PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE INVESTIGASI KELOMPOK DENGAN MEMANFAATKAN PETA KONSEP UNTUK MENINGKAKAN HASIL BELAJAR IPS PADA SISWA KELAS V SEMESTER GENAP SD NEGERI 2 BILA, KECAMATAN KUBUTAMBAHAN, KABUPATEN BULELENG TAHUN PELAJARAN 2013/2014
DOI:
https://doi.org/10.23887/jjpgsd.v2i1.3798Abstract
ABSTRAK Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui peningkatan hasil belajar IPS dengan model pembelajaran kooperatif tipe investigasi kelompok dengan memanfaatkan peta konsep pada mata pelajaran IPS siswa kelas V SD Negeri 2 Bila tahun pelajaran 2013/2014. Penelitian ini adalah penelitian tindakan kelas (PTK) yang dilaksanakan dalam dua siklus. Subjek penelitian ini adalah siswa kelas V Sekolah Dasar Negeri 2 Bila tahun pelajaran 2013/2014. Metode pengumpulan data dalam penelitian ini menggunakan metode tes. Data yang diperoleh dari tes dianalisis dengan menggunakan rumus persentase tingkat ketuntasan belajar, selanjutnya dikonversikan ke dalam tingkat hasil belajar IPS berdasarkan PAP skala 5. Hasil penelitian menunjukkan bahwa terjadi peningkatan hasil belajar siswa dari 72,30% atau berada pada kategori sedang pada siklus I, menjadi 86,90% atau berada pada kategori tinggi pada siklus II. Peningkatan hasil belajar siswa dari siklus I ke siklus II sebesar 15,60%. Begitu juga ketuntasan belajar secara klasikal terjadi peningkatan yang sangat tinggi yaitu dari 76,92% pada siklus I menjadi 100% pada siklus II. Data tersebut menunjukkan terjadi peningkatan hasil belajar siswa secara klasikal sebesar 26,10%. Ini berarti model pembelajaran kooperatif tipe investigasi kelompok dengan memanfaatkan peta konsep dapat meningkatkan hasil belajar pada pelajaran IPS siswa kelas V SD Negeri 2 Bila. Tahun Pelajaran 2013/2014.Kata Kunci : Investigasi Kelompok, peta konsep, hasil belajar
This study aims to determine the improvement of learning outcomes IPS with cooperative learning model by utilizing the investigative group concept map in social studies fifth grade students of SD Negeri 2 Bila the school year 2013/2014. This study is a classroom action research (CAR), which was conducted in two cycles. The subjects were students of class V Elementary School 2 Bila the school year 2013/2014. Methods of data collection in this study using the test method. The data obtained from the tests were analyzed by using a formula percentage level of mastery learning, subsequently converted into the IPS level learning outcomes based LAP 5 scale. The results showed that an increase in student learning outcomes of 72.30% or are in the category of being in the first cycle, being 86.90% or higher in the category on the second cycle. Improving student learning outcomes from the first cycle to the second cycle of 15.60%. So also in the classical mastery learning occurs is very high increase of 76.92% in the first cycle to 100% in the second cycle. The data showed an increase in student learning outcomes classically by 26.10%. This means cooperative learning model by utilizing the investigative group concept maps can improve learning outcomes in social studies class V students of SD Negeri 2 Bila. Academic Year 2013/2014.
keyword : Investigation Group, concept map, learning outcomes
Published
2014-08-05
How to Cite
., G. S., ., D. N. W. A., & ., N. W. R. S. M. (2014). PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE INVESTIGASI KELOMPOK DENGAN MEMANFAATKAN PETA KONSEP UNTUK MENINGKAKAN HASIL BELAJAR IPS PADA SISWA KELAS V SEMESTER GENAP SD NEGERI 2 BILA, KECAMATAN KUBUTAMBAHAN, KABUPATEN BULELENG TAHUN PELAJARAN 2013/2014. MIMBAR PGSD Undiksha, 2(1). https://doi.org/10.23887/jjpgsd.v2i1.3798
Issue
Section
Articles
License
Authors who publish with the Mimbar PGSD Undiksha agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC BY-SA 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work. (See The Effect of Open Access)