UPAYA MENINGKATKAN KETERAMPILAN BERTANYA MELALUI PENERAPAN PEMBELAJARAN BERBASIS SNOWBALL THROWING

putu sukerni

Abstract


This research is based on the low skill of asking students in grade I SD Negeri 4 Kaliuntu. This study aims to increase the ability to ask questions of students with the implementation of learning model of snowball throwing of first grade students in SD Negeri 4 Kaliuntu, Buleleng sub-district, Buleleng regency year 2015/2016. This research was a classroom action research conducted in two cycles. Each cycle consists of planning, action, observation / evaluation, and reflection. The subjects of this study were the first grade students in SD Negeri 4 Kaliuntu, Buleleng District, Buleleng Regency in 2015/2016 school year as many as 41 students. Data collection in this research is done by using observation sheet. The data collected were analyzed using descriptive statistical analysis method and quantitative descriptive analysis. The result of the research shows that thematic learning using snowball throwing model can improve the ability to ask questions of first grade students in SD Negeri 4 Kaliuntu, Buleleng District, Buleleng Regency in the 2015/2016 . In the first cycle, the students' skill question ws 58.2% in the less category and increased to 81.4% in cycle II which is in the good category.

Full Text:

PDF

References


Agung, A. A. G. (2005). Metodelogi Penelitian Pendidikan. Singaraja: Universitas Pendidikan Ganesha.

Agung, A. A. G. (2010). Pengantar Evaluasi Pendidikan. Singaraja: Universitas Pendidikan Ganesha.

Antari, N. M. D., Agustini, K., & Divayana, D. G. H. (2016). Studi Komparatif Model Pembelajaran Talking Stick Dan Snowball Throwing Terhadap Hasil Belajar Teknologi Informasi Dan Komunikasi (Tik) Siswa Kelas Xi Sma Negeri 1 Seririt Tahun Ajaran 2015/2016. Jurnal Pendidikan Teknologi Dan Kejuruan, 13(2), 127–136. https://doi.org/10.23887/jptk-undiksha.v13i2.8521

Dewey Jonh. (2000). Berpikir adalah bertanya.

Dewi, M. P. (2013). Pengaruh Model Pembelajaran Snowball Throwing Terhadap Hasil Belajar IPA Siswa Kelas V SD di Gugus Sri Kandi Kecamatan Denpasar Timur. Mimbar PGSD, 1(1). Retrieved from https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JJPGSD/article/viewFile/924/794

Dewi, N. P. K. R. (2017). Pengaruh Pembelajaran Snowball throwing Berbantuan Media Audiovisual Terhadap Penguasaan Kompetensi Pengetahuan IPA. Journal of Education Technology, 1(2), 191–197.

Farhan. (2011). Pembelajaran Kooperatif Tipe Snowball Throwing.

Jampel, I. N., Widiana, I. W., Made, N. I., & Juliantari, Y. (2017). Inovasi Pembelajaran Saintifik Dengan Snowball Throwing Dalam Proses Menanya Terhadap Hasil Belajar Siswa. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 1(2), 128–137.

Kusumayanti , Dsk. Pt. Yulia, dkk. (2013). Pengaruh Pembelajaran Snowball throwing Berbantuan Media Konkret Terhadap Hasil Belajar Ipa Siswa Kelas V Di Gugus V Kecamatan Sukasada. Singaraja: Universitas Pendidikan Ganesha.

Lestari, Suniasih, D. (2017). Pengaruh Model Pembelajaran Snowball Throwing Berbasis Lagu- Lagu Anak Terhadap Kompetensi Pengetahuan PKn. Journal of Education Technology, 1(3), 163–168.

Mulyana, A. (2012). Kemampuan Bertanya Pada Siswa.

Nurkancana, W. dan S. (1990). Evaluasi Hasil Belajar. surabaya: Usaha Nasional.

Purnomo, M. (2011). Pengertian Keterampilan Bertanya.

Rahmawati, T. (2013). Pengelolaan Pembelajaran Tematik Terpadu. malang: PPPPTK BOE Malang.

Royani , M., B. M. (2014). Keterampilan Bertanya Siswa SMP Melalui Strategi Pembelajaran Aktif Tipe Team Quiz pada Materi Segi Empat. EDU-MAT Jurnal Pendidikan Matematika, 2(1), 22–28.

Safitri. (2011). Pembelajaran Snowball throwing untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika.

Seriani, Ni Md., I. K. D. (2017). Penerapan Pembelajaran Snowball throwing Meningkatkan Hasil Belajar IPA Siswa Kelas VB SD No. 2 Dalung. Journal Education Action Research Undiksha, 1(3).

Simarmata, N. N. (2018). Upaya Meningkatan Hasil Belajar Siswa Dengan Menggunakan Pembelajaran Snowball Throwing. JIPP Undiksha, 2(1).

Sudjana, N. (2006). Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Sunaryanti, F. (2011). Penerapan Pembelajaran Snowball throwing untuk Meningkatkan Aktifitas dan Hasil Belajar PKn Pada Siswa Kelas VIIC SMP N 7 Singaraja. Singaraja: Universitas Pendidikan Ganesha.

Sunistini Luh. (2011). Penerapan Model Snowball Throwing Berbantuan Media Sederhana Untuk Meningkatkanhasil Belajar Matematika Siswa Di Sd No 1 Petandakan. Singaraja: Universitas Pendidikan Ganesha.

Suprijono, A. (2009). Cooperative Learning (Teori dan Aplikasi Paikem). surabaya: Pustaka Pelajar.

suyadi. (2013). Strategi Pembelajaran Pendidikan Karakter. bandung: rosdakarya.

Taufik, R. (n.d.). Kemampuan guru menerapkan keterampilan bertanya pada pelajaran sosiologi di kelas xi sma islamiyah pontianak. pontianak: Universitas Tanjung Pura.

Tegeh. (2011). Penelitian Tindakan Kelas Sebagai Penelitian Peningkatan Kualitas Pembelajar. In Seminar Lokakarya, Jurusan Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Universitas Pendidikan Ganesha, Singaraja 4 Juni 2011. Singaraja: Universitas Pendidikan Ganesha.

Tim Penyusun. (2003). Kamus Pelajar. Jakarta: Pusat Bahasa: Departemen Pendidikan Nasional.

Trianto. (2007). Model-pembelajaran Inovatif Berorientasi Kontrufistik. surabaya: prestasi pustaka.

Uno, H. B. (2006). Orientasi baru dalam psikologi belajar. Bumi Aksara. Jakarta: Bumi Aksara.

Wardhiana, I. K. S., Asri, I. G. A. A. S., & Suniasih, N. W. (2013). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Snowball Throwing Untuk Meningkatkan Keaktifan Dan Hasil Belajar Pkn Kelas V Sd Negeri 1 Bungbungan. Singaraja: Universitas Pendidikan Ganesha.

Widodo, R. (2009). Pembelajaran Snowball Throwing.

Yuliana, L. (2010). Keterampilan Bertanya Guru dalam Mengelola Proses Belajar Mengajar.

Yusmanah. (n.d.). Peningkatan Keterampilan Bertanya dengan Menggunakan Metode Penemuan Terbimbing dalam Pembelajaran Matematika. pontianak: Universitas Tanjung Pura. Retrieved from http://jurnal.untan.ac.id/index.php/jpdpb/article/view/693




DOI: http://dx.doi.org/10.23887/jear.v2i2.14439

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Jurnal ini diterbitkan oleh :




Universitas Pendidikan Ganesha


Creative Commons License

Journal of Educatioan Action Research is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Journal of Educatioan Action Research indexed by:

  Crossref JPI     JPI Undiksha OneSearch




Creative Commons License

Journal of Educatioan Action Research is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.