penerapan konseling eksistensial humanistik untuk meningkatkan rasa percaya diri siswa
DOI:
https://doi.org/10.23887/jibk.v1i1.377Abstract
KONSELING EKSISTENSIAL HUMANISTIK UNTUK MENINGKATKAN RASA PERCAYA DIRI SISWA
Oleh :
Ketut Fandi Mertha Dharma
Abstrak:
Penelitian ini merupakan penelitian tindakan bimbingan konseling yang bertujuan untuk menanggulangi siswa yang kurang memiliki rasa percaya diri melalui konseling eksistensial humanistik pada siswa kelas X.6 di SMA Negeri 1 Singaraja.
Data yang dikumpulkan dalam penelitian ini adalah data tentang percaya diri. Untuk memperoleh data yang akurat dari variable yang diteliti menggunakan kuesioner percaya diri. Dalam penelitian ini kuesioner percaya diri dikembangkan menjadi aspek-aspek sebagai berikut : (1) Percaya diri dalam tingkah laku, terdiri dari indikator melakukan sesuatu secara maksimal, mendapat bantuan dari orang lain,mampu menghadapi segala kendala dengan 10 butir pertanyaan, (2) Percaya diri dalam emosional, terdiri dari indikator mengetahui perasaan sendiri, mengetahui kasih sayang, pengertian dan perhatian disaat mengalami kesulitan dengan 10 butir pertanyaan, (3) Percaya diri spiritual, terdiri dari indikator menghayati kodrat alami dengan 10 butir pertanyaan. Penelitian ini melibatkan sejumlah 32 siswa di kelas X.6, yang terdiri dari 15 siswa laki-laki dan 17 siswa perempuan. Terdapat 10 siswa yang menunjukkan rasa percaya diri rendah, dan ke-10 siswa tersebut diberikan perlakuan melalui konseling eksistensial humanistik.
Penelitian ini dilakukan dua siklus, siklus yang pertama diperoleh peningkatan, namun hanya 6 orang siswa yang mencapai kriteria di atas 65%, sedangkan 4 orang siswa belum mencapai peningkatan di atas 65%. Sehingga diadakan siklus kedua, ke-4 siswa tersebut mencapai peningkatan di atas 65%. Hasil analisis menunjukkan upaya menanggulangi siswa kurang percaya diri dengan menggunakan layanan konseling humanistik pada siswa kelas X.6 di SMA Negeri 1 Singaraja, ada perubahan perilaku siswa yang lebih baik
Kata kunci : Konseling eksistensial humanistic, rasa percaya diri
By :
Ketut Fandi Mertha Dharma
Ganesha University
Abstract :
This study counseling class research that purposes to face the students who have low of self-confident thorough humanistic existential counseling in X.6 students of SMA N 1 Singaraja
The data that collected in this research is about self-confident. A questionaire about confidence used to collect accurate data from researched variable. In this research, a confidence questionaire developed into (1) behaviour confidence with doing something maximally indicator, get help from others, facing every possible way, 10 questions, (2) emotional confidence, knowing self-feeling, knowing love and care when faceing problem indicaor, 10 questions, (3) Spiritual confidence, living natural order indicator, 10 questions. To collect that data, this research use appraisal range instrument with Likert’s pattern. This study that have 32 students, with 15 male and 17 female students. There are 10 students that shows a low self-confidence, and all of that 10 students are gived a counceling humanistic existential treatment
This study has two classes. There is increase in the first class but only 6 students achieve the criteria more than 65% while 4 students not achieve the criteria more than 65% so there is second class, 4 students have achieve the criteria more than 65%.The analyst result show the work to face the students who have low of self-confident with the humanistic counseling service in X.6 students of SMA N 1 Singaraja, there is better change in students behavior
Kata Kunci : Konseling eksistenseial humanistik, rasa percaya diri
Downloads
Published
Issue
Section
License
Jurnal Ilmiah Bimbingan Konseling Undiksha is an Open Access Journal. The authors who publish the manuscript in this journal agree to the following terms:
JIBK is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License. This permits anyone to copy, redistribute, remix, transmit and adapt the work provided the original work and source is appropriately cited.
This means:
Jurnal Ilmiah Bimbingan Konseling is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
(1) Under the CC-BY license, authors retain ownership of the copyright for their article, but authors grant others permission to use the content of publications in JIBK in whole or in part provided that the original work is properly cited. Users (redistributors) of JIBK are required to cite the original source, including the author's names, JIBK as the initial source of publication, year of publication, volume number, issue, and Digital Object Identifier (DOI); (2) The authors are the copyright owner of the article, and the author grants the JIBK held the first publication right.