The Implementation of Think Pair Share (TPS) Type of Cooperative Learning Model To Improve Student’s Motivation And Nutrition Science Learning Achievement

Authors

  • I Gusti Ayu Made Sukelasmini SMK N 2 Singaraja

DOI:

https://doi.org/10.23887/jear.v3i1.17081

Abstract

The purpose of this research is to know the increasing of student’s motivation and nutrition science learning achievement at second semester Grade X students of SMK N 2 Singaraja Academic Year 2016/2017 after applied the model of Think Pair Share type of cooperative learning model. This research is a classroom action research (CAR). The subjects in this classroom action research are the second semester students of Class X of Tata Boga 5 SMK N 2 Singaraja academic year 2016/2017 which amounts of 41 students. While the object is motivation and student learning achievement. Students' motivational data were collected with observation sheets, while student learning achievement were collected with multiple choice tests. Data analysis used in this research is descriptive data analysis. Based on the research that has been done, it can be concluded that the TPS type cooperative learning model can effectively improve the motivation and learning achievement of Nutrition science at second semester grade X students 5 SMK N 2 Singaraja academic year of 2016/2017. This is evident from the average improvement in student learning motivation in cycle I of 22.10 to 25.22 in cycle II. Classical completeness in cycle I of 82.93 increased to 95.12 in cycle II. While the average increase in student learning results in cycle I was 24.32 increased to 30.41 in cycle II. Classical completeness at cycle I of 78.05 increased to 100 in cycle II

References

Agung, A. A. Gede. 2011. Metodologi Penelitian Pendidikan. Fakultas Ilmu Pendidikan Institut Keguruan dan Keilmuan Negeri Singaraja.

Agung, A. A. Gede. 2014. Metodologi Penelitian Pendidikan. Singaraja: Undiksha.

Azizah. 2013. ”Penerapan Pendekatan Struktural Metode Think Pair Share (TPS) Pada Materi Lingkaran Untuk Meningkatkan Aktivitas Belajar Matematika Siswa “. Tersedia pada e-Journal Program Pascasarjana Universitas Pendidikan Ganesha Program Studi IPA Volume 7 Tahun 2013.

Ibrahim, M, dkk. 2000. Pembelajaran Kooperatif. Surabaya: University Press.

Ibrahim, A. Rachman. 2010. Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Mahasiswa melalui Penerapan Model Pembelajaran Think Pair and Share pada Mata Kuliah Kimia Dasar 1. Forum MIPA, 13(2):77-81.

Indriasih, Aini. 2014. Pembelajaran Kooperatif Model Think Pair and Share sebagai Inovasi Pengajaran IPS di SD. Universitas Terbuka UPBJJ-UT Semarang, 40(1):72-85.

Jannah, Rikhinati, A. N. C. Saputro, & S. Yamtinah. 2013. Penerapan Model Pembelajaran Think Pair Share (TPS) Disertai Buku Saku untuk Meningkatkan Aktivitas dan Prestasi Belajar Kimia pada Materi Minyak Bumi Kelas X SMA Negeri Gondangrejo Tahun Pelajaran 2012/2013. Jurnal Pendidikan Kimia (JPK), 2(4):19-23.

Jayadiningrat, Made Gautama, I. Nyoman Tika, dan Ni Putu Yuliani. "Meningkatkan Kesiapan Dan Hasil Belajar Siswa Pada Pembelajaran Kimia Dengan Pemberian Kuis Di Awal Pembelajaran." Jurnal Pendidikan Kimia Indonesia 1.1 (2017): 7-12.

Muthoharoh, Munifatun, I. Made Kirna, and Gusti ayu Indrawati. "Penerapan Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) Berbasis Multimedia untuk Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Kimia." Jurnal Pendidikan Kimia Indonesia 1.1 (2017): 13-22.

Rusyana, Yus.2006. Peranan Tradisi Lisan dalam Ketahanan Budaya. Jakarta: Direktorat.

Sanjaya, Bratanata, Mustika Wati, dan Syubhan An’nur. 2013. Meningkatkan Hasil Belajar Siswamelalui Penerapan Pembelajarankooperatif Tipe Think Pair-Share (TPS). Berkala Ilmiah Pendidikan Fisika Vol.1, Nomor 3.

Sabil, Husni. 2014. Meningkatkan Hasil Belajar melalui Pembelajaran Kooperatif Tipe ThinkPair-Share pada Materi Penampang dan JaringJaring Mahasiswa Program Studi Pendidikan Matematika FKIP Universitas Jambi. Edumatica, 4 (1):23-29.

Septriana, N. & B. Handoyo. 2006. Penerapan Think Pair Share (TPS) dalam Pembelajaran Kooperatif untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Geografi. Jurnal Pendidikan Inovatif, 2(1):47-50.

Sudjana, Nana, 1990. Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya offset.

Suwatra, dkk. 2007. Modul Belajar dan Pembelajaran. Singaraja: UNDIKSHA.

Wijayanto, Zainnur. 2015. Eksperimentasi Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Think Pair Share (TPS) Dengan Pendekatan Open-Ended Ditinjau Dari Disposisi Matematis Siswa Kelas VIII SMP Negeri Di Kabupaten Purworejo. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, Vol. 3, No. 2.

Wahyuni & R. Hasanah. 2013. Pengaruh Penerapan Metode Eksperimen Dengan strategi TPS (Think Pair Share) dalam Model Pembelajaran Diskusi Terhadap Hasil belajar Siswa Pada Materi Perpindahan Panas Di Kelas VII SMP Negeri 2 Buduran Sidoarjo. Jurnal Inovasi Pendidikan Fisika, 2(3):89-94.

Winayah, I. R., Sudarti, & Nuriman. 2013. Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Think Pair Share dengan Metode Praktikum dalam Pembelajaran IPA Fisika Kelas VIII B SMPN 7 Jember Tahun Pelajaran 2012/2013. Jurnal Pembelajaran Fisika, 1(4).

Downloads

Published

2019-03-05

How to Cite

Sukelasmini, I. G. A. M. (2019). The Implementation of Think Pair Share (TPS) Type of Cooperative Learning Model To Improve Student’s Motivation And Nutrition Science Learning Achievement. Journal of Education Action Research, 3(1), 9–15. https://doi.org/10.23887/jear.v3i1.17081