EFEKTIVITAS KONSELING GESTALT TEKNIK KURSI KOSONG UNTUK MENINGKATKAN RASA PERCAYA DIRI DALAM MENGHADAPI PROSES PEMBELAJARAN PADA SISWA KELAS VIII SMP LABORATORIUM UNDIKSHA SINGARAJA TAHUN PELAJARAN 2013/2014
DOI:
https://doi.org/10.23887/jibk.v2i1.3921Abstract
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui efektivitas konseling Gestalt teknik kursi kosong untuk meningkatkan rasa percaya diri siswa kelas VIII SMP laboratorium Undiksha Singaraja. Subjek penelitian ini adalah siswa kelas VIII.1 dan VIII.5 SMP laboratorium Undiksha Singaraja, yang memiliki percaya diri yang rendah. Rancangan penelitian ini adalah Pretes-Posttest Control Group Design. Metode pengumpulan data yang digunakan adalah kuesioner. Kuesioner digunakan untuk mengumpulkan data siswa yang rasa percaya dirinya rendah kemudian dianalisis dengan bantuan SPSS 16.0. Berdasarkan hasil analisis, ditemukan bahwa konseling Gestalt dengan teknik kursi kosong dapat meningkatkan rasa percaya diri siswa, yang disimpulkan dari hasil analisis, thitung > ttabel dengan taraf signifikan 5% (6.672 > 2,776). Hasil analisis ini menunjukkan bahwa hipotesis yang diajukan dalam penelitian ini dapat diterima. Sebagai implikasi penelitian ini diharapkan dapat diwacanakan sebagai salah satu model pelatihan bagi guru pembimbing di sekolah-sekolah untuk meningkatkan rasa percaya diri siswa.Kata Kunci : Konseling Gestalt, Teknik Kursi Kosong, Percaya Diri
The main aim of this study was to find out the effectiveness of Gestalt counseling empty chair technique to increase students self confident of VIII grade Laboratory Junior High School Undiksha Singaraja . The subject of this study was VIII.1 and VIII.5 Grades which is categories of low self confident student. The research method used Pretest-Posttest Control Group Design. The data collection method conducted through questionnaires. Questionnaires gained the data of low self confident student then analyzed by SPSS 16.0 software. Based on the data analyzed found that Gestal counseling empty chair technique could improve students self confident concluded by the result of analyzed, thitung > ttabel with significance point 5% (6.672 > 2,776). This analyzed shown that the hypothesis of this study accepted. p The implication of this study could be as a reference for teacher to improve students self confident.
keyword : Gestalt Counseling , Empty Chair Technique, Self Confident
Downloads
Published
Issue
Section
License
Jurnal Ilmiah Bimbingan Konseling Undiksha is an Open Access Journal. The authors who publish the manuscript in this journal agree to the following terms:
JIBK is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License. This permits anyone to copy, redistribute, remix, transmit and adapt the work provided the original work and source is appropriately cited.
This means:
Jurnal Ilmiah Bimbingan KonselingĀ is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
(1) Under the CC-BY license, authors retain ownership of the copyright for their article, but authors grant others permission to use the content of publications in JIBK in whole or in part provided that the original work is properly cited. Users (redistributors) of JIBK are required to cite the original source, including the author's names, JIBK as the initial source of publication, year of publication, volume number, issue, and Digital Object Identifier (DOI); (2) The authors are the copyright owner of the article, and the author grants the JIBK held the first publication right.