Analisis Teori Karir Krumboltz: Literature Review

Authors

  • Azmatul Khairiah Sari Universitas Negeri Padang
  • A. Muri Yusuf Universitas Negeri Padang
  • Mega Iswari Universitas Negeri Padang
  • Afdal Afdal Universitas Negeri Padang

DOI:

https://doi.org/10.23887/jjbk.v12i1.33429

Keywords:

Teori Krumboltz, Bimbingan Konseling Karir

Abstract

Abstract: Students must plan and orientate their career direction from an early age. This is done so that the individual knows where the future career is going and what he must do to achieve the planned career. Choosing a major, choosing extracurricular activities that support the direction of career choices also need to be done. School is a place that plays a role in the direction of student career planning. Besides that, parents also make a significant contribution to the direction of student career planning. There are many career development theories that can be used by counseling teachers or counselors in providing career counseling services. One of them is Krumboltz's social theory of learning. Krumboltz theory contributes quite a lot in the direction of career planning for students in schools or employees who will choose a job. Then we will try to review how Krumboltz's theory sees the direction of student career planning.



Indonesian Abstract: Individu harus merencanakan dan mengorientasikan kemana arah karirnya sejak dini. Hal ini dilakukan agar individu mengetahui kemana arah karir masa depan dan apa yang harus ia lakukan untuk mencapai karir yang direncanakan tersebut. Memilih jurusan, memilih kegiatan ektrakurikuler yang mendukung arah plihan karir juga perlu dilakukan. Sekolah menjadi wadah yang cukup berperan pada arah perencanaan karir siswa. Disamping itu orangtua juga memberikan kontribusi yang cukup signifikan pada arah perencanaan karir siswa. Banyak teori pengembangan karir yang bisa digunakan oleh guru bimbingan konseling atau konselor dalam memberikan layanan konseling karir. Salah satunya adalah teori sosial belajar Krumboltz. Teori Krumboltz cukup banyak memberikan kontribusi dalam arah perencanaan karir siswa di sekolah ataupun karyawan yang akan memilih pekerjaan. Maka kita akan mencoba mengulas bagaimana teori Krumboltz melihat bagaimana arah perencanaan karir siswa.

References

Abdullah, S. M. (2018). A Multiple Loops Career Crafting Model: Konstruksi Karier Di Era Boundaryless Workplace. Universitas Gajah Mada.

Aminurrohim, Ardiyatna Wahyu. Sinta Saraswati, Kusnarto Kurniawan. Survei Faktor-Faktor Pneghambat Perencanaan Karir Siswa. Indonesian Journal Of Guidance and Counseling Theory And Application. IJGC 3 (2) (2014). P. 57-63

Anisa , Siti. Sugiyo & Catharina Tri Anni, Pengembangan Model Bimbingan Karir Terintegrasi Dalam Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Untuk Meningkatkan Kesadaran Karir Siswa Sekolah Dasar, Jurnal Bimbingan Konseling 5 (2) (2016), p. 107-112

Hadiarni & irman.(2009). Konseling Karier. Batusangkar: STAIN Batusangkar Press

Jannah, Miftahul. Tugas-Tugas Perkembangan Pada Usia Kanak-Kanak, Gender Equality: Internasional Journal of Child and Gender Studies, Vol. 1, No. 2, September 2015, p.87-98

Khairun, Deasy Yunika, Melly Sri Sulastri, Anne Hafina. Layanan Bimbingan Karir Dalam Peningkatan Kematangan Eksplorasi Karir Siswa. Jurnal Penelitian Bimbingan Dan Konseling. Vol 1 No 1, p. 1-23

Mardiyati, B. D., & Yuniawati, R. (2015). Perbedaan Adaptabilitas Karir Ditinjau Dari Jenis Sekolah (SMA Dan SMK). Empathy, 3(1), 31–41.

Mitchell, L.K. and Krumboltz, J.D. (1996). Krumboltz’s learning theory of career choice and counseling. In D.Brown, L.Brooks and Associates (Eds). Career Choice and Development. 3rd edition. San Francisco: 3rd edition

Mitchell, A.M.., Jones, G.B. and Krumboltz, J.D.(Eds) (1979). Social Learning And Career Decision-Making. Cranston, RI: Carroll Press

Sastrawati , Wayan Udayani. Ni Kadek Chandra Purwanti, Kadek Suhardita , I Ketut Sapta & Ni Komang Sri Yuliastini. Efektivitas Konseling Behavioral Model Krumboltz Untuk Mengembangkan Keputusan Karir Siswa. Jurnal Konseling Indonesia http://ejournal.unikama.ac.id/index.php/JKI ISSN: Print 2475-888X – Online 2476-8901 Vol. 4 No. 2, April 2019. hlm. 63 – 67 DOI: https://doi.org/10.21067/jki.v4i2.3351

Sumita, Luhur Wicaksono, Yuline. Analisis Pemahaman Perencanaan Karir Siswa Di Kelas XII SMA Negeri 9 Pontianak. Jurnal pendidikan dan pembelajaran Khatulistiwa, Vol 7 No 7 (2018), p. 1-10

Yusuf , A. Muri. (2002). Kiat Sukses Dalam Karir, Padang: Ghalia Indonesia

Warsita, B. (2018). Teori Belajar Robert M. Gagne dan Implikasinya pada Pentingnya Pusat Sumber Belajar. Jurnal Teknodik, 12(1), 64–78. DOI: https://doi.org/10.32550/teknodik.v12i1.421

Winkel WS & MM. Sri Hastuti, 2007. Bimbingan Dan Konseling Di Institusi Pendidikan. Yogyakarta; Media Abadi

Zunker, Vernon G. 2006. Career Counseling A Holistic Approach. USA: Thomson Higher Education 10 Davis Drive Belmont, CA 94002-3098

Downloads

Published

2021-03-31