Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Nht Berbantuan Media Audio Visual Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA

Ni Putu Candra Lestari

Abstract


This study was aimed at finding out an increase in science learning achievement of the fourth grade students of SDN 4 Kaliuntu after implementing Audio Visual Aided - Numbered Head Together (NHT) type of Cooperative Learning model. This was a classroom action research that was done in two cycles, each consisting of planning, action, observation/evaluation and reflection. The subjects were the fourth grade students of SDN 4 Kaliuntu. The data were collected using test. The data collected were then analyzed using quantitative descriptive analysis. From the data analysis in cycle I, the average grade students science learning achievement 72,10, after being converted into criterion-referenced evaluation, the students learning achievement falls into medium level. The result of the study in cycle II showed that there was an increase in learning achievement. The average grade student science learning achievement reached 83,65, falling into a high category. The results of this study showed that the implementation of audio visual-aided NHT type of Cooperative Learning model can increase the fourth grade students’ science learning achievement in SDN 4 Kaliuntu in the academic year 2017/2018.


Full Text:

PDF

References


Agung, A. A. G. 2010. “Penelitian Tindakan Kelas (Teori dan Analisis Data dalam PTK)” Makalah disajikan dalam Workshop Jurusan Pendidikan Guru Sekolah Dasar FIP Undiksha. PGSD FIP Undiksha Singaraja, 27 September 2010.

Agung, A.A Gede. 2012. Metodelogi Penelitian. Singaraja: Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Pendidikan Ganesha.

Sudijono, Anas. 2009. Pengantar Evaluasi Pendidikan. Jakarta:Rajawali Pers

Aqib Zainal. 2015. Model-Model, Media dan Strategi Pembelajaran Kontekstual (Inovatif). Bandung:Yrama Widya

Artini, Eka. 2013. “Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Numbered Head Together (NHT) Berbasis Proyek Terhadap Hasil Belajar IPA Siswa Kelas V SD Gugus IV Kerobokan Kelod Tahun Ajaran 2013/2014”. Skripsi (tidak diterbitkan). Jurusan Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Universitas Pendidikan Ganesha.

Azhar, Arsyad. 2002. Media Pembelajaran. Jakarta:PT Raja Grafindo Persada.

Fitri, Baiq. 2017.” Penerapan Model PembelajaranKooperatif Tipe Numbered Head Together (NHT) Untuk Meningkatkan Kemampuan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Cerita Pada Mata Pelajaran Matematika Kelas V”. Skripsi (tidak diterbitkan). Jurusan Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Universitas Pendidikan Ganesha.

Huda, Miftahul .2014.Huda, Miftahul. 2013. Model – Model Pengajarandan Pembelajaran. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Isjoni, H. 2009. Pembelajaran Kooperatif Meningkatkan Kecerdasarn Komunikasi Antar Peserta Didik. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Kurniasih, I. dan B. Sani. 2014. Teknik & Cara Mudah Membuat Penelitian Tindakan Kelas Untuk Mengembangkan Profesi Guru. Yogyakarta: Kata Pena.

Kurniasih, Imas dan Berlin Sani. 2016. Ragam Pengembangan Model Pembelajaran. Yogyakarta: Kata Pena

Mahardika, Mas. 2017. “Pengaruh Model Pembelajaran Numbered Heads Together Terhadap Hasil Belajar IPS Pada Siswa Kelas V SD Gugus V Kintamani Tahun Pelajaran 2017/2018”. Skripsi (tidak diterbitkan). Jurusan Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Universitas Pendidikan Ganesha.

Ngalimun, dkk. 2016. Strategi dan Model Pembelajaran. Yogyakarta:Aswaja Pressindo.

Riyanto, H. Y.. 2010. Paradigma Baru Pembelajaran: Sebagai Referensi bagi Guru/Pendidik dalam Implementasi Pembelajaran yang Efektif dan Berkualitas. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Rusman. 2012. Model-model Pembelajaran Mengembangkan Profesionalisme Guru. Jakarta: PT RajaGrafindo Persada.

Samatowa, Usman. 2006. Bagaimana Membelajarkan IPA di Sekolah Dasar. Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional Direktorat Jenderal Pendidikan Tinggi Direktorat Ketenagaan

Sanjaya, W. 2009. Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Kencana Prenadamedia Group.

Shoimin, Aris. 2014. 68 Model Pembelajaran Inovatif dalam Kurikulum 2013. Yogyakarta: AR-Ruzz Media

Sudjana, Nana. 2004. Penilaian Hasil Proes Belajar Mengajar. Bandung:PT Remaja Rosdakarya

Suprijono, A. 2009. Cooperative Learning: Teori dan Aplikasi PAIKEM. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Susanto, A. 2013. Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta: Kencana Prenada media Group.

Trianto. 2007. Model-Model Pembelajaran Inovatif Berorientasi Konstruktivistik. Jakarta: Prestasi Pustaka

Trianto. 2010. Model Pembelajaran Terpadu. Jakarta:PT Bumi Aksara




DOI: http://dx.doi.org/10.23887/jear.v2i4.16331

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Jurnal ini diterbitkan oleh :




Universitas Pendidikan Ganesha


Creative Commons License

Journal of Educatioan Action Research is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Journal of Educatioan Action Research indexed by:

  Crossref JPI     JPI Undiksha OneSearch




Creative Commons License

Journal of Educatioan Action Research is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.