Hubungan antara Dukungan Sosial dengan Stres Akademik pada Mahasiswa Program Beasiswa

Authors

  • David Martin Rumbrar Satya Wacana Christian University
  • Christiana Hari Soetjiningsih Universitas Kristen Satya Wacana

DOI:

https://doi.org/10.23887/jibk.v13i3.42483

Keywords:

Dukungan Sosial, Stres Akademik, Mahasiswa Program Beasiswa

Abstract

The purpose of this study was to determine the relationship between social support and academic stress on Papuan students in the scholarship program at Satya Wacana Christian University. This study uses a quantitative approach with a correlation design. The sampling technique used was saturated sampling and the number of participants was 50 students of the PKP3N scholarship program at Satya Wacana Christian University. The measurement of this study uses a social support scale Multidimensional Scale of Perceived Social Support (MSPSS) and academic stress scale based on  Student-Life Stress Inventory. Based on the correlation results, the Correlation between social support and academic stress, there is no significant relation.

Abstrak: 

Tujuan penelitian ini adalah mengetahui hubungan dukungan sosial dan stres akademik pada mahasiswa Papua program beasiswa di Universitas Kristen Satya Wacana. Penelitian ini sendiri menggunakan pendekatan kuantitatif dengan desain korelasi. Teknik pengambilan sampel menggunakan sampling jenuh dan jumlah partisipan sebanyak 50 mahasiswa/mahasiswa program beasiswa PKP3N di Universitas Kristen Satya Wacana. Pengukuran penelitian ini menggunakan skala dukungan sosial dengan acuan Multidimensional Scale of Perceived Social Support (MSPSS)  dan skala stres akademik yaitu Student-Life Stress Inventory. Berdasarkan hasil korelasi menunjukkan angka korelasi antara dukungan sosial dengan stres akademik yaitui tidak ada hubungan signifikan.

Author Biography

David Martin Rumbrar, Satya Wacana Christian University

Satya Wacana Christian University

References

Azwar, M. S. (2012). Penyusunan Skala Psikologi (2nd ed.). Yogyakarta.Pustaka pelajar.

Balkis, M. (2013, March). Academic procrastination, academic life satisfaction and academic achievement: the meditation role of rational beliefs about studying, 13(1), 57-74.

Ernawati, L., & Rusmawati, D. (2015, Oktober). Dukungan sosial orang tua dan stres akademik pada siswa smk yang menggunakan kurikulum, 4(4), 26-31.

Fahmi, R., Desrimayeni, D., & Aswira, P. (2021). The Self-Efficacy and Stress Symptoms in Schools. DAYAH: Journal of Islamic Education, 4(1), 46-55.

Gaol, N. T. L. (2016). Teori stres: stimulus, respons, dan transaksional. Buletin psikologi, 24(1), 1-11. 10.22146/bpsi.11224 DOI: https://doi.org/10.22146/bpsi.11224

Köseoglu, Y. (2015). Self-Efficacy and Academic Achievement--A Case from Turkey. Journal of Education and Practice, 6(29), 131-141.

Kaur, K., & Kaur, P. (2016). Academic achievement and achievement motivation as correlates of academic stress among secondary school students. International Journal of Scientific Research, 5(11), 674-675.

Louw, J. G., & Viviers, A. (2010). An evaluation of a psychosocial stress and coping model in the police work context. SA Journal of Industrial Psychology, 36(1), 1-11. 10.4102/sajip.v35i1.442 DOI: https://doi.org/10.4102/sajip.v36i1.442

Mulya, A. H., & Indrawanti, S. E. (2016, April). Hubungan antara motivasi berprestasi dengan stres akademik pada mahasiswa tingkat pertama Fakultas Psikologi Universitas Diponegoro Semarang. Empati, 5(2), 296-302.

Musabiq, A. S., Sari, A., & Dewi, K. H. U. (2018). Stres, motivasi berprestasi, bersyukur, dan perceived social support: Analisis optimisme pada mahasiswa penerima beasiswa bidikmisi. Mediapsi, 4(1), 22-35. DOI: https://doi.org/10.21776/ub.mps.2018.004.01.3

Menon, Y. P. (2015). Sociability, hardiness, and resilience in mothers of differently able children. International journal of scientific research, 4(2277), 533-535.

Oktavia, W. K., Fitroh, R., Wulandari, H., & Feliana, F. (2019). Faktor-faktor yang mempengaruhi stres akademik. In Prosiding Seminar Nasional Magister Psikologi Universitas Ahmad Dahlan, 142-149.

Puspitasari, W. (2013). Hubungan antara manajemen waktu dan dukungan sosial dengan prestasi akademik mahasiswa yang bekerja. Empati, 2(1).

Saputri, W. M. A., & Indrawanti, S. E. (2011, April). Hubungan antara dukungan sosial dengan depresi pada lanjut usia yang tinggal di Panti Wreda Wening Wardoyo Jawa Tengah. Psikologi Undip, 9(1).

Shah, H. N., Nazir, N., Syed, M. N. K., & Nabi, G. (2020). Correlation of Stress and Coping Strategies with Achievement Motivation of University Students. Multicultural Education, 6(5).

Tarmidi, T., & Rambe, R. A. R. (2010, Desember). Korelasi antara dukungan sosial orang tua dan self‐directed learning pada siswa sma. Jurnal Psikologi UGM, 37(2), 216–223. https:10.22146/jpsi.7733

Published

2022-10-24