Efektivitas Penerapan Metode Tanya Jawab dengan Variasi Media Pembelajaran Terhadap Peningkatan Hasil Belajar Siswa dalam Mata Pelajaran PKN Khusus dalam Materi Ideologi Pancasila

Authors

  • I Gusti Made Suwela

DOI:

https://doi.org/10.23887/jear.v2i4.16345

Abstract

The purpose of this class action research is to determine the effectiveness of the implementation of the Question and Answer Method with a variety of instructional media on improving student learning outcomes in PKN subjects specifically in Pancasila Ideology material in odd grade IV students of SD No. 1 in the 2015/2016 school year. The research subjects in this study were fourth grade students in the odd semester of the 2015/2016 academic year which amounted to 19 students. This research is a classroom action research conducted in three cycles.. Data on student learning outcomes are collected through learning outcomes tests. The collected data was analyzed using descriptive analysis. The results of this study indicate that in the first cycle the number of students was 19 people, who graduated 6 people and those who did not pass 13 people, with an average score of 60.00. The percentage of graduation in the first cycle was 31.58% and the number of graduates was 68.42%, because it did not meet the KKM value standard (65) then the second study was conducted in the second cycle. Data obtained in cycle II with the number of students 19 people, who graduated 16 people and those who did not pass 3 people, with an average value of 66.05 and the percentage of graduation 84.21% and the non-graduation of 15.79%. Because it has not felt complete, the researcher conducted a research again in the third cycle, with the number of students being 19 people, students who passed 19 people with an average value of 68.42% and the percentage of completeness 100%.

References

Agung, A.A Gede. 2005. Metodologi Penelitian Pendidikan. Singaraja: Fakultas Ilmu Pendidikan IKIP Negeri Singaraja.

Alfan, Muhammad. 2013. Pengantar Filsafat Nilai. Bandung: CV Pustaka Setia.

Arikunto, Suharsimi. 2005. Dasar-dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: PT Bumi Aksara.

Ahmad, M. Yusuf dkk. 2017. Hubungan Metode Tanya Jawab dengan Minat Belajar PesertaDidik pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam. Jurnal Al-Thariqah Vol. 2, No. 1.

Elfira, dkk. 2017. Penggunaan Metode Tanya Jawab Dalam Meningkatkan Aktivitas Belajar Siswa Pada Pembelajaran Pkn Kelas Viii A Smp Negeri 3 Marawola. Edu Civic, Vol 5, No 1.

Depdikbud. 1995/1996. Petunjuk Peningkatan Mutu Pendidikan di Sekolah Dasar. Jakarta: Depdikbud.

Darwoto. 2017. Penerapan Metode Tanya Jawab Dengan Variasi Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Pancasila Sebagai Dasar Dan Ideologi Negara Pada Siswa Kelas VIII-H Smp Negeri 2 Kroya Tahun Pelajaran 2014/2015. Jurnal pendidikan Expertis, Vol.1, No.3.

Herlina, Ina. 2013. Penerapan Metode Tanya Jawab Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Dalam Pembelajaran IPS di Sekolah Dasar (Penelitian Tindakan Kelas pada Kelas IV SDN Puncak Kecamatan Dawuan Kabupaten Subang Tahun Ajaran 2012/2013). Skripsi. Tidak Diterbitkan. Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar Universitas Pendidikan Indonesia.

Kamelia, dkk. 2017. Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Melalui Metode Tanya Jawab Pada Mata Pelajaran IPS di Kelas IV SDN No. 4 Siboang. Jurnal Kreatif Tadulako Online Vol. 5 No. 7

Munandir. 2001. Ensikopedia Pendidikan. Malang: UM Press.

Poespowardojo, Soerjanto. 1993. Strategi Kebudayaan Suatu Pendekatan Filosofis. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.

Sayang, Nyoman. Dkk. 2013. Penerapan Metode Tanya Jawab Berbantuan Media Kotak Merjan Untuk Meningkatkan Kemampuan Kognitif Anak Pada Anak Kelompok B Semester II. Jurnal Pendidikan Anak usia Dini Undiksha, Vol.1, No.1.

Sitohang,Justi. 2017. Penerapan Metode Tanya Jawab Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Ipa Pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Ilmu Pendidikan Sosial, sains, dan Humaniora Vol. 3 No. 4.

Sudirman, dkk. 1987. Ilmu Pendidikan. Bandung: Remadja Karya CV.

Sukardi. 2003. Metodologi Penelitian Pendidikan. Jakarta: PT Bumi Aksara.

Sukriyatun,Gunarti. 2016. Penerapan Metode Tanya Jawab Untuk Meningkatkan Pemahaman Peserta Didik Pada Mata Pelajaran Ips (Sejarah) Di Kelas 9.1 Tentang Perang Dunia Ii, Di Smpn 16 Kota Bogor Tahun Pelajaran 2012 / 2013. Jurnal Pendidikan dan Ilmu Sejarah, Vol. 12, No.1

Susiati, Datik. 2013. Penerapan Metode Tanya Jawab Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPS Pada Materi Sumber Daya Alam di Lingkungan Setempat Kelas IV SD Negeri 1 Keprabon, Polanharjo, Klaten Tahun Ajaran 2012/2013. Skripsi. Tidak Diterbitkan. Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Muhammadiyah Surakarta.

Downloads

Published

2018-12-19

How to Cite

Suwela, I. G. M. (2018). Efektivitas Penerapan Metode Tanya Jawab dengan Variasi Media Pembelajaran Terhadap Peningkatan Hasil Belajar Siswa dalam Mata Pelajaran PKN Khusus dalam Materi Ideologi Pancasila. Journal of Education Action Research, 2(4), 409–414. https://doi.org/10.23887/jear.v2i4.16345