Hubungan antara Manajemen Waktu dan Regulasi Diri dengan Kecanduan Smartphone
DOI:
https://doi.org/10.23887/jjbk.v12i1.32575Keywords:
pengaturan diri, manajemen waktu, kecanduan smartphoneAbstract
Abstract: This study aims to identify the relationship between self-regulation, time management, and smartphone addiction on Public Senior High School students in North Surakarta. The data were collected from Public Senior High School 1, 5, and 8 Surakarta with samples of 283 students. The data collection technique was simple random sampling by developing three scales, i.e., self-regulation skill, time management scale, and smartphone addiction scale. This study applied two kinds of data analysis, which were descriptive analysis and regression analysis. The results of this study showed a negative relationship between self-regulation, time management, and smartphone addiction, either partially or entirely by 27.7%. The results also showed that the higher the student’s self-regulation and time management levels, the lower the level of student smartphone addiction.Indonesian Abstract. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui hubungan antara regulasi diri, manajemen waktu dan adiksi smartphone pada siswa SMA Negeri di Surakarta Utara. Pengumpulan data dilakukan di SMA Negeri 1, 5, dan 8 Surakarta dengan sampel sebanyak 283 siswa. Teknik pengumpulan data menggunakan simple random sampling dengan mengembangkan tiga skala yaitu skala kemampuan regulasi diri, skala manajemen waktu, dan skala kecanduan smartphone. Penelitian ini menggunakan dua jenis analisis data, yaitu analisis deskriptif dan analisis regresi. Hasil penelitian ini menunjukkan adanya hubungan negatif antara regulasi diri, manajemen waktu, dan adiksi smartphone, baik secara parsial maupun seluruhnya sebesar 27,7%. Hasil penelitian juga menunjukkan bahwa semakin tinggi tingkat regulasi diri dan manajemen waktu siswa, maka semakin rendah pula tingkat kecanduan smartphone siswa.
References
Alrasheed, K. B., & Apriati, M. (2018). Hubungan Antara Kecanduan Gadget dengan Kecerdasan Emosi pada Remaja (Sebuah Studi Pada Siswa SMP di Kecamatan Setiabudi Jakarta Selatan ). Jurnal Sains Psikologi, 7(2), 136–142.
Arjanggi, R., & Suprihatin, T. (2010). Metode Pembelajaran Teman Sebaya Meningkatkan Hasil Belajar Berdaarkan Regulasi Diri. Makara.Sosial Humoniora, 14(2), 91–97. DOI: https://doi.org/10.7454/mssh.v14i2.666
Fatimah, S., & Fasikhah, S. S. (2013). Self-Regulated Learning (SRL) Dalam Meningkatkan Prestasi Akademik Pada Mahasiswa. Jurnal Ilmiah Psikologi Terapan, 1(1), 145–155.
Gea, A. (2014). Time Management: Menggunakan Waktu Secara Efektif dan Efisien. HUMANIORA Vol.5 No.2 Ok tober 2014:, 5(45), 777–785. DOI: https://doi.org/10.21512/humaniora.v5i2.3133
Harlina, A. P., Theresia, M., & Hartati, S. (2014). Mengembangkan Kemampuan Manajemen Waktu melalui Layanan Penguasaan Konten dengan Teknik Kontrak Perilaku. Indonesian Journal of Guidance and Counseling: Theory and Application, 3(1), 1–8. http://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/jbk%0AMENGEMBANGKAN
Khotijah, L. N., & Rahman, I. K. (2016). Konsep Bimbingan Konseling Impact Berbasis Islam Untuk Meningkatkan Regulasi Diri dalam Pemanfaatan Gadget. jurnal Hisbah, 13(2), 1–13. DOI: https://doi.org/10.14421/hisbah.2016.132-01
Kristy, D. Z. (2018). Hubungan Antara Manajeman Waktu dan Dukungan Sosial dengan Prokastinasi Akademik Pada Siswa Kelas XI SMA Negeri 1 Ungaran Tahun Pelajaran 2017/2018. Universitas Negeri Semarang. DOI: https://doi.org/10.15294/ijgc.v8i1.27736
Kumar, A. K., & Sherkhane, M. S. (2018). Assessment of gadgets addiction and its impact on health among undergraduates. International Journal of Community Medicine and Public Health, 5(8), 3624–3628. DOI: https://doi.org/10.18203/2394-6040.ijcmph20183109
Kwon, M., Kim, D., Cho, H., & Yang, S. (2013). The Smartphone Addiction Scale : Development and Validation of a Short The Smartphone Addiction Scale : Development and Validation of a Short Version for Adolescents. PLOS ONE, 8(12)(December), 1–7. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0083558 DOI: https://doi.org/10.1371/journal.pone.0083558
Lukman. (2018). Penggunaan dan Adiksi Smartphone di Kalangan Mahasiswa Fakultas Kedokteran Universitas Hasanuddin Angkatan 2015 dan 2016. In Mathematics Education Journal (Vol. 1, Nomor 1). https://doi.org/10.29333/aje.2019.423a DOI: https://doi.org/10.29333/aje.2019.423a
Maknuni, J. (2020). Pengaruh Media Belajar Smartphone Terhadap Belajar Siswa Di Era Pandemi ( The Influence of Smartphone Learning Media on Student Learning in The Era Pandemi. Indonesian Education Administration and Leadership Journal (IDEAL), 02(2), 94–106.
Mulawarman, Rahmawati, A. N., Ariffudin, I., Afrinda, T. M., Nurfitri, A. D., Munandar, A., & Widhanarto, P. G. (2020). Problematika Penggunaan Internet Konsep, Dampak, dan Strategi Penanganannya (Mulawarman (ed.)). Prenamedia Group.
Norlina. (2019). Relationship Between The Intensity Of The Use Social Media And Self Control With The Smartphone Addiction in 2018 Students of the Study Progam For Course Study And Counseling FKIP University Of Lambung Mangkurat. Jurnal Pelayanan Bimbingan dan Konseling Progam Studi Bimbingan dan Konseling FKIP Universitas Lambung Mangkurat, 192–199.
NRH, F., & Tri, M. (2018). Kecanduan Smartphone ditinjau dari Kontrol Diri dan Jenis Kelamin Pada Siswa SMA Mardisiswa Semarang. Jurnal Empati, 7(Nomor 4), 152–161.
Rini, M. K., & Huriah, T. (2020). Prevalensi dan Dampak Kecanduan Gadget Pada Remaja : Literature Review. Jurnal Keperawatan Muhammadiyah, 5(1), 185–194. DOI: https://doi.org/10.30651/jkm.v5i1.4609
Setianingrum, M. E., & Prasetiani, A. tri. (2020). Hubungan Antara Self-Regulation Dengan Kecenderungan Adiksi Game Online Pada Mahasiswa Fakultas Teknologi Informasi Universitas Kristen Satya Wacana. Jurnal Teknologi Informasi, 6(1), 1–12. DOI: https://doi.org/10.52643/jti.v6i1.635
Simangunsong, S., & Sawitri, D. R. (2017). Hubungan Stres dan Kecanduan Smartphone pada Siswa Kelas X SMA Negeri 5 Surakarta. Jurnal Empati, 6, 52–66. DOI: https://doi.org/10.14710/empati.2017.19988
Suargani, G. (2019). Hubungan Antara Konformitas Teman Sebaya dan Manajemen Waktu dengan Kecanduan Game Online pada Siswa Kelas XI SMA Negeri 3 Kota Tegal Tahun Pelajaran 2018/2019.
Syafrida, R. (2014). Regulasi diri dan Intensitas Penggunaan Smartphone terhadap Keterampilan Sosial. JURNAL PENDIDIKAN USIA DINI, 8(2), 353–363.
Yulanda, N. (2017). Pentingnya Self Regulated Learning Bagi Peserta Didik dalam Penggunaan Gadget. Research and Development Journal Of Education, 3(2), 164–171. DOI: https://doi.org/10.30998/rdje.v3i2.2013
Downloads
Published
Issue
Section
License
Jurnal Ilmiah Bimbingan Konseling Undiksha is an Open Access Journal. The authors who publish the manuscript in this journal agree to the following terms:
JIBK is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License. This permits anyone to copy, redistribute, remix, transmit and adapt the work provided the original work and source is appropriately cited.
This means:
Jurnal Ilmiah Bimbingan Konseling is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
(1) Under the CC-BY license, authors retain ownership of the copyright for their article, but authors grant others permission to use the content of publications in JIBK in whole or in part provided that the original work is properly cited. Users (redistributors) of JIBK are required to cite the original source, including the author's names, JIBK as the initial source of publication, year of publication, volume number, issue, and Digital Object Identifier (DOI); (2) The authors are the copyright owner of the article, and the author grants the JIBK held the first publication right.