PENGARUH PELATIHAN ZIG ZAG RUN TERHADAP KECEPATAN DAN KELINCAHAN
DOI:
https://doi.org/10.23887/jiku.v4i1.5477Abstract
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh pelatihan zig zag run terhadap kecepatan dan kelincahan. Jenis penelitian yang digunakan adalah eksperimen semu (quasi experimental) dengan rancangan yang digunakan dalam penelitian ini adalah “The Non-randomized Control Group Pretest-Posttest Design”. Jumlah subjek penelitian 26 orang siswa. Instrumen yang digunakan dalam penelitian ini untuk tes kecepatan adalah tes lari 60 meter. Sedangkan instrumen untuk tes kelincahan adalah agility T-Test. Data dianalisis dengan uji-t independent pada taraf signifikansi () 0,05 dengan bantuan program SPSS 16,0. Berdasarkan hasil analisis data penelitian, dengan menggunakan uji-t independent untuk data kecepatan diperoleh nilai t-hitung lebih besar dari t-tabel 1,72 (thitung > ttabel= 1,72) yaitu sebesar 3,250. Sedangkan untuk data kelincahan diperoleh nilai t-hitung lebih besar dari t-tabel 1,72 (thitung > ttabel= 1,72) yaitu sebesar 4,998. Dengan demikian hipotesis penelitian “pelatihan zig zag run berpengaruh terhadap kecepatan dan kelincahan” dapat diterima. Hasil analisis data pada pelatihan zig zag run untuk kecepatan terjadi peningkatan sebesar 0,87, sedangkan pelatihan zig zag run untuk kelincahan terjadi peningkatan sebesar 1,33, sedangkan pada kelompok kontrol terjadi penurunan akibat hanya diberikan pelatihan konvensional pada kecepatan terjadi penurunan -0,37 dan pada kelincahan terjadi penurunan -0,04. Dari hasil penelitian dapat disimpulkan bahwa pelatihan zig zag run berpengaruh terhadap peningkatan kecepatan dan peningkatan kelincahan pada siswa putra peserta ekstrakurikuler bola voli di SMA Dwijendra Denpasar tahun pelajaran 2014/2015.Kata Kunci : pelatihan zig zag run, kecepatan, kelincahan
This study aims to determine the effect of training zig zag run to the speed and agility. This type of research is a quasi experimental (quasi experimental) with a design that is used in this research is "The Non-randomized control group pretest-posttest design". The number of research subjects 26 students. The instrument used in this study to test the speed is a test run 60 meters. While the instrument to test agility is agility T-Test. Data were analyzed using independent t-test at the significance level () 0.05 with SPSS 16.0. Based on the analysis of research data, using independent t-test for speed data obtained by value t count larger than t-table 1.72 (t count> t table = 1.72) is equal to 3.250. As for the agility of data obtained by value t count larger than t-table 1.72 (t count> t table = 1.72) is equal to 4.998. Thus the research hypothesis "training run zig zag effect on speed and agility" unacceptable. Results of data analysis on a training run for the speed zig zag an increase of 0.87, while training for the agility run zig zag an increase of 1.33, whereas in the control group decreased due only given conventional training on the speed decreased -0.37 and the agility decreased -0.04. From the results of this study concluded that training run zig zag effect on the increase in speed and agility improvement in student extracurricular participants son in high school volleyball Dwijendra Denpasar school year 2014/2015.
keyword : training zig zag run, speed, agility.
Published
2016-03-27
How to Cite
., I. G. N. S. W., ., I. K. S. S. M. K., & ., G. D. T. M. S. (2016). PENGARUH PELATIHAN ZIG ZAG RUN TERHADAP KECEPATAN DAN KELINCAHAN . Jurnal Ilmu Keolahragaan Undiksha, 4(1). https://doi.org/10.23887/jiku.v4i1.5477
Issue
Section
Articles
License
Authors who publish with the Jurnal Ilmu Keolahragaan Undiksha agree to the following terms:- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC BY-SA 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work. (See The Effect of Open Access)