Cooperative Realistic Setting (RESIK) Assisted by Peer Tutors Have an Effect to Students’ Knowledge Competence in Mathematics
DOI:
https://doi.org/10.23887/jisd.v4i4.25857Keywords:
RESIK, peer tutors, mathematicsAbstract
The low competency of student mathematical knowledge was the main problem on this research. That was due to the lack of an effective learning models and the students in the class was still receivers it made the students become inactive. This study aimed to analyze the significant influence of the Cooperative Realistic Setting (RESIK) learning model assisted by peer tutors on the mathematics competence of the fifth grade of Elementary School. The type of research was quasi-experimental with a non-equivalent control group design. The population was 329 fifth grade students of Elementary School while the sample used was 70 students by using cluster random sampling technique. Data collection technique using multiple choice test instruments. The analysed data was normalized gain scores from the results of the pretest and posttest using the polled variance t-test. The result of tcount = 11.7563 and ttable = 1.9955 at α = 0.05 and dk = 68. Because tcount > ttable then H0 was rejected and Ha was accepted. It can be concluded that there was a significant influence of the Cooperative Realistic Setting (RESIK) learning model assisted by peer tutors on the mathematics competence of the fifth grade of elementary school. The results of this study can be used as reading material in further research designs.
References
Abdurahim, A. (2016). Keefektifan Model Pembelajaran RESIK Ditinjau dari Sikap, Motivasi, dan Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Siswa SMP. Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 3(2).
Ahdiyat, M. (2014). Metode Tutor Sebaya untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika pada Materi Pengolahan Data. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 4(1).
Andayani, N. P. S. (2017). Pengaruh Model Pembelajaran Realistik Setting Kooperatif dan Gaya Kognitif terhadap Prestasi Belajar Matematika Siswa Kelas IX SMP Negeri 1 Bebandem. Jurnal Teknologi Pembelajaran Indonesia, 7(3).
Anggorowati, N. P. (2011). Penerapan Model Pembelajaran Tutor Sebaya pada Mata Pelajaran Sosiologi. Komunitas: International Journal Of Indonesian Society And Culture, 3(1).
Astriani, N. L. (2014). Penerapan Model Pembelajaran RESIK untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas V SD No. 2 Wanagiri Kecamatan Sukasada Kabupaten Buleleng. Jurnal Mimbar PGSD Undiksha, 2(1).
Dewi, N. L. F. (2017). Pengaruh Model Pembelajaran Realistik Setting Kooperatif (RESIK) Dipadukan dengan Ice Breaking terhadap Hasil Belajar Matematika. Jurnal Mimbar PGSD Undiksha, 5(2).
Hafizah, E. (2013). Pengaruh Metode Tutor Sebaya terhadap Hasil Belajar di Kelas V Sekolah Dasar Kota Pontianak. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa, 2(2).
Hanafy, M. S. (2014). Konsep Belajar dan Pembelajaran. Lentera Pendidikan: Jurnal Ilmu Tarbiyah Dan Keguruan, 17(1).
Hayati, Y. L. S. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Tutor Sebaya terhadap Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 3(8).
Irsan. (2018). Peningkatan Kualitas Pembelajaran Matematika melalui Penerapan Metode Tutor Sebaya pada Murid Kelas IV SDN Topa Baubau. JKPD (Jurnal Kajian Pendidikan Dasar), 3(2).
Kemendikbud. (2016). No Title. Indonesian National Assesment Programme. https://puspendik.kemdikbud.go.id/inap-sd/
Mahardhika, I. W. T. (2013). Pengaruh Model Pembelajaran RESIK Berbantuan LKS terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa Kelas V SD di Gugus V Kecamatan Gianyar. Jurnal Mimbar PGSD Undiksha, 1(1).
Martini, S. (2018). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar IPA Kelas V Menggunakan Metode Tutorial Teman Sebaya di SDN 022 Titian Tinggi Kecamatan Rengat Barat. Jurnal Mitra Pendidikan, 2(9).
Mastrianto, A. (2017). Efektivitas Penggunaan Model Pembelajaran Tutor Sebaya untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa. PESAGI (Jurnal Pendidikan Dan Penelitian Sejarah), 5(8).
Megayana, I. W. (2013). Pengaruh Model Pembelajaran Realistik Setting Kooperatif (RESIK) Berbasis Masalah terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas V SD. Jurnal Mimbar PGSD Undiksha, 1(1).
Muhapilah, I. (2017). Pengaruh Model Pembelajaran RESIK dan Kematangan Sosial terhadap Hasil Belajar IPS. Jurnal Pendidikan Dasar, 8(2).
Munthe, A. P. (2019). Manfaat dan Kendala Penerapan Tutor Sebaya untuk Siswa Kelas IV Sekolah Dasar Lentera Harapan Mamit. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 9(2).
Musdiani. (2017). Penerapan Metode Tutor Sebaya untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas IV SD 38 Banda Aceh pada Pokok Bahasan Operasi Hitung Bilangan Bulat. Tunas Bangsa Journal, 4(2).
Naipospos, M. (2019). Penerapan Metode Pembelajaran Matematika Realistik dalam Meningkatkan Hasil Belajar Matematika pada Siswa Kelas VI SD Negeri 163091 Tebing Tinggi. School Education Journal PGSD FIP UNIMED, 9(2).
Noviana. (2014). Ekperimentasi Model Pembelajaran Matematika Realistik Setting Kooperatif (RESIK) terhadap Pemahaman Konsep dan Minat Belajar. EKUIVALEN - Pendidikan Matematika, 7(1).
Nugroho, D. A. (2018). Peningkatan Hasil Belajar Matematika melalui Metode Kelompok Tutor Sebaya. Paedagogie Journal, 13(2).
Nurkholis. (2013). Pendidikan dalam Upaya Memajukan Teknologi. Jurnal Kependidikan, 1(1).
OECD. (2016). Country note – results from PISA 2015: Indonesia. Oecd, 1–8. https://www.oecd.org/pisa/PISA-2015-Indonesia.pdf
OECD. (2018). What 15-year-old students in Indonesia know and can do. Programme for International Student Assessment (PISA) Result from PISA 2018, 1–10. https://www.oecd.org/pisa/publications/PISA2018_CN_IDN.pdf
Padmayani, K. P. (2017). Pengaruh Model Problem Based Learning Berbantuan Tutor Sebaya terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas V. Jurnal Mimbar PGSD Undiksha, 5(2).
Parwati, K. S. (2013). Model Pembelajaran RESIK Berbasis Masalah Terbuka Berpengaruh terhadap Hasil Belajar Matematika SD Gugus V Dr. Soetomo Denpasar Selatan. Jurnal Mimbar PGSD Undiksha, 1(1).
Purwantati, Y. R. (2018). Penerapan Metode Tutor Sebaya untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik pada Pembelajaran Matematika Konsep Perkalian Skalar Dua Vektor. Jurnal Imiah Pendidikan Dan Pembelajaran, 2(3).
Rahmawati, F. (2013). Pengaruh Pendekatan Pendidikan Realistik Matematika dalam Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa Sekolah Dasar. Prosiding SEMIRATA 2013, 1(1).
Rezeki, P. S. (2017). Peningkatan Hasil Belajar Matematika melalui Model Tutor Sebaya (Peer Tutor) Kelas III. Jurnal Basic Education, 6(9).
Saifulloh, M. (2012). Strategi Peningkatan Mutu Pendidikan di Sekolah. Jurnal Sosial Humaniora, 5(2).
Sani, R. A. (2019). Inovasi Pembelajaran. PT Bumi Aksara.
Sanjaya, W. (2016). Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Prenada Media Group.
Sarini, N. K. (2018). Hasil Belajar Ipa Kelas IV SD di Gugus II Santalia Melalui Tutor Sebaya. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 2(2).
Setyosari, H. P. (2015). Metode Penelitian dan Pengembangan. Prenada Media Group.
Sumarsih. (2019). Peningkatan Hasil Belajar Siswa pada Muatan Pelajaran Matematika Kelas 4 melalui Metode Pembelajaran Tutor Sebaya di MIN I Yogyakarta. Jurnal Pendidikan Madrasah, 4(1).
Suryanata, K. A. (2014). Penerapan Pembelajaran Kooperatif Model RESIK (Realistik Setting Kooperatif) untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas VI Semester I SD No. 6 Panji Tahun Pelajaran 2014/2015. Jurnal Mimbar PGSD Undiksha, 2(1).
Susanto, A. (2019). Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Prenada Media Group.
Tahmir, S. (2007). Model Pembelajaran RESIK sebagai Strategi Mengubah Paradigma Pembelajaran Matematika di SMP yang Teacher Oriented Menjadi Student Oriented. Laporan Penelitian. Makassar: Universitas Negeri Makassar.
Tetiwar, J. (2018). Penerapan Metode Peer Tutoring untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Materi Perkalian Bersusun pada Siswa Kelas III SD. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 8(3).
Ulfa, M. (2014). Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Teknik Tutor Sebaya terhadap Hasil Belajar TIK Ditinjau dari Motivasi Berprestasi pada Siswa Kelas VI SD Muhammadiyah 2 Denpasar. Jurnal Pendidikan Dasar Ganesha, 4.
Undang-Undang. (2003). Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish with the Journal Ilmiah Sekolah Dasar agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC BY-SA 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work. (See The Effect of Open Access)