The Performance Evaluation of Family Education Working Group in Education Office

Authors

  • Imam Suseno Universitas Indraprasta PGRI Jakarta

DOI:

https://doi.org/10.23887/jere.v4i2.17810

Keywords:

Program Pendidikan Kelurga, Kelompok Kerja, Dinas Pendidikan Provinsi/kab/Kota

Abstract

This study aimed at evaluating the performance of the Family Education Working Group of Education Office in Indonesia to oversee the implementation of the family education program. The research method applied a program evaluation through an analysis of policy stage formulation to the implementation of programs specified in government policy. Using primary data, which was collected by researchers through several instruments, namely: (1) filling sheet in the form of inventory checklist, (2) in-depth interviews, and (3) documentation analysis. The results of data analysis showed that the performance of the family education working group showed a positive results, as seen in the results of mentoring in the education unit more than half of the education units including family education program in the school program and class activities agenda.

Author Biography

Imam Suseno, Universitas Indraprasta PGRI Jakarta

Dosen Pasca Sarjana Univ Indraprasta PGRI Jakarta

References

Dempsey, Hoover. 2005. The Social Context of Parents’ involvement: a path to enhanced achievement. Nashville: Vanderbilt University.

Diadha, Rahminur. 2015. Keterlibatan Orang tua dalam pendidikan anak usia dini di taman kanak-kanak. Edusentris, Jurnal ilmu Pendidikan dan Pengajaran, Vol. 2 No. 1, Maret 2015

Hornby, Garry. 2011. Parents’ involvement in Childhood Education Building Effective School-Family Partnerships, New York: Springer.

Keban, Yeremias T. 2014. Enam Dimensi Strategis Administrasi Publik Konsep, Teori dan Isu. Yogyakarta: Gava Media.

Latunde, Yvette C. 2017. Research in Parents’ involvement: Methods and Strategies for Education and Psychology. California, USA: Azusa Pacific University.

Mardapi, Djemari. 2009. Evaluasi Penerapan Ujian Akhir Sekolah Dasar Berbasis Standar Nasional. Jurnal Penelitian dan Evaluasi Pendidikan Tahun 13, Nomor 2, 2009.

Mariyana, Rita., Nugraha, Ali,. & Rachmawati, Yeni. 2010. Pengelolaan Lingkungan Belajar, Jakarta: Kencana Prenada Media.

Patton, Michael Quinn. 2002. Qualitative Research and Evaluation Methods. California: Sage Publication.

Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 30 Tahun 2017 tentang Pelibatan Keluarga pada Penyelenggaraan Pendidikan.

Peraturan Direktur Jenderal Pendidikan Anak Usia Dini dan Pendidikan Masyarakat Nomor. 127 Tahun 2017, tentang Petunjuk Teknis Pelibatan Keluarga pada Satuan Pendidikan.

Peraturan Direktur Jenderal Pendidikan Anak Usia Dini dan Pendidikan Masyarakat Nomor. 130 Tahun 2017, tentang Petunjuk Teknis Pembentukan Kelompok Kerja (Pokja) Pelibatan Keluarga pada Dinas Pendidikan Provinsi dan Dinas Pendidikan Kabupaten/Kota.

Riany, Yulia Eva. 2018. Orang Tua Terlibat Prestasi Anak Meningkat. https://sahabatkeluarga.kemdikbud.go.id/laman/index.php?r=tpost/xview&id=249900009 (Dilihat April 2019).

Rahayu, Wening Patmi. 2011. Analisis Intensitas Pendidikan Oleh Orang Tua dalam kegiatan belajar anak, status sosial ekonomi orang tua terhadap motivasi belajar dan prestasi belajar siswa. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, Vol.18 Nomor 1, April 2011.

Suseno, Imam. 2018. Evaluasi Program Pendidikan Keluarga Pada Satuan Pendidikan. Seminar Nasional dan Diskusi Panel Multidisiplin Hasil Penelitian dan Pengabdian Kepada Masyarakat, Jakarta 2 Agustus 2018.

Steers, Richard M. 1980. Efektifitas Organisasi, terjemahan Magdalena Jamin. Erlangga: Jakarta.

Thoha, Miftah. 1988. Perilaku Organisasi. Rajawali: Jakarta.

Wahyuni, Endang Sri & Rosmida. Analisis Pengaruh Budaya organisasi,locus of control terhadap kinerja aparat pemerintah daerah dan kepuasan kerja sebagai variabel Intervening. Jurnal Inovasi dan Bisnis,Vol.5, No.1 Juni 2017.

Wirawan. 2011. Evaluasi Teori, Model, Standar, Aplikasi, dan Profesi. Jakarta: Rajawali Pers.

Wirawan. 2009. Evaluasi Kinerja Sumber Daya Manusia. Jakarta: Salemba Empat.

Downloads

Published

2020-06-01

How to Cite

Suseno, I. (2020). The Performance Evaluation of Family Education Working Group in Education Office. Journal of Education Research and Evaluation, 4(2), 194–202. https://doi.org/10.23887/jere.v4i2.17810

Issue

Section

Articles