PENGARUH PENERAPAN KONSELING ANALISIS TRANSAKSIONAL DENGAN TEKNIK ROLE PLAYING UNTUK MENINGKATKAN KETERAMPILAN KOMUNIKASI ANTARPRIBADI SISWA KELAS X SMK NEGERI 2 SINGARAJA TAHUN PELAJARAN 2014/2015
DOI:
https://doi.org/10.23887/jibk.v3i1.5490Abstract
Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui pengaruh penerapan konseling analisis transaksional dengan teknik role playing untuk meningkatkan keterampilan komunikasi antarpribadi siswa kelas X SMK Negeri 2 Singaraja tahun pelajaran 2014/2015. Jenis Penelitian ini merupakan penelitian pra-eksperimen dengan rancangan penelitian one shot-case study. Subjek penelitian ini berjumlah 90 orang siswa dari tiga kelas, masing-masing kelas berjumlah 30 orang, sedangkan sampel dalam penelitian ini berjumlah 10 orang siswa. Sampel penelitian yang digunakan dalam penelitian ini adalah teknik purposive sampling yaitu penarikan sampel yang didasarkan pada ciri atau karakteristik yang ditetapkan oleh peneliti sebelumnya. Data penelitian ini dikumpulkan menggunakan Metode utama yang digunakan dalam pengumpulan data adalah dengan koesioner (data awal) dan rubrik penilaian keterampilan komunikasi antarpribadi, kemudian dianalisis dengan program Microsoft Excel 2007 dan program SPSS 16.0 for Windows. Analisis data menggunakan analisis t-tes, berdasarkan analisis, ditemukan bahwa konseling analisis transaksional teknik role playing, dapat meningkatkan keterampilan komunikasi antarpribadi siswa. Hal ini dapat dilihat dari t-hitung ditemukan 16,48 signifikan dan p < 0,05.Kata Kunci : konseling analisis transaksional, teknik role playing, keterampilan komunikasi antarpribadi.
The main aim of this study was to identify the effect of counseling transactional analysis using role playing technique to improve students communication interpersonal skill Xth grade SMK N 2 Singaraja academic year 2014/2015. This pre-experimental study used one shot-case study. The subject of this study were 90 students divided form three class, each class consist of 30 students meanwhile the sample of this study were 10 students. Purposive sampling used in this study which means sample determined by the characteristic by the previous writer. The data collections method gathered through pre-questionnaire and the scoring rubric were analyzed by Microsoft Excel 2007 dan program SPSS 16.0 for Windows. The data analysis used t-tes method. Base on the data analysis found that counseling transactional analysis using role playing technique cloud improve students communication interpersonal skill. The data shown t-hitung 16.48 and pkeyword : role playing , purposive , transactional, interpersonal.
Published
Issue
Section
License
Jurnal Ilmiah Bimbingan Konseling Undiksha is an Open Access Journal. The authors who publish the manuscript in this journal agree to the following terms:
JIBK is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License. This permits anyone to copy, redistribute, remix, transmit and adapt the work provided the original work and source is appropriately cited.
This means:
Jurnal Ilmiah Bimbingan Konseling is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
(1) Under the CC-BY license, authors retain ownership of the copyright for their article, but authors grant others permission to use the content of publications in JIBK in whole or in part provided that the original work is properly cited. Users (redistributors) of JIBK are required to cite the original source, including the author's names, JIBK as the initial source of publication, year of publication, volume number, issue, and Digital Object Identifier (DOI); (2) The authors are the copyright owner of the article, and the author grants the JIBK held the first publication right.