PENERAPAN KONSELING GESTALT DENGAN TEKNIK PEMBALIKAN DALAM MENINGKATKAN KONSEP DIRI PADA SISWA YANG MENGALAMI KECEMASAN TINGGI. KELAS XI IPS SMA LABORATORIUM UNDIKSHA SINGARAJA
DOI:
https://doi.org/10.23887/jibk.v8i1.11143Abstract
Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui efektifnya Penerapan Konseling Gestalt dengan Teknik Pembalikan untuk Meningkatkan Konsep Diri pada Siswa yang Mengalami Kecemasan Tinggi, Kelas XI IPS SMA Laboratorium Undiksha Singaraja. Desain penelitian yang digunakan adalah one group pretest-postest design , yang merupakan penelitian dengan pengelompokan siswa melalui purposive sampling. Dalam desain ini perlakuan diberikan terhadap suatu kelompok, kemudian dilakukan pengambilan data. Metode analisis data yang digunakan adalah uji t-test. Hasil penelitian ini yaitu kelompok eksperimen menghasilkan 42,59 , dimana t hitung =42,59 > t tabel= 1,761. Untuk itu hipotesis penerapan konseling gestalt dengan teknik pembalikan mampu meningkatkan konsep diri pada siswa yang mengalami kecemasan tinggi, kelas XI IPS SMA Laboratorium Undiksha Singaraja diterima. Besarnya nilai ES = 48,5 maka ES berada pada kategori tinggi, sehingga dapat dinyatakan bahwa penerapan konseling gestalt dengan teknik pembalikan meningkatkan konsep diri pada siswa yang mengalami kecemasan tinggi.Kata Kunci : Model Konseling Gestalt, Teknik Pembalikan, Konsep Diri, Kecemasan
The purpose of this study was to determine the effectiveness of the Counseling Gestalt Reversal Techniques to Improve the self concept to students who experience high anxiety Class XI social class students of SMA Laboratorium Undiksha Singaraja. The study design used is One Group pretest-posttest design is a study with the grouping of students through purposive sampling. In this design the treatment is given to a group, and than do taking data. Data analysis method used was t-test. The results of this study is the first experimental group produces = 42,59, where t = 42,59 > t table = 1.761. So the hypothesis application of counseling gestalt whit reversal techniques able improve the self concept to students who experience high anxiety, clas XI social class students of SMA Laboratorium Undiksha Singaraja, be accepted. The value of ES = 48,5 then ES is in the high category. It can be stated that application of counseling gestalt whit reversal techniques improve the self concept to students who experience high anxiety.
keyword : Counseling Model, Reversal Techniques, self concept, anxiety
Published
Issue
Section
License
Jurnal Ilmiah Bimbingan Konseling Undiksha is an Open Access Journal. The authors who publish the manuscript in this journal agree to the following terms:
JIBK is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License. This permits anyone to copy, redistribute, remix, transmit and adapt the work provided the original work and source is appropriately cited.
This means:
Jurnal Ilmiah Bimbingan KonselingĀ is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
(1) Under the CC-BY license, authors retain ownership of the copyright for their article, but authors grant others permission to use the content of publications in JIBK in whole or in part provided that the original work is properly cited. Users (redistributors) of JIBK are required to cite the original source, including the author's names, JIBK as the initial source of publication, year of publication, volume number, issue, and Digital Object Identifier (DOI); (2) The authors are the copyright owner of the article, and the author grants the JIBK held the first publication right.