Peningkatan Prestasi Belajar Agama Hindu Berbasis Model Ekspositori Melalui Diskusi Interaktif
DOI:
https://doi.org/10.23887/jear.v2i3.16264Abstract
This research was carried out at SMP Negeri 3 Sawan class VIII A3 whose learning achievement was still low. The purpose of writing class action research is to find out whether the Expository learning model with interactive discussion can improve student learning achievement. The data collection method is a learning achievement test. The data analysis method is descriptive. The results obtained from this study are expository models with interactive discussions can improve student learning achievement. It is evident from the results obtained at first 18% of those who reached the Minimum Completeness Criteria (KKM) after being given the action in the first cycle increased to 34.61% and in the second cycle increased again to 85%. The conclusion obtained from this study is that the expository model with interactive discussion can improve the learning achievement of grade VIII A3 students of SMP Negeri 3 Sawan.References
Arikunto, S., Suhardjono dan Supardi. 2006. Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: PT Bumi Aksara.
Buana RM, Kartika. 2018. PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN INQUIRI SEBAGAI UPAYA UNTUK MENINGKATKAN PRESTASI BELAJAR PENDIDIKAN AGAMA HINDU. Jurnal Ilmu Pendidikan. Vol.1, No.1.
Dedi Hermawan, Kadek dkk. 2017. Relevansi Nilai Pendidikan Karakter Dalam Geguritan Suddhamala Untuk Meningkatkan Mutu Pendidikan Di Indonesia. Jurnal Penjaminan Mutu, Vol.3, No.2.
Depdiknas. 2011. Membimbing Guru dalam Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Pusat Pengembangan Tenaga Kependidikan Badan Pengembangan Sumber Daya Manusia Pendidikan dan Menjaminan Mutu Pendidikan.
Desmawati. 2017. Peningkatan Hasil Belajar Ekonomi Melalui Metode Ekspositori Pada Siswa Kelas XI IPS 3 SMAN 1 Koto Balingka. Education and Policy in Social Science, Vol.1, No.2.
Soejono dan Abdurrahman, H. 2003. Metode Penelitian Hukum. Jakarta: PT Rineka Cipta.
Sudjana, N. 2002. Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Sanjaya, W. 2006. Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Kencana Prenada Media.
Hidayat, O. S. 2007. Metode Pengembangan Moral dan Nilai-nilai Agama. Jakarta: Universitas Terbuka.
Hildayani, R.. 2008. Penanganan Anak Berkelainan. Jakarta: Universitas Terbuka.
Iriyanto, H.D. 2012. Hebat Gurunya Dahsyat Muridnya. Jakarta: Erlangga.
Kunandar.2008. Langkah Mudah Penelitian Tindakan Kelas Sebagai Pengembangan Profesi Guru. Jakarta: Rajawali Pers.
Lestari, Suci. 2018. Penerapan Metode Pembelajaran Diskusi Dan Resitasi Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Pendidikan Agama Hindu Siswa Kelas Iv Sd Negeri 2 Tumbu Karangasem. Jurnal Penjaminan Mutu, Vol.4, No.1
Prastiwi, R. 2010. Buku Tematik Peduli Lingkungan. Jakarta: PT. Gramedia Widiasarana Indonesia.
Purwanto, N. 1997. Psikologi Pendidikan. Bandung: Rosdakarya.
Sahertian, Piet, A dan Sahertian, A. 1992. Supervisi Pendidikan dalam Rangka Program Inservice Education. Jakarta: Rineka Cipta.
Sardiman, A.M. 1988. Interaksi dan Motivasi Belajar-Mengajar Pedoman bagi Guru dan Calon Guru. Jakarta: Rajawali Pers.
Slavin, R. E. 1995. Cooperative Learning : Theory, Research, and Practice. Boston: Allyn and Bacon.
Suhardjono. 2010. Pertanyaan dan Jawaban di Sekitar Penelitian Tindakan Kelas dan Penelitian Tindakan Sekolah. Malang: Cakrawala Indonesia.
Sudarsana, I. K. (2017, October). Pengembangan Pendidikan Berbasis Kearifan Lokal Untuk Mewujudkan Toleransi Antar Umat Beragama. In Prosiding Seminar Nasional Filsafat (pp. 216-223).
Sudarsana, I. K. (2017, October). Peranan Orang Tua Dalam Penanaman Budi Pekerti Pada Anak. In Prosiding Seminar Nasional Anak Usia Dini (SEMADI) 2 (pp. 157-160).
Sudarsana, I. K. 2017. Interpretation Meaning of Ngaben for Krama Dadia Arya Kubontubuh Tirtha Sari Ulakan Village Karangasem District (Hindu Religious Education Perspective). Vidyottama Sanatana: International Journal of Hindu Science and Religious Studies, Vol. 1, No. 1.
Wiguna, I. M. A. (2017, October). Memaknai Mahavakya Sebagai Bentuk Universalitas Veda Dalam Upaya Membangun Semangat Kebhinekaan. In Prosiding Seminar Pendidikan Agama (pp. 93-102).