EFEKTIVITAS KONSELING BEHAVIORAL TEKNIK ASSERTIVE TRAINING UNTUK MEMINIMALISASI PERILAKU MENYIMPANG PADA SISWA KELAS VIII SMP NEGERI 2 SINGARAJA TAHUN PELAJARAN 2013/2014
DOI:
https://doi.org/10.23887/jibk.v2i1.3912Abstract
Tujuan penelitian ini secara umum adalah untuk mengetahui efektifitas konseling behavioral untuk meminimalisasi perilaku menyimpang pada siswa kelas VIII SMP Negeri 2 Singaraja tahun pelajaran 2013/2014. Jenis penelitian ini adalah penelitian eksperimen dengan desain “Postest Only Control Group Design”. Populasi penelitian adalah siswa kelas VIII SMP Negeri 2 Singaraja tahun pelajaran 2013/2014 dengan N=575. Sampel Penelitian ditetapkan 82 orang yang pengambilan sampelnya dilakukan dengan teknik Group Random Sampling. Metode pengumpulan data yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode kuesioner. Data penelitian dianalisis dengan teknik statistik t-test dan dibantu dengan program Microsoft office excel 2007 dan SPSS 16.0 for windows. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa : (1) terdapat perbedaan signifikan perilaku menyimpang antara kelompok siswa yang mengikuti dengan kelompok siswa yang tidak mengikuti konseling behavioral di kelas VIII SMP Negeri 2 Singaraja hal ini dilihat dari mean kelompok siswa yang mengikuti konseling behavioral (133,17) dengan kelompok siswa yang tidak mengikuti konseling behavioral (85,32), hal ini dilihat dari hasil analisis nilai thitung lebih besar dari ttabel dengan df =82 Dan taraf signifikansi 1% (t=0,053, p < 0,01). Sehingga penerapan konseling behavioral teknik assertive Training untuk meminimalisasi perilaku menyimpang pada siswa kelas VIII SMP Negeri 2 Singaraja tahun pelajaran 2013/2014 efektifKata Kunci : Kata kunci : konseling behavioral, assertive training, perilaku menyimpang
The purpose of this study was to determine the general effectiveness of behavioral counseling to minimize deviant behavior in the eighth grade students of SMP Negeri 2 Singaraja school year 2013/2014. This research is an experimental research design with "post-test Only Control Group Design". The study population is the eighth grade students of SMP Negeri 2 Singaraja school year 2013/2014 with N = 575. The study sample set 82 men who carried out the sample collection Group Random Sampling technique. Data collection methods used in this study is a questionnaire method. Data were analyzed by t-test statistical techniques and assisted with the program Microsoft office excel 2007 and SPSS 16.0 for Windows. The results of this study indicate that: (1) there are significant differences in deviant behavior among groups of students who follow the group of students who do not follow the behavioral counseling in Junior High School eighth grade 2 Singaraja it is seen from the mean of the group of students who take (133.17) with group students who do not follow (85.32), it is seen from the results of the analysis tcount greater than t table with df = 82 and 1% significance level (t = 0.053, p keyword : Keywords: behavioral counseling, assertive training, deviant behavior
Downloads
Published
Issue
Section
License
Jurnal Ilmiah Bimbingan Konseling Undiksha is an Open Access Journal. The authors who publish the manuscript in this journal agree to the following terms:
JIBK is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License. This permits anyone to copy, redistribute, remix, transmit and adapt the work provided the original work and source is appropriately cited.
This means:
Jurnal Ilmiah Bimbingan Konseling is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
(1) Under the CC-BY license, authors retain ownership of the copyright for their article, but authors grant others permission to use the content of publications in JIBK in whole or in part provided that the original work is properly cited. Users (redistributors) of JIBK are required to cite the original source, including the author's names, JIBK as the initial source of publication, year of publication, volume number, issue, and Digital Object Identifier (DOI); (2) The authors are the copyright owner of the article, and the author grants the JIBK held the first publication right.