Strategi Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Selama Pandemi Covid – 19 : Literature Review
DOI:
https://doi.org/10.23887/jjbk.v12i1.31311Keywords:
Motivasi Belajar, Siswa, Covid - 19Abstract
Abstract: This study aims examine strategies to increase student motivation during the covid – 19 pandemic. This research is a literature review where the researcher conducts an in-depth study of previous studies. Strategies to increase student motivation during the covid – 19 pandemic were found in various ways, such as persuasive communication, ACRS Techniques, using animated video, Virtual Laboratory, active teacher roles, creative teachers, Class Discussion, Role Play Method, Comic Media, Audio Visual Media, Blended Learning Method, Quantum Learning Strategy, lightening the learning climate learning strategy, Think Pair Share (TPS) learning strategy, Genius Learning, SAVI Learning Strategy, stong wind gust strategy, Inquiry Learning Strategy, cooperative learning model spotlight strategy. What students need to understand is that no matter how great motivator is, if there is no desire from within, the motivation will never be realized.Indonesian Abstract: Penelitian ini bertujuan untuk mengkaji strategi peningkatan motivasi siswa selama pandemi COVID-19. Penelitian ini merupakan studi pustaka dimana peneliti melakukan studi mendalam terhadap penelitian sebelumnya. Strategi untuk meningkatkan motivasi siswa selama pandemi COVID-19 ditemukan dengan berbagai cara, seperti komunikasi persuasif, Teknik ACRS, menggunakan video animasi, Laboratorium Virtual, peran aktif guru, guru kreatif, Diskusi Kelas, Metode Role Play, Media Komik, Audio Media Visual, Metode Pembelajaran Blended, Strategi Pembelajaran Quantum, Strategi Pembelajaran Peringan Iklim, Strategi Pembelajaran Think Pair Share (TPS), Pembelajaran Genius, Strategi Pembelajaran SAVI, Strategi Stong Wind Gust, Strategi Pembelajaran Inkuiri, Strategi Lampu Sorot Model Pembelajaran Kooperatif. Yang perlu dipahami siswa adalah bahwa sekuat apapun motivatornya, jika tidak ada keinginan dari dalam, maka motivasi tersebut tidak akan pernah terwujud.
References
Adi, W. C., & Iqbal, M. (1999). Virtual laboratory. Choice Reviews Online, 36(11), 36-6309-36–6309. https://doi.org/10.5860/choice.36-6309 DOI: https://doi.org/10.5860/CHOICE.36-6309
Anggraini, W. (2019). Penerapan strategi hembusan angin kencang untuk meningkatkan motivasi belajar siswa pada mata pelajaran bahasa indonesia di kelas v sekolah dasar negeri 20 pekanbaru. PENTAS: Jurnal Ilmiah Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 5(1), 81–88. DOI: https://doi.org/10.24014/ejpe.v2i1.6607
ARIANTI, A. (2019). Peranan Guru Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. DIDAKTIKA : Jurnal Kependidikan, 12(2), 117–134. https://doi.org/10.30863/didaktika.v12i2.181 DOI: https://doi.org/10.30863/didaktika.v12i2.181
Aritonang, N. A., Irianti, M., Education, P., & Program, S. (n.d.). APPLICATION OF COOPERATIVE LEARNING MODEL OF SPOTLIGHT STRATEGY TO IMPROVE LEARNING MOTIVATION OF SMP N 8 PEKANBARU STUDENTS STRATEGI SPOTLIGHT UNTUK MENINGKATKAN MOTIVASI. 1–10.
Azhar Haq. (2018). Motivasi Belajar Dalam Meraih Prestasi. Vicratina, 3, 193–214.
Budiarti, W. N., & Haryanto, H. (2016). Pengembangan Media Komik Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Dan Keterampilan Membaca Pemahaman Siswa Kelas Iv. Jurnal Prima Edukasia, 4(2), 233. https://doi.org/10.21831/jpe.v4i2.6295 DOI: https://doi.org/10.21831/jpe.v4i2.6295
Cumayunaro, A. (2019). MENARA Ilmu Vol. XIII No.5 April 2019. Jurnal Penelitian Dan Kajian Ilmu, XIII(5), 124. https://jurnal.umsb.ac.id/index.php/menarailmu/article/view/1397
Fadlilah, A. N. (2020). Strategi Menghidupkan Motivasi Belajar Anak Usia Dini Selama Pandemi COVID-19 melalui Publikasi. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 373. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i1.548 DOI: https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i1.548
Febnasari, S. D., Arifin, Z., & Setianingsih, E. S. (2019). Efektifitas Penggunaan Metode Pembelajaran Diskusi Kelas dengan Strategi “TPS” untuk Meningkatkan Motivasi Belajar. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 3(3), 315. https://doi.org/10.23887/jisd.v3i3.19456 DOI: https://doi.org/10.23887/jisd.v3i3.19456
Fitri, E., Ifdil, I., & S., N. (2016). Efektivitas layanan informasi dengan menggunakan metode blended learning untuk meningkatkan motivasi belajar. Jurnal Psikologi Pendidikan Dan Konseling: Jurnal Kajian Psikologi Pendidikan Dan Bimbingan Konseling, 2(2), 84. https://doi.org/10.26858/jpkk.v2i2.2250 DOI: https://doi.org/10.26858/jpkk.v2i2.2250
Hidayati, Y. M. (2014). Penerapan Strategi Cooperative Script Dengan Media Komik Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Kelas V Pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia. Jurnal Profesi Pendidikan Dasar, 1(1), 42–43. DOI: https://doi.org/10.23917/ppd.v1i1.1554
Jamco, m. taher. (2015). Jurnal Biology Science & Education 2015 ANGGI TIAS. P. Gottfredson, 4(1), 74–82. http://dx.doi.org/10.33477/bs.v4i1.531 DOI: https://doi.org/10.33477/bs.v4i1.531
Motivasi, P., Santri, B., Pondok, D., Miftahul, P., Menurut, T., & Uno, H. B. (2020). eL_Huda, Volume 11, Nomer 2/2020 16. Journal of Healthcare Technology and Medicine, II, 5–6.
Musyarrof, A. F., Nugroho, S. E., & Masturi, M. (2018). The Analysis of Students’ Critical Thinking Weakness in Senior High School on Physics Learning. 3, 17–32. https://doi.org/10.2991/iset-18.2018.8 DOI: https://doi.org/10.2991/iset-18.2018.8
Oktivianto, O. I., Hudaidah, H., & Alian, A. (2018). Pengaruh Implementasi Model Pembelajaran Role Playing dengan Media Film terhadap Motivasi Belajar Peserta Didik dalam Pelajaran Sejarah Materi Perang Palembang Kelas X di SMA Srijaya Negara Palembang. Jurnal Pendidikan (Teori Dan Praktik), 3(2), 113. https://doi.org/10.26740/jp.v3n2.p113-118 DOI: https://doi.org/10.26740/jp.v3n2.p113-118
Pradilasari, L., Gani, A., & Khaldun, I. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Audio Visual pada Materi Koloid Untuk Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Siswa SMA. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia, 7(1), 9–15. https://doi.org/10.24815/jpsi.v7i1.13293 DOI: https://doi.org/10.24815/jpsi.v7i1.13293
Prasojo, R. J. (2016). Pengaruh perhatian orang tua dan kedisiplinan siswa terhadap prestasi belajar mata pelajaran IPS. Jurnal Penelitian Dan Pendidikan IPS, 9(2), 1131–1149. https://media.neliti.com/media/publications/37082-ID-pengaruh-perhatian-orang-tua-dan-kedisiplinan-belajar-terhadap-prestasi-belajar.pdf DOI: https://doi.org/10.30870/jpbk.v2i1.3023
Rahardja, U., Aini, Q., Ariessanti, H. D., & Khoirunisa, A. (2018). Pengaruh Gamifikasi pada iDu (iLearning Education) dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Mahasiswa. NJCA (Nusantara Journal of Computers and Its Applications), 3(2), 120–124. https://doi.org/10.36564/njca.v3i2.85 DOI: https://doi.org/10.36564/njca.v3i2.85
Rosyida, S., Munzil , M., & Joharmawan, R. (2017). Pengaruh Penggunaan Media Audio Visual Dalam Pembelajaran Problem Posing Terhadap Motivasi Dan Hasil Belajar Larutan Penyangga. J-PEK (Jurnal Pembelajaran Kimia), 2(1), 41–52. https://doi.org/10.17977/um026v2i12017p041 DOI: https://doi.org/10.17977/um026v2i12017p041
Safitri, Firharianti, & Sahal, M. (2017). The Implementation of Learning Strategy Aactive Rolled to Improve the Students ’ Motivation of the Second Years Science Physics at SMPN 40 PEKANBARU. 44, 1–12.
Sukamto, S. (2015). Pembelajaran Matematika Strategi Quantum Learning Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Malih Peddas (Majalah Ilmiah Pendidikan Dasar), 4(2), 21–25. https://doi.org/10.26877/malihpeddas.v4i2.535 DOI: https://doi.org/10.26877/malihpeddas.v4i2.535
Suwondo, H., Ruslan, D., & Yus, A. (2019). Penggunaan Strategi Genius Learning Untuk Meningkatkan Motivasi Dan Hasil Belajar Ips Siswa Pada Kelas V SDN 028229. Jurnal Tematik, 9(1), 54–61. DOI: https://doi.org/10.31764/justek.v1i1.406
Syaparuddin, Meldianus, & Elhami. (2018). Strategi Pembelajaran Aktif Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar PKn Peserta Didik. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 2(1), 31–42. DOI: https://doi.org/10.33084/tunas.v2i1.561
Uno, H. B., & Ma’ruf, A. R. K. (2016). Pengembangan Media Pembelajaran IPS Berbasis Website untuk Siswa Kelas VII Madrasah Tsanawiyah Negeri. JTP - Jurnal Teknologi Pendidikan, 18(3), 169–185. https://doi.org/10.21009/jtp1803.1 DOI: https://doi.org/10.21009/JTP1803.1
Wuryanti, U., & Kartowagiran, B. (2016). Pengembangan Media Video Animasi Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Dan Karakter Kerja Keras Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Karakter, 6(2), 232–245. https://doi.org/10.21831/jpk.v6i2.12055 DOI: https://doi.org/10.21831/jpk.v6i2.12055
Downloads
Published
Issue
Section
License
Jurnal Ilmiah Bimbingan Konseling Undiksha is an Open Access Journal. The authors who publish the manuscript in this journal agree to the following terms:
JIBK is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License. This permits anyone to copy, redistribute, remix, transmit and adapt the work provided the original work and source is appropriately cited.
This means:
Jurnal Ilmiah Bimbingan Konseling is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
(1) Under the CC-BY license, authors retain ownership of the copyright for their article, but authors grant others permission to use the content of publications in JIBK in whole or in part provided that the original work is properly cited. Users (redistributors) of JIBK are required to cite the original source, including the author's names, JIBK as the initial source of publication, year of publication, volume number, issue, and Digital Object Identifier (DOI); (2) The authors are the copyright owner of the article, and the author grants the JIBK held the first publication right.