Hubungan antara Locus Of Control dan Perfeksionisme dengan Prokrastinasi Akademik pada Mahasiswa

Authors

  • Isni Mardiani Universitas Negeri Jakarta
  • Sri Zulaihati Universitas Negeri Jakarta
  • Ati Sumiati Universitas Negeri Jakarta

DOI:

https://doi.org/10.23887/jibk.v13i3.36187

Keywords:

Locus Of Control, Perfeksionisme, Prokrastinasi akademik

Abstract

This study aims to determine whether there is a relationship between locus of control and perfectionism with academic procrastination in students. The study used a correlational approach and quantitative data types. Primary data is used for all research variables, namely the data obtained by the researcher directly. The population in this study was students of Accounting Education and Accounting students of the Faculty of Economics, State University of Jakarta, batch 2016 and 2017 consisting of 266 students. The sampling technique used proportional random sampling so that the sample of 152 students. Data were collected through questionnaires. Analysis of research results using descriptive statistics, normality test, linearity test, multiple regression equation, f test, t test and analysis of the coefficient of determination. The results of this study are 1) There is a negative relationship between locus of control with academic procrastination, 2) There is no positive relationship between perfectionism with academic procrastination and 3) There is a relationship between locus of control and perfectionism together with academic procrastination.

Abstrak:

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui apakah ada hubungan locus of control dan perfeksionisme dengan prokrastinasi akademik pada mahasiswa. Penelitian menggunakan pendekatan korelasional dan jenis data kuantitatif. Data primer digunakan pada semua variabel penelitian, yakni data diperoleh peneliti secara langsung. Populasi penelitian ini sebanyak 266 mahasiswa terdiri dari mahasiswa Pendidikan Akuntansi dan mahasiswa Akuntansi Fakultas Ekonomi Universitas Negeri Jakarta angkatan 2016 dan 2017. Teknik pengambilan sampel menggunakan propotional random sampling sehingga sampelnya adalah 152 mahasiswa. Teknik pengumpulan data dengan meggunakan kuesioner. Analisis hasil penelitian menggunakan statistik deskriptif, uji normalitas, uji linieritas, persamaan regresi berganda, uji f, uji t dan analisis koefisien determinasi. Hasil penelitian ini yaitu 1) Ada hubungan negatif antara locus of control dengan prokrastinasi akademik, 2) Tidak ada hubungan positif antara perfeksionisme dengan prokrastinasi akademik dan 3)Ada hubungan antara locus of control dan perfeksionisme secara bersama-sama dengan prokrastinasi akademik.

References

Basri, A. S. H. (2018). Prokrastinasi Akademik Mahasiswa Ditinjau Dari Religiusitas. Hisbah: Jurnal Bimbingan Konseling Dan Dakwah Islam, 14(2), 54–77. https://doi.org/10.14421/hisbah.2017.142-05 DOI: https://doi.org/10.14421/hisbah.2017.142-05

Batubara, J., & Asriatuzzekya. (2017). Contribution Locus of Control and Self Esteem to Student Academic Procrastination. Jurnal Ilmu Pendidikan, Psikologi, Bimbingan Dan Konseling, 7(1), 54–62. Retrieved from http://ojs.fkip.ummetro.ac.id/index.php/bk/article/view/797 DOI: https://doi.org/10.24127/gdn.v7i1.797

Gunawinata, V. A. R., Nanik, & Lasmono, H. K. (2008). Perfeksionisme, Prokrastinasi Akademik, dan Penyelesaian Skripsi Mahasiswa. Anima, Indonesian Psychological Journal, 23(3), 256–276.

Lasari, D. M., Marjohan, & Karneli, Y. (2019). Kontribusi Locus Of Control Dan Perfeksionis terhadap Prokrastinasi Akademik Siswa Serta Implikasinya Dalam Pelayanan Bimbingan Dan Konseling Di SMAN 10 Padang. Journal of Chemical Information and Modeling, 2(1), 1–28. DOI: https://doi.org/10.47647/jsh.v2i1.136

Pujiyanti, A. (2017). Pengaruh Intesitas Mengikuti Mentoring ( LIQĀ ’ ) Dengan Prokrastinasi Akademik Mahasiswa. Ilmu Sosial Dan Pendidikan, 1, 13–20.

Sari, W. L., & Fakhruddiana, F. (2019). Internal locus of control , social support and academic procrastination among students in completing the thesis. International Journal of Evaluation and Research in Education (IJERE) Vol., 8(2), 363–368. https://doi.org/10.11591/ijere.v8i2.17043 DOI: https://doi.org/10.11591/ijere.v8i2.17043

Steel, P. (2007). The nature of procrastination. Psychological Bulletin, 133, 65–94. DOI: https://doi.org/10.1037/0033-2909.133.1.65

Published

2022-10-21