About the Journal

Jurnal Pendidikan Bahasa Jepang (JPBJ) is an open-access scientific, peer-reviewed journal published by the Japanese Language Education Program, Faculty of Languages and Arts, Ganesha University of Education. JPBJ is a fully refereed academic research journal that aims to spread original, theoretical, and practical advances in multidisciplinary research findings related to Japanese Language, Japanese Culture, and Japanese Language Education. JPBJ creates a bridge between research and development for researchers and practitioners nationally and globally.

JPBJ was first published in 2012 and has been published consistently three times a year in February, July, and November. JPBJ is accredited by the Ministry of Research, Technology, and Higher Education, the Republic of Indonesia, which is ranked Fifth (Rank 5, Sinta 5).

JPBJ publishes articles that emphasize research, development, and application within the fields of linguistics,literature studies, culture studies, Education with related Japanese language. All manuscripts will be reviewed by the editor and if appropriate, sent for blind peer review.

 

p-ISSN : 2613-9626 (cetak) dan e-ISSN : 2613-9618 (online)

Current Issue

Vol. 10 No. 1 (2024): Melihat Lebih Dekat Pembelajaran Bahasa Jepang dan Kebudayaan Jepang
					View Vol. 10 No. 1 (2024): Melihat Lebih Dekat Pembelajaran Bahasa Jepang dan Kebudayaan Jepang

Awal tahun 2024, JPBJ menerbitkan jurnal yang terdiri dari 10 artikel terpilih. Tema artikel terpilih terkait dengan Pembelajaran Bahasa Jepang di Indonesia, dan juga diskusi tentang Kebudayaan Jepang. 

Published: 2024-02-24

Articles

  • Representasi Kemiskinan pada Zaman Edo dalam Lirik Warabeuta Berjudul Hana Ichi Monme: Kajian Semiotika Roland Barthes

    Febryan Ariefandi, Aprillia Firmonasari
    1-9
    DOI: https://doi.org/10.23887/jpbj.v10i1.65797
  • Korelasi Minat dan Kebiasaan Menonton Anime dengan Kemampuan Menyimak Bahasa Jepang UNNES Angkatan

    Hayyin Fatika Wardani, Ai Sumirah Setiawati
    10-19
    DOI: https://doi.org/10.23887/jpbj.v10i1.66163
  • Pengembangan Media Pembelajaran Hiragana dan Katakana Berbasis Kodular Kana Tank

    Ahmad Mujiono, Yanuar Lutfi Rohman
    20-27
    DOI: https://doi.org/10.23887/jpbj.v10i1.67206
  • Analisis Kesulitan Mengungkapkan Argumentasi dalam Pidato Bahasa Jepang Mahasiswa Kaiwa V

    Yuniarsih, Rurri Fadhillah Hakim, Mutiara Sandi
    28-33
    DOI: https://doi.org/10.23887/jpbj.v10i1.67517
  • Efektivitas Penerapan Metode Active Learning Model Rotating Roles terhadap Kemampuan Berbicara Mahasiswa Kaiwa II Penelitian Eksperimen pada Mahasiswa Program Studi Pendidikan Bahasa Jepang Tahun Akademik 2022/2023 Universitas Negeri Jakarta

    Yuniarsih, Rurri Fadhillah Hakim, Indah Siti Rahayu
    34-41
    DOI: https://doi.org/10.23887/jpbj.v10i1.67533
  • Analisis Pembentukan dan Perubahan Makna Wasei Eigo pada Situs Jejaring Sosial Ameba Blog

    Muhamad Fauzi, Frida Philiyanti, Dwi Astuti Retno Lestari
    42-52
    DOI: https://doi.org/10.23887/jpbj.v10i1.67586
  • Representasi Halusinasi Tokoh Mima Kirigoe dalam Film Animasi PERFECT BLUE Karya Satoshi Kon

    Putu Buda Suryani
    53-58
    DOI: https://doi.org/10.23887/jpbj.v10i1.67845
  • Analisis Teori Wacana Kritis A. Van Dijk Terhadap Berita Jepang (NHK NEWS)

    Ni Ketut Eni Meinawati, Ketut Indira Sukma Yanthi, Anak Agung Pradnyani Putri Pemayun
    59-65
    DOI: https://doi.org/10.23887/jpbj.v10i1.56395
  • Aplikasi Hey Japan: Learn Japanese dalam Pembelajaran Tata Bahasa Jepang Tingkat Dasar

    Risti Maulidiah Permana, Via Luviana Dewanty, Sugihartono
    66-72
    DOI: https://doi.org/10.23887/jpbj.v10i1.68706
  • Efektivitas Penggunaan Media Flashcard Terhadap Kemampuan Kosakata Bahasa Jepang

    Hani Septiani, Sugihartono, Via Luviana Dewanty
    73-77
    DOI: https://doi.org/10.23887/jpbj.v10i1.68583
View All Issues