results in cycle II had exceeded the criteria proposed according to the indicators of success of the study. Based on the data gained, the researcher concluded that the Cooperative Learning model Group Investigation Type can improve the ability of students composing the text.

Full Text:

PDF

References


Arikunto, Suharsimi; Suhardjono; Supardi. 2006. Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: PT Bumi Aksara.

Astuti, Budi. 2017. “Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar IPS Siswa Kelas VI SD melalui Model Group Investigation”. Mimbar Sekolah Dasar, Volume 4 No 3 Tahun 2017.

Astuti, Ninin dkk. 2013. “Penerapan Model Pembelajaran Kooperatiftipegroup Investigation Untuk Meningkatkan Keaktifan Dan Hasil Belajar Ips Siswa Kelas V Sd Negeri 1 Negari Klungkung”. Mimbar PGSD Undiksha, Volume 1 No 1 Tahun 2013.

Depdiknas. 2011. Membimbing Guru dalam Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Pusat Pengembangan Tenaga Kependidikan Badan Pengembangan Sumber Daya Manusia Pendidikan dan Menjaminan Mutu Pendidikan.

Husna, M.Ikhsan, dan Siti Fatimah. 2012. Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah Dan Komunikasi Matematis Siswa Sekolah Menengah Pertama Melalui Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Think-Pair-Share (TPS). Jurnal Peluang. Vol. 1, No. 2.

Lubis, Asneli. 2012. Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Stad Terhadap Hasil Belajar Fisika Siswa Pada Materi Pokok Gerak Lurus Di Kelas X SMA Swasta Uisu Medan. Jurnal Pendidikan Fisika. Vol. 1, No. 1.

Ratna Wilis. 1989. Teori-Teori Belajar. Jakarta: Erlangga.

Sabayasa, Modul materi 2. http://sumberbelajar.belajar.kemdikbud.go.id/

Sadia, I Wayan. 1997. Pembelajaran Kooperative dalam pembelajaran IPA, Makalah dalam seminar sehari. STKIP Negeri Singaraja.

Saefudin Azwar. (1998). Metode Penelitian.Yogyakarta: Pustaka Pelajar Ofset

Slameto. (2003). Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhinya.Jakarta: Rineka Cipta

Suhardjono. 2011. Pertanyaan dan Jawaban di Sekitar Penelitian Tindakan Kelas dan Penelitian Tindakan Sekolah. Malang: Cakrawala Indonesia.

Sutama, 2007. Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Group Investigation untuk mengembangkan Kreativitas Mahasiswa, Hasil penelitian Jurusan Pendidikan Matematika FKIP Universitas Muhammadiyah Surakarta.

Sunilawati, Ni Made, Nyoman Dantes dan I Made Candiasa. 2013. Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Stad Terhadap Hasil Belajar Matematika Ditinjau Dari Kemampuan Numerik Siswa Kelas IV SD. e-Journal Program Pascasarjana Universitas Pendidikan Ganesha. Vol. 3, No. 1.

Syaodih. Erliany. 2007. Pengembangan Model Pembelajaran Kooperatif Untuk Meningkatkan Keterampilan Sosial. Educare. Vol. 5, No. 1.




DOI: http://dx.doi.org/10.23887/jear.v2i3.16263

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Jurnal ini diterbitkan oleh :




Universitas Pendidikan Ganesha


Creative Commons License

Journal of Educatioan Action Research is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Journal of Educatioan Action Research indexed by:

  Crossref JPI     JPI Undiksha OneSearch




Creative Commons License

Journal of Educatioan Action Research is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.