Penerapan Model Konseling Behavioral dengan Teknik Desensitisasi Sistematis untuk Meminimalisasi Tingkat Kecemasan dalam Proses Pembelajaran pada Siswa
DOI:
https://doi.org/10.23887/jibk.v12i3.53038Keywords:
konseling behavioral, desensitisasi sistematis, kecemasanAbstract
This research is an Action Counseling Action Research which aims to minimize the level of anxiety in the learning process in class IX junior high school students after being given Behavioral Counseling with Systematic Desensitization Techniques. 10 people are categorized as having a high level of anxiety. The action is carried out by carrying out Behavioral counseling with the Systematic Desensitization technique. The procedure for implementing the action starts from planning the action, implementing the action, monitoring as well as evaluating and reflecting. Data about anxiety collected by questionnaire were analyzed by descriptive analysis technique. The percentage increase in the first cycle was 4.15%. While in cycle II that is equal to 16.55%. The results showed that the application of the Behavioral Counseling Model with Systematic Desensitization Techniques Can Minimize the Level of Anxiety in the Learning Process for Grade IX Students of Junior High School. Based on these results, the desensitization technique used has succeeded in minimizing the anxiety level of junior high school students. So it is suggested that counseling teachers can use a behavioral counseling approach with systematic desensitization techniques to minimize student anxiety.
Abstrak:
Penelitian ini merupakan Penelitian Tindakan Bimbingan Konseling yang bertujuan Untuk meminimalisasi tingkat kecemasan dalam proses pembelajaran pada siswa kelas IX SMP setelah diberikan Konseling Behavioral dengan Teknik Desensitisasi Sistematis. 10 orang dikatagorikan memiliki tingkat kecemasan yang tinggi. Tindakan dilakukan dengan melaksanakan konseling Behavioarl dengan tehnik Desensitisasi Sistematis. Prosedur pelaksanaan tindakan dimulai dari perencanaan tindakan, pelaksanaan tindakan, pemantauan serta evaluasi dan refleksi. Data tentang kecemasan dikumpulkan dengan kuesioner dianalisis dengan teknik analisis deskriptif. Persentase peningkatan pada siklus I sebesar 4,15%. Sedangkan pada siklus II yakni sebesar 16,55%. Hasil penelitian menunjukkan bahwa Penerapan Model Konseling Behavioral Dengan Teknik Desensitisasi Sistematis Dapat Meminimalisasi Tingkat Kecemasan Dalam Proses Pembelajaran Pada Siswa Kelas IX SMP. Berdasarkan hasil tersebut maka teknik desentisasi yang digunakan telah berhasil untuk meminimalisir tingkat kecemasan siswa SMP. Maka disarankan agar guru BK dapat menggunakan pendekatan konseling behavioral dengan teknik desentisasi sistematis untuk meminimalisir kecemasan siswa.
References
Arikunto. 2008. Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: PT Bumi Aksara.
Bungin, Burhan. 2009. Metodologi Penelitian Kuantitatif. Jakarta: Kencana.
Corey, Gerald. (E. Koeswara Penerjemah) 1988. Teori Praktek Dan Konseling Dan Psikoterapi. Bandung : PT. Refika Aditama.
Dantes, Nyoman. 2012. Metode Penelitian. Yogyakarta: CV Andi offset.
Erman Amti, Marjohan. 1992/1993. Bimbingan dan Konseling. Singaraja: Departemen Pendidikan dan Kebudayaan. Direktorat Jenderal Pendidikan Tinggi Proyek Pembinaan Tenaga Kependidikan.
Hansen, James C. 1977. Counselling : theory And Process. Jakarta: Kencana.
Latipun. 2001. Psikologi Konseling. Cet III. Malang: UMM Press
Nurkancana, Wayan, PPN, Sunartna. 1990. Evaluasi Hasil Belajar. Surabaya:Usaha Nasional.
Pujosuwarto, Sayekti. 1993. Berbagai Pendekatan dalam Konseling. Yogyakarta: Menara Mas Offset.
Rhohdiastuti, Icha. 2010. Psikoterapi Behaviorisme. dalam http:// Psikoterapi Behaviorisme Psikoholic.com/model konseling behavioral. diakses pada tanggal 16 Maret 2011.
Saleh, Nuramin. 2013. Pengertian Kecemasan Menurut Para Ahli. dalam http:// Pengertian Kecemasan Menurut Para Ahli.html. diakses pada tanggal 3 Februari 2013.
Tresna, Gede. 2011. Model Konseling Behavioral Dengan Teknik Desensitisasi Sistematis. dalam http// Teknik Desensitisasi Sistematis.html. diakses pada tanggal 16 Maret 2011.
Tika Apriani, Ni Wayan. 2012. Penerapan Bimbingan Pribadi-Sosial Dengan Model Konsiderasi Untuk Menanamkan Budi Pekerti Siswa Kelas Xa Tata Niaga Smk Negeri 1 Singaraja Semester Genap Tahun Pelajaran 2011/2012. Skripsi (tidak diterbitkan). Jurusan Bimbingan Konseling, UNDIKSHA Singaraja.
Wardhani,dkk.2007, Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Universitas Terbuka Gramedia. Jakarta.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 I Nyoman Suardika
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Jurnal Ilmiah Bimbingan Konseling Undiksha is an Open Access Journal. The authors who publish the manuscript in this journal agree to the following terms:
JIBK is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License. This permits anyone to copy, redistribute, remix, transmit and adapt the work provided the original work and source is appropriately cited.
This means:
Jurnal Ilmiah Bimbingan KonselingĀ is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
(1) Under the CC-BY license, authors retain ownership of the copyright for their article, but authors grant others permission to use the content of publications in JIBK in whole or in part provided that the original work is properly cited. Users (redistributors) of JIBK are required to cite the original source, including the author's names, JIBK as the initial source of publication, year of publication, volume number, issue, and Digital Object Identifier (DOI); (2) The authors are the copyright owner of the article, and the author grants the JIBK held the first publication right.