PENGARUH BIMBINGAN TEMAN SEBAYA DALAM MENCEGAH PERILAKU CYBER BULLYING DI SEKOLAH PADA SISWA DENGAN TEKNIK REFRAMING

Authors

  • Nur Fadillah Butar Butar Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Yenti Arsini Universitas Islam Negeri Sumatera Utara

Keywords:

Bimbingan Teman Sebaya, Teknik Reframing, Cyberbullying, Siswa

Abstract

Cyberbullying is an act of bullying carried out by someone using the internet media, based on social networking sites or platforms, so that serious action is needed in dealing with it. This study aims to determine the effect of the use of reframing techniques in peer guidance in reducing cyberbullying behavior in students. The research method used is a quasi-experimental design using a nonequivalent control group design model. The results of the study showed that there was a significant effect of peer guidance with reframing techniques in preventing bullying where the results of the t-test showed a sig. (2-tailed) value of 0.000 <0.05 and the results of the normality test showed that the pretest value was 0.263> 0.05 and the posttest data showed 0.777> 0.05. If it is based on decision making at a sig. value> 0.05, then the research data is normally distributed, and the sig. value <0.05, then the research data is not normally distributed. So it can be concluded that the data obtained in the pretest and posttest can be said to be normally distributed, because the sig. value > 0.05.

References

prilia, R., Sriati, A., & Hendrawati, S. (2020). Tingkat Kecanduan Media Sosial pada Remaja. Journal of Nursing Care, 3(1).

Bella, A., & Pratama, M. (2021). Hubungan Antara Empati dan Cyberbullying Pada Remaja di Jejaring Sosial. NUSANTARA: Jurnal Ilmu Pengetahuan Sosial, 8(2).

Erford, B. T. (2017). 40 Teknik Yang Harus Diketahui Setiap Konselor. Pustaka Belajar.

Fazry, L., & Apsari, N. C. (2021). Pengaruh Media Sosial Terhadap Perilaku Cyberbullying di Kalangan Remaja. Jurnal Penelitian Dan Pengabdian Kepada Masyarakat (JPPM), 2(2).

Hellsten, l. M. (2017). An Introduction to Cyberbullying Outline: Methodological Issues in Researching Cyberbullying.

Hong, J. S., & Espelage, D. L. (2016). A review of research on bullying and peer victimization in school: An ecological system analysis. Aggression and Violent Behavior, 17(4).

Iskandar, T. (2022). PENDIDIKAN TAUHID TERHADAP MOTIVASI HIDUP DALAM PERSPEKTIF AL-QURAN. Reflektika, 397-412.

Kumala, A. P. B., & Sukmawati, A. (2020). Dampak Cyberbullying Pada Remaja. Alauddin Scientific Journal of Nursing (ASN), 1(1).

Nurlaila Sapitri, S. N. (2023). Textbook Analysis of Al-ʿArabiyyah Baina Yadai Aulādinā Vol 1 in The Rusydi Ahmad Thuaimah’s Perspective. Asalibuna, 7(1), 1-13. doi:https://doi.org/10.30762/asalibuna.v7i01.1053

Puspita, V. D., & Kustanti, E. R. (2018). Hubungan Antara Dukungan Sosial Teman Sebaya Dengan Perundungan Pada Siswa SMP PL Domenico Savio Semarang. JURNAL EMPATI: Fakultas Psikologi Universitas Diponegoro, 7(4).

Putri Syahri, S. S. (2024). Implementasi moderenisasi agama di Kampus UIN Raden Fatah Palembang dengan tujuan bisa saling menghargai antar budaya dan agama. Academy of Education Journal, 15(1), 278-287. doi:https://doi.org/10.47200/aoej.v15i1.2171

Rizki Inayah Putri, T. I. (2023). PENGEMBANGAN MODUL FIKIH BERBASIS INQUIRY LEARNING DI KELAS VIII MADRASAH TSANAWIYAH NEGERI II MANDAILING NATAL. Edu Global: Jurnal Pendidikan Islam, 4(1), 54-62. doi:https://doi.org/10.56874/eduglobal.v4i1.1159

Sari, P. K. P., & Indrawati, E. S. (2016). Hubungan Antara Dukungan Sosial Teman Sebaya Dengan Resiliensi Akademik Pada Mahasiswa Tingkat Akhir Jurusan X Fakultas Teknik Universitas Diponegoro. JURNAL EMPATI: Fakultas Psikologi Universitas Diponegoro, 5(2).

Sugiyono. (2020). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung ; Alfabeta

Sugiyono. (2021). Metode Penelitian Kuantitatif kualitatif dan R&D (Sutopo, Ed.; ke 3).

Susanti, I. G., & Wulanyani, N. M. S. (2019). Pengaruh dukungan sosial teman sebaya dan kontrol diri terhadap perundungan (bullying) pada remaja awal di Denpasar. Jurnal Harian Regional, 6(1).

Thufail, I. L., & Hayyun, M. (2023). Pentingnya Mencegah Cyberbullying pada Pelajar di Lini Pendidikan dan Sosial Media di Desa Sasak Panjang Kabupaten Bogor Jawa Barat. Prosiding Seminar Nasional Pengabdian LPPM UMJ.

Triwulandari, A. A., & Jatiningsih, O. (2023). School Strategeis In Preventing Cyberbullying In Students At Junior High School 6 Sidoarjo. KMKn: Kajian Moral Dan Kewarganegaraan, 11(1).

Umi Kalsum, Z. Z. (2024, 01 14). Strategi Ketua Jurusan PAI Kampus Universitas Ahmad Dahlan dalam Mengembangkan Kampus Merdeka untuk Mutu Lulusan. Journal of Education Research, 5(1), 76-83. doi:https://doi.org/10.37985/jer.v5i1.764

Utami, A. S. F., & Baiti, N. (2018). Pengaruh Media Sosial Terhadap Perilaku Cyberbullying Pada Kalangan Remaja. CAKRAWALA: Jurnal Humaniora Universitas Bina Sarana Informatika, 18(2).

Utami, R. H., Kurniawan, R., & Magistarina, E. (2021). Internet-Related Behavior and Mind Wandering. Jurnal RAP (Riset Aktual Psikologi), 12(1).

Published

2024-11-08